BMW często utożsamiane jest z konkretną grupą osób, co więcej ten stereotyp funkcjonuje nie tylko w Polsce. Jeszcze dwa lata temu E30 było ulubionym autem miłośników sportowego ubioru, dziś sytuacja ta zmieniła się. Wraz ze spadkiem cen modelu E36 przejął on gro fanów poprzedniej trójki. Zadbane egzemplarze E30 zyskały na wartości i cieszą się dużym zainteresowaniem wśród miłośników youngtimerów, a te zniszczone powoli trafiają na szroty, lub do pasjonatów, którzy doprowadzają je do perfekcyjnego stanu.
Nasza propozycja to BMW 318i Touring z 1992. BMW serii 3 w wersji kombi było produkowane od września 1987 roku, ale do sprzedaży zostało wprowadzone dopiero w 1988 roku. W 1986 zaprezentowano prototyp opracowany na bazie dwudrzwiowego modelu trójki o modnym dziś nadwoziu tzw. shooting brake. Model Touring był najdłużej produkowaną E30, aż do 1994 roku. W zależności od rocznika mogliśmy znaleźć pod jego maską silniki benzynowe o pojemnościach: 1.6, 1.8, 2.0, 2.5 oraz jednostkę diesla 2.4 td. BMW Touring z silnikiem 1.8i M40 B18 było sprzedawane od 1989 do 1994 roku. Dokładana pojemność silnika to 1795 cm3. Jednostka rozwija moc 113 KM przy 5 500 ob./min. Maksymalny moment obrotowy to 162 Nm osiągany przy 4 250 obr./min.Silnik B18ma cylindry o średnicy 81 mm, a skok tłoka 84 mm. Stopień sprężania to 8,8 do 1. To konstrukcja ośmiozaworowa z hydrauliczną regulacją luzów. Za napęd rozrządu odpowiada pasek zębaty. Silnik wyposażono we wtrysk paliwa, który jest sterowany przez moduł Bosch Motoronic (trzeciej generacji). M40 to dużo lżejsza konstrukcją niż wcześniej wykorzystywane jednostki M10 w modelu E30 znane z poprzedniej generacji BMW E21.Silnik 1.8 zapewnia BMW nie najlepsze osiągi, dziś małe kompakt w wersjach podstawowych mają podobne parametry, a nierzadko lepsze. Przyspieszenie od o do 100 km/h trwa 11,7 sekundy, a prędkość maksymalna to 188 km/h. Ośmiozaworowiec odwdzięcza się natomiast akceptowalnym poziomem zużycia paliwa. Chociaż maksymalny moment obrotowy podawany przez producenta jest osiągany przy dość wysokich obrotach nie możemy narzekać na jego elastyczność, 318 może nią zawstydzić także współczesne samochody. Duża w tym zasługa niskiej masy auta 1180 kg. Silnik współpracuje z pięcioprzełożeniową skrzynią biegów.
Wnętrze samochodu to typowe BMW prostota oraz materiały wysokiej klasy. Pamiętajmy jednak, że nie jest to auto współczesne. Charakterystycznym elementem trójki jest konsola centralna odchylona w kierunku kierowcy. W E30 nieznajdziemy regulacji kierownicy, nawet w poziomie. Pomimo iż jest to kombi wnętrze nie oferuje dużej ilości miejsca. W E30 siedzimy nisko jak w prawdziwym rasowym aucie. Regulacja foteli jest niewygodna i odbywa się stopniowo, ale można się do tego przyzwyczaić. Tylna kanapa jest wygodniejsza niż przednie fotele. Z tyłu siedzi się dość wysoko, co umożliwia nam obserwowanie tego, co się dzieje przed samochodem.Komfort podróżowania jednak spadnie gdy przed nami zasiądzie wysoka osoba, ilość miejsca na nogi będzie bardzo ograniczona. Bagażnik pomieści 370 litrów ładunku, taką pojemność mają współczesne auta klasy kompakt. Tylna kanapa składa się bardzo łatwo, a po jej złożeniu powierzchnia bagażnika jest niemal płaska. Wtedy w bagażniku pomieścimy 1125 litrów ładunku. Załadunek przedmiotów o większych gabarytach będzie utrudniony przez otwór bagażnika o nieregularnych kształtach – światła tylne nie są integralną częścią klapy.Przednie i tylne zawieszenie jest niezależne, z przodu zastosowano kolumny McPhersona. Zarówno z przodu jak i z tyłu odnajdziemy stabilizator przechyłów. Jak się prowadzi to BMW?Posłusznie. Samochód słucha się kierowcy. Gdy lekko