CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Alfa Romeo Spider - Niezłomny sportowiec

5 lut 07 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Na początku lat 60. Alfa Romeo zakończyła produkcję popularnego modelu Giulietta Spider. Wówczas włoska firma zaczęła się rozglądać za jego następcą. Na bazie Giulii powstał nowy sportowy pojazd. Po raz pierwszy auto, jeszcze nienazwane, pokazano podczas samochodowego salonu w Genewie w marcu 1966 roku. Po konkursie ogłoszonym przez firmę otrzymało nazwę Duetto. Samochód wyposażono w silnik o pojemności 1570 ccm i mocy 110 KM. Miał 5-przełożeniową skrzynię biegów, hamulce tarczowe oraz niezależne zawieszenie przednich kół. Jego pierwotna cena we Włoszech wynosiła 2 195 000 lirów. Był to także ostatni pojazd, który osobiście zaprojektował słynny włoski stylista Battista Pinin Farina. Sposób na sukces - kariera filmowa Dwa miesiące po genewskiej premierze Duetto załadowanona pokład transatlantyckiego liniowca Raffaello, aby zaprezentować go w USA. Tam nowy pojazd szybko zdobył ogromną popularność. Stało się tak za sprawą filmu "Absolwent". Włoskim Duetto jeździł główny bohater, którego grał Dustin Hoffman. Na rynku północnoamerykańskim używano także drugiej nazwy dla tego auta, Graduate, od oryginalnego tytułu filmu. Ogółem do końca roku 1967 wyprodukowano 6325 tych aut. W tym sezonie pojawił się także następca Duetto - Spider 1750 Veloce. Był niemal identyczny, wzrosła tylko pojemność silnika do 1779 ccm. Ta jednostka osiągała moc 114 KM, co gwarantowało uzyskanie maksymalnej prędkości blisko 190 km/h. Sylwetka auta nadal pozostała charakterystycznie zaokrąglona z przodu i tyłu. We Włoszech nazywano ją "osso di seppia". To określenie brało się od owalnego kształtu wewnętrznej muszli mątwy. Modyfikacje dotyczyły zawieszenia, hamulców i elektryki wozu. Bardziej zauważalne było przeniesienie lusterka wstecznego z przedniego lewego błotnika na drzwi. Nowy pojazd, tak jak i poprzednik, znakomicie sprzedawał się w USA. Ze względu jednak na zaostrzone amerykańskie normy zanieczyszczeń powietrza auta na tamtejszy rynek wyposażanow mechaniczny wtrysk paliwa Spica. Europejskim musiały wystarczyć dwa gaźniki Webera. W roku 1969 dla młodych klientów, którzy poszukiwali taniego, otwartego auta, Alfa Romeo przygotowała Spidera 1300 Junior. Miał on silnik o pojemności 1290 ccm i mocy 88 KM. Auto rozpędzało się do 168 km/h. Rok 1969 przyniósł pierwsze poważniejsze zmiany w wyglądzie Spidera. Na turyńskim salonie samochodowym zaprezentowano auto, w którym tylna część karoserii nie była zaokrąglona, a ostro obcięta. Ten model nazwano "coda tronca", czyli ucięty ogon. Ta modyfikacja skróciła pojazd do 4,12 m (poprzednio 4,25 m). Ta zmiana miała poprawić efektywność aerodynamiczną zgodnie z badaniami prowadzonymi przez niemieckiego uczonego prof. Kamma. Nowe Spidery 1300 Junior i 1750 Veloce miał również bardziej pochyloną szybę przednią oraz małe boczne znajdujące się tuż za nią. Zmodyfikowano także zderzaki, grill, klamki oraz kilka innych drobnych elementów. Kolejnym modelem był Spider 2000 Veloce wprowadzony na rynek w 1971 roku. Ten pojazd wyposażonow jednostkę napędową o pojemności 1962 ccm, która w zależności od przygotowania uzyskiwała moc od 128 do 131 KM. Rok później pojawił się 1600 Junior z silnikiem1570 ccm (110 KM). Klasyczna forma nigdy się nie starzeje Druga generacja Spidera pozostała niezmieniona aż do roku 1983. Wtedy to przeprowadzono face lifting tego auta. Na przednim, zintegrowanym z grillemi światłami kierunkowskazów, zderzaku pojawiła się czarna guma. Znalazła sięona także z tyłu na niewielkim spoilerze. We wnętrzu pojazdu zamontowano czarną, matową, trójramienną kierownicę. Model Quadrifoglio Verde (czterolistna koniczyna) pojawił się w roku 1986. Mechanicznie był on podobny do wcześniejszych pojazdów. Drobne zmiany dotyczyły wyglądu - przedniego i tylnego spoilera czy lusterek wstecznych. Dodatkowo do tego modelu można było zamówić zdejmowany sztywny hardtop. Klasyczny Spider produkowano do roku 1994. W następnym pojawił się kolejny samochód pod tą nazwą. Przypominał on jednak nowe GTV z odciętym dachem. Alfa Romeo Spider, początkowo znana jako Duetto, była jednym z najdłużej produkowanych aut w historii motoryzacji. Wytwarzano ją z niemal tym samym nadwoziem od roku 1966 aż do połowy lat 90.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
A co do nazw Duetto i Graduate. Ta pierwsza choć oficjalna to jednak bardzo krótko używana i tylko na niektórych rynkach bo na pozostałych funkcjonowała po prostu nazwa Spider. Ta druga nigdy nie była nazwą oficjalną ani formalną co wypadałoby zaznaczyć bo można tu autora opacznie zrozumieć. Był to jedynie nieformalny "nick" tego modelu i tylko na rynku USA. Nazwa Duetto koniec końców została jedynie określeniem 1 serii tego modelu, który, co dość wyjątkowe, na każdą z 4 serii ma swoje nazwy własne (nieformalne ale przyjęte przez pasjonatów) jak Coda Tronca (2 seria), Aerodinamica (3 seria) i Veloce (4 seria). Opisywany w artykule Spider był produkowany do 1993 roku a nie 1994 a następca (Tipo 916) od 1994 czyli rzeczywiście rozpoczęto jego produkcję po roku ale rok wcześniej niż wskazuje autor. Oczywiście Quadrifoglio Verde to nie żadna nazwa modelu a jedynie wersji tego modelu!
4 kwi 23:04
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Wierzyć mi się nie chce, że autor był w stanie napisać iż produkcję modelu Giulietta zakończono na początku lat 60-tych. Moje pytanie do autora ale i czytających ten komentarz brzmi - czy rok 1965 to początek lat 60-tych? Autor podaje te nieprawdziwe informacje bowiem, jak podejrzewam nie zna tak naprawdę historii tego modelu a ta nie jest specjalnie skomplikowana ale zawiera pewien istotny element "nomenklaturowy". Otóż Giulietta Berlina była produkowana aż do roku 1964 (w wersji Ti) podobnie jak i Giuletta Sprint. Natomiast Giulietta Spider była produkowana aż do 1965 roku. Pewien dowcip polegał jedynie na tym, że od momentu debiutu Giulii (oczywiście jako Berliny) z powodów marketingowych zmieniono nazwę modelową dla wersji Berlinetta (czyli Sprint) i dla roadstera (czyli Spider) na Giulia. Innymi słowy zamiast dotychczasowej nazwy Alfa Romeo Giulietta Spider TEN SAM SAMOCHÓD otrzymał nazwę Alfa Romeo Giulia Spider. Podobnie ze Sprintem. To był też powód dla którego Alfa szukała nazwy dla nowego Spidera, który choć był od strony technicznej wersją nowej Giulii Berliny to z nazwy musiałby się nazywać tak jak poprzednik oparty na starej technice Giulietty Berliny. Oczywiście samo w sobie to nie byłoby problemem ale Alfa wtedy miała taką idee fix, że musi się nazywać inaczej aby zwrócić uwagę na to jak nowym rozdziałem jest ten nowy Spider w ofercie Alfy Romeo. Tak więc MODEL Giuletta był w swej otwartej odsłonie produkowany do równo POŁOWY lat 60-tych (a pozostałe wersje tego modelu TYLKO o rok krócej co ciężko nazwać początkiem lat 60-tych!). Natomiast tekst autora sugeruje, że na początku lat 60-tych zaprzestano produkcji modelu Giulietta a więc i Spidera i potem Alfa zaczęła szukać pomysłu na następcę, który pojawił się dopiero po kilku latach (1966 rok!) co sugeruje wyraźnie przepaść czasową między tymi zdarzeniami jakiej oczywiście w ogóle nie było! Bowiem Alfa Romeo Spider (Duetto) pojawił się w produkcji po roku od zaprzestania tejże modelu Giulietta Spider zwanego tylko od 1962 roku jako Giulia Spider przy czym z Giulią nie miał (w sensie pochodzenia) nic wspólnego! C.d.n.
4 kwi 11:12
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Alfa Romeo Spider - Niezłomny sportowiec

Alfa Romeo Spider - Niezłomny sportowiec

Alfa Romeo Spider - Niezłomny sportowiec (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego