Pierwszy model oznaczony jako B1 zadebiutował w maju 1973 roku, a w połowie roku rozpoczęła się jego sprzedaż. Passata - hatchbacka - zaprojektował Giorgio Giugiaro. Auto zostało znakomicie przyjęte przez kierowców. Model B1 produkowano do 1980 roku (także jako kombi). Powstało 2,5 mln sztuk.
Model B2 oferowany w latach 1980-1987 również występował w dwóch odmianach karoserii: hatchback i kombi. Ten model produkowano nie tylko w Niemczech, lecz także Belgii, Hiszpanii, Brazylii, Meksyku, RPA, a nawet w Japonii i w Chinach. W Chinach przedłużony model produkowany był do 2012 roku! Wersji B2 wyprodukowano w sumie 5,5 mln.
Modele B3 i B4 produkowano w latach 1987-93 i 1993-97 wyłącznie w wersji limuzyna i kombi, z hatchbacka zrezygnowano. W tych modelach wprowadzono m.in. silniki TDI, silniki benzynowe z turbo. Wyprodukowano 1,6 mln sztuk Passatów B3 i ok. 700 tys. modelu B4.
Piąta generacja Passata (1996-2005) miała w całości ocynkowane nadwozie, w topowych wersjach wprowadzono silniki 8-cylindrowe. Wyprodukowano 4 mln Passatów B5.
Passata B6 produkowano w latach 2006-2009. Powstało 1,7 mln egzemplarzy. Po raz pierwszy wprowadzono do tej wersji dwusprzęgłową skrzynię automatyczną DSG. Oprócz limuzyny i kombi wprowadzono także wersję CC - czterodrzwiowe coupe.
Ostatnia, aktualnie oferowana wersja Passata to B7. Jest luksusowa jak nigdy dotąd, występuje także w „terenowej" wersji Alltrack z napędem na 4 koła i wyższym zawieszeniem.