Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.354.494.271.96
Średnio4.614.744.462.10
Najdrożej4.894.994.762.24

BMW 540i (E34) - Jedno z najlepszych aut na Ziemi

6 gru 14 09:35
Udostępnij
0
Skomentuj

W 1992 r. BMW 540i uchodziło za jedno z najlepszych aut na Ziemi. Potem upodobały sobie ten model typy spod ciemnej gwiazdy. Teraz widzimy go w nowym świetle

Jasne, bawarska marka słynie z rzędowych „szóstek” i jakiego modelu byście nie wybrali, R6 da wam maksimum przyjemności z obcowania z BMW. Był jednak taki czas, kiedy Bawarczycy pozazdrościli konkurencyjnemu Mercedesowi i po nie najlepszych doświadczeniach zrobili V8.

Jak na firmę, która w nazwie ma Motorenwerke, konstrukcja musiała być lepsza od tej ze Stuttgartu. 540i miało o 7 KM więcej od swego rywala, czyli 400 E. Ponadto zgodnie ze sportową filozofią BMW jednostka była aż o 22 kg lżejsza od silnika Mercedesa.

Inżynierowie BMW postawili w konstrukcji na aluminium. Oczywiście, pod względem trwałości mercedesowskie M119 okazało się lepsze od M60 BMW, jednak podczas premiery nikt jeszcze o tym nie wiedział.

Dyskretna demonstracja mocy: wersja V8 ma szersze „nerki” grilla. Spryskiwacze reflektorów kosztowały ok. 1500 zł ekstra Dyskretna demonstracja mocy: wersja V8 ma szersze „nerki” grilla. Spryskiwacze reflektorów kosztowały ok. 1500 zł ekstra Foto: Auto Bild

W porównaniach z czasów, gdy oba auta były nowe, testujący nadmieniali o wyższej kulturze pracy Mercedesa – był cichszy i spokojniejszy od V8 BMW. Z drugiej jednak strony żaden z recenzentów nie miał BMW tego za złe. Resorowanie „piątki” i dźwięk silnika zawsze były bardziej charakterne niż w klasie E. Długo przed tym, zanim w Monachium usłyszeli o downsizingu i przednim napędzie, powstawały auta, które naprawdę miały dostarczać najczystszą przyjemność z jazdy i pozwalać kierowcy szybko zespolić się z samochodem.

Bardziej niż spełnienie normy emisji spalin liczyły się: pojemność, to, by moment obrotowy przyjemnie przyrastał, dźwięk, a właściwie szelest zmieniający się w masaż uszu i wreszcie prowadzenie – 540i nie jeździ jak stare auto.

Przyjemności posiadania BMW dopełniał oczywiście styl. Do stworzenia lekkich linii „piątki” E34 zatrudniono Ercole Spadę – Włocha, który w swoim CV mógł się pochwalić m.in. pracą dla studia Zagato. Na jego dzieło patrzy się dziś równie przyjemnie, jak wtedy. Szkoda, że w swej historii model ten wpadł w oko także różnym dziwnym typom, którzy lubili rozrabiać.

Co zrobić, żeby jeżdżąc E34, nie przysparzać sobie wrogów na drodze? Po pierwsze, nie zaciemniać szyb. Po drugie, jeździć tylko z seryjnymi felgami. Nawet te tuningowe z epoki psują czystość projektu Ercole Spady. To tylko taka rada – zrobicie, jak zechcecie.

Idealnie dopasowany, otulający kierowcę kokpit. Tyle drewna i skóry było dostępne tylko w 540i i wymagało ok. 15 000 zł dopłaty. Klimatyzacja jest dwustrefowa Idealnie dopasowany, otulający kierowcę kokpit. Tyle drewna i skóry było dostępne tylko w 540i i wymagało ok. 15 000 zł dopłaty. Klimatyzacja jest dwustrefowa Foto: Auto Bild

Już za czasów produkcji wersji 525i mówiono o niej, że to „świat i ludzie” pod względem przyjemności z jazdy. A o 540i? Mówiono... wiele. Postanowiliśmy przekonać się sami i wypożyczyliśmy ze skarbca centrali BMW egzemplarz w kolorze Maledivenblau Metallic i z przebiegiem ledwie 10 tys. km. Jest lepszy od nowego, bo mechanika się dotarła, a cała reszta pachnie tak, jakby dopiero wczoraj opuściła fabrykę.

Wrażenie, że siedzimy w jednym z „najlepszych samochodów na świecie” – jak niegdyś pisano w prasie motoryzacyjnej o 540i – ogarnia już po kilku chwilach obcowania z autem. Owszem, niektóre elementy obsługi wydają się nieco archaiczne, nie wszystko budzi też takie zaufanie i poczucie solidności, jak np. w Mercedesach z tego samego okresu.

W porównaniu z następcami pozytywnie wyróżnia się kompaktowość auta – dziś lepszą przestronność zapewnia mniejsza o 10 cm „trójka”. E34 jest też o 6 cm węższe od nowej limuzyny, co dodatkowo uwydatnia zupełnie niedzisiejsze proporcje nadwozia. Te z kolei mają rażący wpływ na zwinność i prowadzenie. 540i mimo potężnego silnika i wyższej w stosunku do 525i masy poza autostradami najlepiej czuje się na ciasnych serpentynach. Nawroty i zakręty pokonuje z lekkim piskiem stosunkowo cienkich opon, można też pójść „pełną bombą” i pozwolić tyłowi zamiatać.

Drifty pozostawmy jednak profesjonalnie przygotowanym maszynom. Dzięki ogromnemu momentowi obrotowemu przyjemnie jest też energicznie „pójść” na wprost i nie pozwolić „automatowi” na zbyt szybkie przełączenie na trzeci bieg.

Dynamika jazdy BMW 540i z automatyczną przekładnią musi trochę ucierpieć. Nawet w tak luksusowej i komfortowej limuzynie najchętniej widzielibyśmy manualną skrzynię. Mimo wysokiego momentu osiąganego już od niskich obrotów najciekawszą część swej osobowości V8 M60 pokazuje dopiero powyżej 3,5 tys. obrotów. Kto pociśnie jeszcze bardziej i zapędzi wskazówkę aż pod czerwone pole, ten pozna ekstremalne oblicze motoru i w metalicznym hałasie poda rękę każdemu z 286 KM.

W innych modelach BMW ten szpanerski komputer pokładowy wymagał dopłaty, 
a w 540i występował seryjnie. Informuje m.in. o średniej prędkości, spalaniu i zasięgu W innych modelach BMW ten szpanerski komputer pokładowy wymagał dopłaty, a w 540i występował seryjnie. Informuje m.in. o średniej prędkości, spalaniu i zasięgu Foto: Auto Bild

Te doznania niech pozostaną jednak wypadkową intymnych przeżyć między kierowcą a samochodem, gdzieś z dala od ruchu i osób, którym takie ekscesy mogłyby przeszkadzać.

Czy E34 to już youngtimer? Chyba jeszcze nie, bo za wiele egzemplarzy z mniejszymi silnikami wciąż cieszy się powodzeniem u osób przesadnie intensywnie eksploatujących to auto, niedbających o nie. Klasyk – na pewno, bo takich cech jak w 540i w nowych BMW już nie znajdziecie. Owszem, przenosi nas w czasy, gdy w BMW wyznawano nieco inną filozofię budowy aut niż dziś.

Nikomu nie zależało wtedy na biciu rekordów sprzedaży, mała „trójka” Compact była dopiero w fazie eksperymentów, klientela ograniczała się do doradców podatkowych, prawników i prezesów firm. Sam Ercole Spada wspomina, że nigdy w jego dziale nie panował niepokój ani pośpiech, nikt też nie męczył się przy robocie.

Przerwa na kawę była wpisana w umowę każdego, nawet fabrycznego robotnika. Czy coś wam to przypomina? Dokładnie, spokój i opanowanie V8 – Bayerische Motorenwerke funkcjonowały wtedy jak prężny i precyzyjny mechanizm.

BMW 540i (E34) - Plusy/Minusy

Choć model został wprowadzony na rynek już ponad 20 lat temu (także w Polsce), E34 w gruncie rzeczy jest bardzo świeżą konstrukcją – zarówno pod względem techniki, jak i wyglądu. Rdza stanowi właściwie tylko kosmetyczny problem – karoserie miały częściowy ocynk.

Jeżeli coś gnije, to tylko przy rantach drzwi, krawędziach progów, przy wlewie paliwa lub na pokrywie bagażnika. Większym problemem okazuje się starzenie przewodów hamulcowych i paliwowych. Zawieszenie zużywa się w zależności od stylu jazdy.

Na przedniej osi wrażliwe na ostre traktowanie okazują się wahacze i drążki, z tyłu cierpią także łożyska łączące oś z karoserią. Piętą achillesową ośmiocylindrowego silnika jest pompa oleju. Jej śruby poluzowują się z czasem i potrafią odpaść. Jeżeli to się stanie, silnikowi grozi śmierć. Lepiej zawczasu zdjąć miskę olejową i sprawdzić ewentualne zagrożenie.

Ercole Spada jest autorem tych delikatnie teutońskich kształtów. Sylwetka nic nie straciła ze swej atrakcyjności – pod warunkiem że „ciało” jest zadbane. Małe felery dużo psują Ercole Spada jest autorem tych delikatnie teutońskich kształtów. Sylwetka nic nie straciła ze swej atrakcyjności – pod warunkiem że „ciało” jest zadbane. Małe felery dużo psują Foto: Auto Bild

Kłopotliwe okazują się także 5-stopniowe automatyczne skrzynie biegów – nierzadko wytrzymują zaledwie 200 tys. km. Kupując auto, warto sprawdzić, czy przypadkiem nie wymieniono w nim już przekładni.

BMW 540i (E34) - części zamienne

Na początek dobra wiadomość: wszystkie części techniczne nadal są dostępne w BMW. A teraz zła: odkąd ich dystrybucją zajął się dział BMW Classic, ceny zdecydowanie wzrosły. Warto jednak poszukać używanych części i zamienników na portalach aukcyjnych. Tam też najłatwiej znajdziecie elementy wyposażenia wnętrza, które trudno zdobyć w BMW.

BMW 540i (E34) - sytuacja rynkowa

No cóż, były takie grupy ludzi nieznających litości dla „540-ek” i realizujących na nich swe okrutne fantazje tuningowe. Spory apetyt na paliwo skłonił także wielu właścicieli do zamontowania instalacji gazowej – nie zawsze fachowo. Zużyte, ale możliwe do odratowania auta można kupić za ok. 10 000 zł, wypielęgnowane kosztują raczej ponad 20 000 zł.

BMW 540i (E34) - polecamy

Zapomnijcie o „projektach tuningowych” – to śmieci. Jeżeli macie bardziej ograniczony budżet, radość sprawi wam mniejsze, 3-litrowe V8, ale „pełnotłustą” przyjemność zapewnia zadbane 4-litrowe V8. Szukajcie na bawarskiej prowincji – dziadki mają jeszcze kilka skarbów w garażu.

BMW 540i (E34) - adresy

Kluby: www.e34-ig.de (jęz. niemiecki), www.bmw-klub.pl

Literatura: Hans J. Schneider, „BMW 5er Technik + Typen”, 208 stron, wyd. Schneider Text, na Amazonie od 7 euro.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (16)

No photo
No photo ~karep Użytkownik anonimowy
~karep :
No photo ~karep Użytkownik anonimowy
Zdjecia, jak i artykul pochodza z AutoBild klassik wydanie 6/2014 czerwcowe.

Jedyne co mnie zastanawia, to dlaczego w schowku na narzedzia jest przykrecane ucho do holowania. W tym modelu auta jest zbedne, bo zarowno przod i tyl maja na stale przyspawane ucha pod zaslepkami. Nawet tego ze schowka, nie ma gdzie wkrecic w tym aucie.
30 sty 15 15:38 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kioskruch Użytkownik anonimowy
~kioskruch :
No photo ~kioskruch Użytkownik anonimowy
Kupiłem 520i 95rok po lifcie z "szerokim pyskiem", bez gazociągu, szybko poszło całe zawieszenie tj. amorki, sprężyny, odboje, osłony oraz cały komplet wahaczy,(wszystko od Meyle)do wymiany i to jak tym autem się jeździ, jaki jest komfort jazdy to nie ma co porównywać z nowymi taczkami jak golfy czy fokusy. Rdza się pojawia dokładnie tam gdzie napisali!
6 gru 14 22:31 | ocena: 63%
Liczba głosów:19
63%
37%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~allin Użytkownik anonimowy
~allin :
No photo ~allin Użytkownik anonimowy
oj pan piszący ten artykuł ma chyba sporo kompeksów.dlaczego z góry zakłada, że projekty tuningowe to śmieci? polecam obadać takie strony jak polskie bmw syndykat a później wyskakiwać z takimi uwagami.
6 gru 14 19:26 | ocena: 52%
Liczba głosów:31
48%
52%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Alwaro Użytkownik anonimowy
~Alwaro :
No photo ~Alwaro Użytkownik anonimowy
to swietne auto a co do automatów to sie nie zgodze sa pancerne
7 gru 14 14:44 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
63%
38%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jurek@stromski.pl Użytkownik anonimowy
~jurek@stromski.pl :
No photo ~jurek@stromski.pl Użytkownik anonimowy
Moje 540iA Touring 95 M wypas mnie nie zawiodło nigdy. Nie sprzedaje. Teraz chce zrobić pełny remont karoserii i będzie na następne 450tkm.
18 mar 15 21:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~G Użytkownik anonimowy
~G
No photo ~G Użytkownik anonimowy
do ~karep:
No photo ~karep Użytkownik anonimowy
30 sty 15 15:38 użytkownik ~karep napisał
Zdjecia, jak i artykul pochodza z AutoBild klassik wydanie 6/2014 czerwcowe.

Jedyne co mnie zastanawia, to dlaczego w schowku na narzedzia jest przykrecane ucho do holowania. W tym modelu auta jest zbedne, bo zarowno przod i tyl maja na stale przyspawa
To ucho jest holowania innych.
25 kwi 15 12:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~XdDxUMKDPuZTVE Użytkownik anonimowy
~XdDxUMKDPuZTVE :
No photo ~XdDxUMKDPuZTVE Użytkownik anonimowy
kBniM3 http://www.FyLitCl7Pf7ojQdDUOLQOuaxTXbj5iNG.com
12 wrz 06:54
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Blebleble Użytkownik anonimowy
~Blebleble
No photo ~Blebleble Użytkownik anonimowy
do ~allin:
No photo ~allin Użytkownik anonimowy
6 gru 14 19:26 użytkownik ~allin napisał
oj pan piszący ten artykuł ma chyba sporo kompeksów.dlaczego z góry zakłada, że projekty tuningowe to śmieci? polecam obadać takie strony jak polskie bmw syndykat a później wyskakiwać z takimi uwagami.
Zapewne masz jakieś zgnite bmw na glebie z naciągniętymi oponami...
26 mar 20:20
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
~Robert :
No photo ~Robert Użytkownik anonimowy
Miałem 535i 1996 rok automat super auto kopa miała dobrego bardzo żałuję że sprzedalem
20 sie 16 17:06 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~tPBlNPvqro4 Użytkownik anonimowy
~tPBlNPvqro4 :
No photo ~tPBlNPvqro4 Użytkownik anonimowy
Whoever wrote this, you know how to make a good arecilt.
10 maja 16 03:44
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild

BMW 540i (E34) - Jedno z najlepszych aut na Ziemi

W 1992 r. BMW 540i uchodziło za jedno z najlepszych aut na Ziemi. Potem upodo-bały sobie ten model typy spod ciemnej gwiazdy. Teraz widzimy go w nowym świetle.

BMW 540i (E34) - Jedno z najlepszych aut na Ziemi (slajd 1 z 12)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego