CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.244.564.091.72
Średnio4.474.724.281.96
Najdrożej4.804.994.762.29

Audi 80 - Solidny olimpijczyk

2 sty 06 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

W lecie olimpijskiego roku 1972 dyrektor techniczny koncernu Audi Ludwig Kraus zaprezentował nowy model oznaczony liczbą 80. To auto, choć nie odznaczało się nowatorskimi rozwiązaniami konstrukcyjnymi, szybko zdobyło uznanie użytkowników. Było niezawodne i trwałe. Nie oznacza to, że bez wad. Starsze modele były podatne na rdzę, ale w znacznie mniejszym stopniu niż inne ówczesne pojazdy. Przełom w produkcji to rok 1980, kiedy z taśm zaczęły schodzić pojazdy z nadwoziem wykonanym z blach ocynkowanych. W czasie olimpiady monachijskiej Audi wprowadziło na rynek nowe pojazdy z silnikami o mocy 55 KM (80/80 L), 75 KM (80 S/80 LS) i 85 KM (80 GL). Rok później na rynku pokazał się model 80 GT ze 100-konną jednostką napędową. Audi 80, które w USA nazywało się Audi Fox, miało swego bliźniaka ze znakiem VW - Passata.Spokojny, niezawodny z niską ceną Nadwozie Audi 80 charakteryzowało się spokojną linią. Swym wyglądem przypominało linię modelu 100. Wyposażenie pojazdu było raczej skromne i ograniczało się do najpotrzebniejszych elementów. Za to bagażnik o pojemności 450 l był wystarczający na zabranie sporego ładunku. Umożliwiło to zamocowanie płasko pod podłogą 46-litrowego zbiornika paliwa. Jedyny kłopot sprawiało zapasowe koło, które zamontowano w niewygodny do wyjmowania sposób w ściance bagażnika. Silnik Audi 80 był nowocześniejszą konstrukcją niż jego poprzednika - modelu 100. Umieszczono go z przodu wzdłuż nadwozia i lekko pochylono w prawo. Umożliwiło to lepszy dostęp i łatwiejszą obsługę. Niska cena oraz niezawodność "80" sprawiły, że stała się rynkowym przebojem. W ciągu 6 lat produkcji sprzedano ponad milion tych aut.22 lata - poprzez cztery wersje Audi 80 do A4 W 1978 roku pojawiło się nowe Audi 80 z serii B2. Nadal na plakietce z tyłu aut przeznaczonych na rynek europejski znajdowała się liczba 80. W USA ten model nosił oznaczenie 4000. Pracami nad karoserią serii B2 kierował Giorgetto Giugiaro. Poważne zmiany dotknęły przenią i tylną część nadwozia, zamiast okrągłych zastosowano prostokątne rerflektory. W sezonie 1982 w palecie pojazdów pojawiło się Audi 80 Quattro ze 136-konnym silnikiem. Seria B3 pojawiła się na rynku we wrześniu 1986 roku. Pojazd otrzymał tym razem zupełnie nowy, aerodynamiczny wygląd. Jego nadwozie zostało galwanicznie zabezpieczone przed korozją. Wydłużono rozstaw osi, jak również kół przednich i tylnych. Tym samym poprawiono i tak dobrą stateczność pojazdu w ruchu. Gama silników powiększyła się o silnik Diesla oraz 5-cylindrową jednostkę z Audi 90. W roku 1991 "80" nowej serii B4 przeszła poważny face lifting. Wyraźnie się zmienił wygląd przodu pojazdu. Cztery lata później Audi 80 zostało zastąpione przez nowy model A4.Historia modelu Audi znaczy słuchaj Cztery pierścienie są znakiem jednego z najstarszych producentów samochodowych w Niemczech. Symbolizują one dokonane w roku 1932 połączenie czterech firm - Audi, DKW, Horcha i Wanderera. To one wraz z marką NSU, która przyłączyła się w roku 1969, stanowią podstawę dzisiejszej spółki Audi AG. Początki firmy sięgają roku1899, kiedy to August Horch postanowił produkować samochody. Pierwszy pojazd powstał dwa lata później. Po nieporozumieniach ze wspólnikami i utracie kontroli nad przedsiębiorstwem założył kolejne pod nową nazwą - Audi. Było to tłumaczenie jego nazwiska z niemieckiego na łacinę. Audi znaczy słuchaj. Pierwszym modelem, który przysporzył firmie rozgłosu był Alpensieger. W końcu lat 30. po połączeniu się czterech firm wyścigowe Auto Uniony wraz z Mercedesami zdominowały zawody Grand Prix. Po drugiej wojnie światowej Audi rozpoczęła produkcję swych pojazdów w Ingolstadt. Na salonie w Genewie w roku 1980 zaprezentowano Audi Quattro - sportowe coupé z napędem na cztery koła. Ten pojazd wyznaczył nowy, obowiązujący do dziś kierunek w konstrukcji aut rajdowych.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Audi 80 - Solidny olimpijczyk

Audi 80 - Solidny olimpijczyk

Audi 80 - Solidny olimpijczyk (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego