CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.234.494.091.72
Średnio4.464.714.281.97
Najdrożej4.794.994.762.29

Chevrolet Corvette C3 - Flagowy okręt Chevroleta

30 lip 07 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Pierwsza generacja Chevroleta Corvette pojawiła się w 1953 roku. Był to dwumiejscowy roadster. W pierwszym roku wyprodukowano 300 aut. Do dzisiaj zachowało się ich jeszcze 255. Nowy sportowy pojazd kosztował 3498 dolarów (dziś 120 tys. euro). Za dodatkowe 145 dolarów i 15 centów można było wyposażyć go w radio AM. Samochód napędzał 6-cylindrowy silnik o pojemności 3860 ccm i mocy 150 KM. W 1956 roku pojawiła się wersja hardtop, czyli ze sztywnym dachem. Po dziesięciu latach od prezentacji pierwszej generacji pokazano nowy model nazwany Corvette Sting Ray.

Całkowicie zmienione nadwozie, zaprojektowane przez Larry'ego Shinodę, przypominało drapieżną rybę

Sting ray to angielska nazwa jednego z gatunków płaszczek. Charakterystyczną cechą nowego auta były także chowane światła przednie. Sportowa legenda po raz trzeci Trzecia generacja Corvette pojawiła się w 1968 roku. Jej stylistyczną podstawą był prototyp Billa Mitchella - Mako Shark II. To koncepcyjne auto po raz pierwszy wystawiono na International Auto Show w Nowym Jorku w kwietniu 1965 roku. Potem jego jeżdżącą wersję z silnikiem V8 o pojemności 427 cali sześciennych pokazano na paryskim salonie samochodowym. Następnie pojazd podróżował po różnych wystawach w Europie i USA.

Wzornictwo nowej Corvette charakteryzowało się chowanymi wycieraczkami i reflektorami

Ten model Chevroleta nadal nazywano Stingray, jednak tym razem pisano to razem. Standardem był ośmiocylindrowy, widlasty silnik o pojemności 327 cali sześciennych (5,4 l) i mocy 300 KM. Nieco później w ofercie znalazła się większa jednostka - big block o pojemności 454 cali sześciennych (7,4 l) i mocy 390-425 KM. Na początku lat 70. wprowadzono nowy silnik, tym razem small block - 350 cali sześciennych (5,7 l) - który uzyskiwał 370 KM. Pościg za coraz mocniejszymi jednostkami powstrzymało jednak wprowadzenie w roku 1970 przez amerykański Kongres ustawy o czystym powietrzu. Emisja toksycznych spalin we wszystkich silnikach w ciągu najbliższych sześciu lat miała spaść o 90 procent. To jeszcze nie był koniec ograniczeń. Organizacja Krajów Eksportujących Ropę Naftową (OPEC) właśnie zapowiedziała ograniczenie dostaw. Świat, a szczególnie USA, pogrążał się w kryzysie paliwowym. Moc w przypadku big blocka spadła do 275 KM, a small blocka do 200 KM.

Corvette trzeciej generacji w czasie blisko 15 lat produkcji przechodziła szereg modyfikacji

W roku 1973 przednie chromowane zderzaki zostały zastąpione przez wykonane ze związków poliuretanowych. Nowe, zgodnie z obowiązującymi wówczas przepisami, miały wytrzymać zderzenie z prędkością 5 mil/h. Rok później także tylne zostały wymienione na plastikowe. Nieco później ze względów bezpieczeństwa z oferty Chevroleta zniknął produkowany wraz z wersją coupé model roadster. W 1978 roku zamiast pionowej tylnej szyby osłoniętej bocznymi słupkami pojawiła się duża, panoramiczna szyba. Stingray odpłynął, auto stało się grzeczne Wcześniej model C3 pożegnał się z określeniem Stingray. Ta nazwa zniknęła z nadwozia Corvette w 1976 roku.

Cztery lata później auto przeszło aerodynamiczną modernizację

Pod koniec produkcji trzeciej generacji zaczęto sprzedawać pojazd z wygodnym, otwieranym tylnym oknem. Ułatwiało ono znacznie dostęp do dużego bagażnika. Od sezonu 1982 Corvette wyposażano wyłącznie w 3-stopniową, automatyczną skrzynię biegów. Rok później na rynku była już czwarta generacja najbardziej znanego amerykańskiego samochodu sportowego. Jednak stylistyce tego auta, choć zewnętrznie nieco przypominało swych poprzedników, brakowało tak agresywnych linii. W 2005 roku do sprzedaży trafiła szósta wersja. Od tego modelu Corvette stało się osobną marką. Po raz pierwszy od roku 1962 zastosowano w tym aucie stałe, niechowane reflektory.

Przeczytaj również:

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~vette Użytkownik anonimowy
~vette :
No photo ~vette Użytkownik anonimowy
Piękny wóz, esencja Piękny wóz, esencja samochodów sportowych, która spełnia wszystkie obietnice, jakie daje jej wygląd. Spotkałem parę osób nieczułych na jej względy jednak ogólnie nie ma osoby, w której pamięci nie wyryłaby się Corvette C3...

Jedna uwaga do artykułu, zdaje się, że otwierane tylne "okno" ułatwiające dostęp do bagażnika było tylko w wersji '82 Collector Edition. Tej z okazji końca produkcji trzeciej generacji.

--
corvettec3.blog.interia.pl
1 gru 10 00:19 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Chevrolet Corvette C3 - Flagowy okręt Chevroleta

Chevrolet Corvette C3 - Flagowy okręt Chevroleta

Chevrolet Corvette C3 - Flagowy okręt Chevroleta (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego