BMW 525i (E28) – dla miłośników dynamiki

10 kwi, 14:05
Udostępnij
0
Skomentuj

Wśród klasyków niemieckich niepodzielnie rządzi Mercedes, jednak nie można zapominać o innym modelu, który również zasługuje na uznanie – BMW serii 5 (E28).

W chwili debiutu ten samochód nie wzbudził sensacji. Dlaczego? Ponieważ BMW serii 5 (E28) pod względem stylistycznym było bardzo podobne do poprzednika typoszeregu E12. Jednak zastosowana technika, zmniejszenie masy oraz lepsza aerodynamika pozwoliły, by mówić o całkowicie nowym aucie.

Jeżeli BMW, to najlepiej R6. Dzisiaj podobieństwo do poprzednika ma drugorzędne znaczenie. I tak oba modele są już klasykami. Ważniejsze jest to, żeby udało się znaleźć auto w dobrym stanie technicznym i z odpowiednim silnikiem – czytaj rzędową szóstką. Bazowy benzyniak 518i (4-cylindrowy) czy wolnossący lub doładowany diesel nie pasują w pełni do sportowego charakteru BMW.

Pod maską opisywanej wersji 525i pracuje 150-konny benzyniak. Nie jest wprawdzie typem zawadiaki, ale nawet w porównaniu z nowoczesnymi modelami potrafi zaskoczyć dynamiką. Jednak optymalnym wyborem wydaje się odmiana 528i. Niewiele więcej pali, ale odwdzięcza się znacznie lepszą dynamiką. Jednocześnie jest to bardziej harmonijny motor niż jednostki stosowane w mocniejszych odmianach 535i czy M5.

Pod względem prowadzenia E28 jest prawdziwym BMW. Podczas jazdy szybko można się przekonać, że auto najlepiej czuje się na krętych odcinkach dróg. To nie tylko zasługa odpowiednio zestrojonego zawieszenia, lecz także precyzyjnie pracującego układu kierowniczego. Pomimo to prowadzenie auta wymaga doświadczonego kierowcy – przesadzenie przy tylnym napędzie może się skończyć obróceniem pojazdu. Zdobycie samochodu w dobrym stanie technicznym nie będzie łatwym zadaniem. Większość aut ma już zużytą mechanikę. Poza tym, jak w przypadku większości klasyków problem stanowi korozja. Można się jej spodziewać przy progach oraz na krawędziach drzwi, a także w okolicach kielichów.

Podczas oględzin przed zakupem trzeba obowiązkowo sprawdzić te miejsca – w przypadku tego modelu naprawy blacharskie opłacają się tylko w ograniczonym zakresie. Części także w samym BMW Pod względem dostępności części zamiennych sytuacja nie jest na szczęście zła – wśród ogłoszeń internetowych nie brakuje ofert z używanymi podzespołami.

Oprócz tego nowe elementy można znaleźć bezpośrednio w BMW; trzeba ich szukać pod adresem www.shop.bmw-classic.de. Ważne jest również to, że ceny większości części nie są zabójczo wysokie. Wyjątek stanowi m.in. ogumienie do opcjonalnych felg TRX. Ich nietypowy rozmiar (200/60 R 390 V) sprawia, że jedyne opony na rynku produkuje Michelin. Za komplet takich gum trzeba zapłacić około 1000 euro. Dobrą wiadomością jest ich wysoka trwałość.

Dane techniczne BMW 525i E28

Silnik benz., R6, elektronicznie sterowany wtrysk paliwa.

Poj. 2494 ccm. Moc 150 KM/5500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 215 Nm/4000 obr./min.

Napęd tylny. Skrzynia manualna 4-biegowa.

Wymiary pojazdu (dł./szer./wys.) 4620/1700/1415 mm, rozstaw osi 2625 mm.

Masa własna 1290 kg.

Prędkość maks. 197 km/h, średnie spalanie 11,0 l/100 km.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

BMW 525i

Pod względem stylistyki E28 nie różniło się znacząco od poprzednika – E12

BMW 525i (E28) – dla miłośników dynamiki (slajd 1 z 30)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego