Polski roadster W.M. z 1928 r. na trasie z Warszawy do Sandomierza.
W styczniowym numerze miesięcznika „Auto” z 1931 roku znaleźliśmy bardzo ciekawy opis wyprawy samochodowej na trasie: Warszawa-Radom-Iłża-Zawichost-Sandomierz-Ujazd.
Pomysł wyprawy
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Autor – I. Makomaski – odbył ją w towarzystwie inż. Władysława Mrajskiego – konstruktora samochodów, pracownika zakładów CWS.
Fatalna droga do Radomia
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Obaj panowie podróżowali autem skonstruowanym właśnie przez inż. Mrajskiego o nazwie W.M. (od inicjałów konstruktora).
Sandomierz
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Był to mały roadster zbudowany w 1928 r., z silnikiem 2-cylindrowym o mocy 11 KM.
Zabytki Sandomierza
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Auto w zamierzeniach miało być popularnym, niedrogim polskim pojazdem. Do jego produkcji seryjnej jednak nie doszło – głównie z powodu głębokiego kryzysu, jaki panował w Polsce i na świecie od 1929 r.
Z Opatowa do Ujazdu
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Autor szczegółowo opisuje napotkane po drodze zabytkowe budowle, najwięcej miejsca poświęcając Sandomierzowi oraz zamkowi Krzyżtopór w Ujeździe.
Zamek Krzyżtopór
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Zamek ten, zbudowany przez Krzysztofa Ossolińskiego miał dramatyczną historię, w kilkanaście lat po zbudowaniu (II połowa XVII w.) został zajęty i mocno zdewastowany przez Szwedów.
Opis Zamku
Foto: Auto Świat
Wyprawa samochodowa z 1931 r.
Ciekawy jest opis zamku oraz ówczesne zdjęcia imponującej budowli.
Co ciekawe, Krzyżtopór i dziś jest celem licznych wycieczek właścicieli old- i youngtimerów.