przesadzimy w zakręcie z gazem tył zacznie się uślizgiwać, ale lekkie odpuszczenie spowoduje powrót na właściwy tor jazdy. E30 to jedno z ulubionych aut driftrerów, gdyż w łatwy sposób można je utrzymywać w długim poślizgu. Na przedniej osi odnajdziemy tarcze wentylowane, a z tyłu lite. To cecha charakterystyczna wersji Touring. W przypadku sedanów i pozostałych modeli, tarcze na tylnej osi mogliśmy znaleźć jedynie w wersjach z mocniejszymi jednostkami napędowymi. E30 to nie najnowsze auto, a więc co może się w nim zepsuć? Silnik modelu 318i to trwała konstrukcja z pewnym ale... Smarowanie wałka rozrządu odbywa się za pomocą rurki natryskującej olej – nie jest to rozwiązanie idealne, wielokrotnie ulega ona przytkaniu. Efekty? Nadmierne obciążenia w układzie rozrządu powodujące szybsze zużycie jego podzespołów. Opory rosną, co rzutuje na obciążenie paska zębatego. Obowiązkiem każdego właściciela wersji z silnikiem M40 jest jego regularna wymiana. Musimy jej dokonywać zgodnie z zaleceniami producenta, czyli co 40 000 km. Warto sprawdzać też stan rurki natryskującej olej. Należy także dbać o olej, używajmy tylko tego lepszego najlepiej półsyntetycznego, który nie ma zbyt dużej lepkości.
Problematyczny bywa układ chłodzenia, ze względu na wiek auta, możemy mieć problemy z wyciekami, często dochodzi do awarii sprzęgła wiskotycznego powodują one przegrzewanie się silnika. Warto po zakupie auta sprawdzić, czy temperatura, którą widzimy na wskaźniku jest rzeczywista, gdyż to kolejny element lubiący się zepsuć. Wskaźnik nie jest drogi, a zakup używanego to wydatek rzędu 50 – 60 złotych. Najlepiej kupić cały zestaw zegarów. Każdy ze wskaźników może być wymieniany oddzielnie.Zawieszenie przednie na kolumnach Mcphersona podobnie jak w innych samochodach wymaga wymiany silentblocków, co około 40 tysięcy kilometrów. W przypadku tylnego wymiana jego podzespołów starcza na dłużej, ale w świeżo zakupionym zazwyczaj trzeba zmienić na nowe większość jego elementów. To wydatek około 2 000 zł do 3 000 zł. W codziennym użytkowaniu mogą się nam przytrafić inne większe lub mniejsze awarie, ale są one spowodowane wiekiem auta. W samochodach z takim stażem - około 20 lat, co jakieś czas daje o sobie znać zużycie poszczególnych podzespołów. Co, nam się może jeszcze zepsuć, a raczej ulec zużyciu, są to zespolone przełącznik w kolumnie kierowniczej. Kolejnymi elementami są poduszki, gumowe elementy podtrzymujące wał oraz przeguby wału napędowego.Jedynym z decydujących czynników przy zakupie BMW E30 jest stan jego nadwozia. Na co warto zwrócić uwagę i gdzie najczęściej znajdziemy rdzę:- elementy pasa przedniego tuż za przednik zderzakiem,- progi zaczynają rdzewieć od miejsc gdzie podstawiamy podnośnik,- przednie podszybie,- kanty drzwi, szczególnie miejsca zgrzewów blachy w ich dolnej części,- tylne nadkola od strony drzwi oraz w okolicach mocowania zamków w nadwoziu,- tylna klapa,- okolice tylnego haka.Po kupnie auta powinniśmy udać się do zakładu blacharskiego i dokonać niezbędnych poprawek i napraw blacharskich oraz zabezpieczyć profile i podwozie specjalnym preparatem np. woskiem. To samochód, który może być użytkowany na co dzień, ale właściciel musi sobie zdawać sprawę iż nie jest to auto współczesne. Wymaga ono specjalnego traktowania i dbania o stan techniczny. Nie warto przy tym oszczędzać na częściach. Tanie zamienniki szybko zemszczą się krótką żywotnością, a mogą także przyczynić się do większych wyadtków. Warto założyć też lepszej jakości opony, będziemy mogli wtedy wykorzystać w pełni jego właściwości jezdne. Terminowo przeprowadzane przeglądy i na czas dokonywane naprawy zagwarantują bezproblemową eksploatację.