Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

12 klasyków za 5 tysięcy zł: co warto wybrać z ofert na polskim rynku

17 mar 14 17:58

Mamy do dyspozycji 5 tys. złotych i chcemy kupić klasyczne auto, którym będziemy jeździć na zloty i rajdy. Czy to możliwe? Przeanalizowaliśmy oferę klasycznych samochodów na Allegro.pl. Znaleźliśmy 35 ofert, z których wybraliśmy 12 wartych zainteresowania.

Udostępnij
0
Skomentuj

Dysponując kwotą 5 tys. złotych warto zainteresować się przede wszystkim autami polskiej produkcji. Jeśli szukamy auta zabytkowego, musi mieć ono co najmniej 25 lat, a więc pochodzić z 1989 roku lub z okresu wcześniejszego.

Do dyspozycji mamy dużego Fiata - początek produkcji w 1967 roku, Malucha - produkcja od 1973 roku, Poloneza - produkcja od 1978 roku. Są oczywiście jeszcze starsze modele, np. Warszawy, Mikrusy czy Syreny z lat 50. i 60. XX wieku, ale ceny tych modeli będą znacznie wyższe niż nasze założone 5 tys. złotych.

Co przemawia za autami polskiej produkcji? Przede wszystkim duża oferta, poza tym dostępność stosunkowo tanich części zamiennych - blacharskich i mechanicznych oraz łatwość naprawy - nawet jeśli sami sobie nie poradzimy, każdy warsztat może nam pomóc.

Jest jeszcze aspekt ekonomiczny - polskie klasyki drożeją z roku na rok, tak więc kupno i wyremontowanie auta z polskiej fabryki to nie tylko frajda z jeżdżenia klasykiem, lecz także dobra inwestycja - auto stoi w garażu i co rok drożeje o kilka tysięcy złotych!

Ważna uwaga dla wszystkich początkujących fanów samochodów zabytkowych: zakup auta to jedno, a jego odrestaurowanie to drugie - znacznie droższe wyzwanie. W naszym założonym budżecie nie kupimy auta jak spod igły, którym będzie można bezproblemowo jeździć na zloty i rajdy. Żeby tak się stało trzeba włożyć w taki samochód co najmniej drugie tyle ile za niego zapłaciliśmy.

W przypadku samochodów droższych - wydatki na odrestaurowanie klasyka mogą być nawet 3-4 razy wyższe niż jego pierwotna cena.

Czy warto skusić się na różnego rodzaju egzotyczne modele, oferowane często za niewielkie pieniądze? Najczęściej nie, bo to pułapka, albo inaczej mówiąc - skarbonka bez dna. Można np. kupić w Polsce radziecką Wołgę, ale najczęściej będzie ona niekomplatna, z wieloma nieoryginalnymi częściami, po różnych amatorskich przeróbkach. Doprowadzenie takiego pseudo-klasyka do dobrego stanu pochłonie mnóstwo czasu i jeszcze więcej pieniędzy.

Egzotyczne auta klasyczne warto kupować tylko wtedy, gdy są kompletne (silnik, skrzynia biegów, tzw. galanteria wnętrza). A i tak będziemy mieli dużo problemów ze znalezieniem warsztatu, który podejmie się remontu.

Nie należy się natomiast bać zabytków z byłego NRD (Trabanty, Wartburgi) czy z Czechosłowacji. Są proste w budowie, a części do nich można niedrogo kupić w internecie.

A auta z Niemiec - Mercedesy, BMW, Ople, Fordy itp? To już inna liga, w naszej cenie 5 tys. złotych trudno będzie znaleźć atrakcyjną ofertę, a jeśli już się coś trafi, to w złym stanie i remont pochłonie krocie. Zabytkowego Mercedesa, BMW czy Porsche warto kuoić, ale wtedy gdy mamy znacznie wyższy budżet i na zakup auta (kilka - kilkanaście tysięcy euro), i na jego remont.

Trzeba też pamiętać, że klasyki tylko wtedy mają wartość, gdy są oryginalne w 100 proc. A części oryginalne do niemieckich aut są bardzo drogie. Na zamienniki i podróbki nie warto się godzić, gdyż wtedy nasze auto zyska miano kundla i będzie obiektem kpin i żartów kolekcjonerów.

W galerii przedstawiamy 12 propozycji tanich klasyków dla początkujących kolekcjonerów wybranych na polskim rynku. Warto się nimi zainteresować, pamiętając jednak o tym, że kupno auta zabytkowego to dopiero początek a nie koniec wydatków...

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej