"To więcej niż samochód, to styl życia" - czytamy w prasie z końca lat czterdziestych. Solidny, praktyczny, 2 CV przemierzył drugą połowę XX wieku, wywołując niespotykany wcześniej entuzjazm szerokich rzesz użytkowników.
Początki 2 CV sięgają lat trzydziestych. W 1936 roku, Pierre-Jules Boulanger, słynny twórca Traction, opracowuje projekt TPV („bardzo mały samochód”). Jego zespół dysponuje już pewnym doświadczeniem. Pracują dla niego André Lefebre i Flaminio Bertoni. Pierwszy prototyp, z silnikiem motocyklowym o pojemności 500 m3, schodzi z taśmy w 1937 roku.
Wojna przerywa prace nad 2 CV. Istniejące prototypy przetrwały w ukryciu, czasem nawet rozebrane na części, rozrzucone po całym kraju. W ciągu sześciu lat Pierre-Jules Boulanger wprowadza jednak pewne ulepszenia. Prace zostają wznowione w 1946 roku.
Aby zapewnić niezbędną poufność, Pierre-Jules Boulanger kupuje teren na zachód od Paryża, w Ferté-Vidam, gdzie do dziś dnia znajduje się ośrodek badawczy Citroëna.
Nadchodzi wielki dzień. 7 października 1948 roku, podczas salonu samochodowego, 2 CV budzi sensację. Pierwsze komentarze są jednak nieprzychylne. Jego styl szokuje. Sylwetka kłóci się z przyzwyczajeniami kierowców dawnych modeli Citroëna, przyzwyczajonych do Traction i jego prestiżowego wyglądu.
Jedno jest pewne: nikt nie pozostaje obojętny wobec 2 CV! Choć prasa jest sceptyczna, model bardzo prędko zdobywa zwolenników wśród szerokiej publiczności. Gwałtownie rośnie liczba zamówień. Sukces jest tak powszechny, że szybko prowadzi do "zatorów" na taśmach produkcyjnych. W tamtych czasach na 2 CV czekało się czasem nawet kilka lat.
Tak czy inaczej, 2 CV ma do dziś wielu zwolenników. Odniósł sukces. Tak rozpoczyna się jego historia.
Harmonijna sylwetka
Sylwetka 2 CV wyraża harmonię, której najbardziej zauważalnym elementem są symetryczne szyby. Przód samochodu jest wystylizowany. Maska silnika z falistej blachy wznosi się nadprzednią osłoną chłodnicyz poziomych prętów, zwieńczoną podwójnym logo marki umieszczonym w owalnym polu.
Model 2 CV został zaprojektowany pod kątem funkcjonalności. Każdy element karoserii można łatwo zdemontować i ponownie zamontować dzięki przesuwanym zawiasom i dwóm lub trzem przemyślnie rozmieszczonym śrubom.
2 CV waży zaledwie 80 kg. Osiąga prędkość 65 km/godz. i spala jedynie 4,5 litra paliwa na 100 km.
Dzięki swym atutom, 2 CV staje się faktycznie samochodem, o jakim myślał Pierre-Jules Boulanger. Małym, praktycznym, powszechnie dostępnym. Ale losy wielkich ludzi Citroëna nierzadko są tragiczne. Pierre-Jules Boulanger umiera w 1950 roku. Był świadkiem realizacji swego najambitniejszego projektu, ale nie wyobrażał sobie sukcesu, jaki stał się udziałem...
Powojenna modernizacja
W latach pięćdziesiątych 2 CV poddano kompleksowym zabiegom modernizacyjnym. W 1951 roku pojawia się model 2 CV w wersji furgonetki (typ AU).
Następny etap przypada na rok 1954. Zmienia się moc 2 CV, a pojemność silnika zostaje zwiększona do 425 cm3.
W grudniu 1956 roku Citroën wprowadza na rynek 2 CV typ AZL z szeroką, prostokątną szybą tylną i składanym dachem z materiału. Dzięki nowemu wykończeniu Marka może zaproponować luksusową wersję 2 CV.
Produkcja rośnie i osiąga w tym samym roku 95 854 sztuk. W roku następnym z taśmy schodzi już 100 000 egzemplarzy. Lata pięćdziesiąte to okres niezwykle pomyślny dla 2 CV. A przyszłość zapowiada się jeszcze lepiej…
Lata sześćdziesiąte - "właściwy kierunek"
Rok 1960 - pierwsze "retusze odmładzające" 2 CV. Niewielkie korekty dotyczą głównie wyglądu zewnętrznego. Nowa maska ma teraz 5 żeber. Pojawiają się dwa boczne okienka.
W następnym roku Citroën prezentuje z okazji salonu samochodowego nową wersję: 2 CV AZLP. Większa moc wynosząca 13,5 KM przy prędkości obrotowej 4 000 obr/min pozwalaosiągać prędkość do 85 km/godz. Zużycie paliwa wynosi 5,5 l na 100 km.
Kolejne zmiany następują w 1964 roku. Model przeżywa prawdziwą rewolucję. Tak charakterystyczne dla 2 CV drzwi nieotwierają się już z tyłu do przodu i obierają "właściwy kierunek".
W 1966 roku przód samochodu poddano kolejnej przeróbce. Tym razem dotyczy ona osłony chłodnicy. Odtąd ma trzy poziome pręty z aluminium. Pas zderzaków, wykonywany dotąd z metalu, jest obecnie pokryty warstwą z czarnego tworzywa. 2 CV znakomicie sprawdza się również w warunkach miejskich.
Lata siedemdziesiąte - poszerzenie gamy
Początek tej dekady jest synonimem rozwoju 2 CV, którego gama poszerza się. 2 CV rozwija skrzydła.
W 1970 roku, wprowadzając na rynek 2 CV 4 i 2 CV 6, Citroën proponuje kilka wersji, które osiągają ponad 100 km/godz. Dwa wspomniane modele stają się głównym elementem kampanii reklamowej dla 2CV. Nowocześniejsze, wymagające niewielkiej konserwacji i skromnego budżetu umożliwiają Citroënowi nawiązanie do początków 2 CV.
Organizowane są rajdy, wśród nich słynny rajd Paryż - Kabul. 2 CV startuje z powodzeniem...
W 1974 roku, z okazji salonu samochodowego w Paryżu, 2 CV prezentuje daleko idące zmiany. Osłona chłodnicy z tworzywa sztucznego, prostokątne reflektory… 2 CVciągle zadziwia, rozwijając się z duchem swojej epoki.
Lecz 2 CV nie zapomina także o swych pierwszych wielbicielach. Z myślą o nich Citroën produkuje w 1976 roku 2 CV «spécial» z prostym, oszczędnym wnętrzem i okrągłymi reflektorami, który do złudzenia przypomina pierwszą wersję.
Lata osiemdziesiąte - serie specjalne
Dekada lat 80-tych to okres serii specjalnych cieszących się dużym powodzeniem.
W 1981 roku pojawił się model "Charleston" stylizowany na lata 30, z okrągłymi reflektorami, w kolorze bordo i czarnym, który odnosi błyskawiczny sukces. Rok później jest już w katalogu Citroëna.
W 1985 roku wprowadzono serię "Dolly": 2 CV dwubarwny, o oryginalnie zestawionych kolorach (waniliowo-beżowy, zielono-biały, czerwono-szary i inne). Skazany na sukces, on także wchodzi do katalogu firmy.
W 1986 roku 2 CV jest nadal symbolem francuskiego samochodu popularnego. Specjalna seria "Cocorico" (Kogut), w kolorach flagi francuskiej, jest tego znakomitym przykładem, wzmocnionym jeszcze reklamą, która głosi: "Ten 2 CV jest naprawdę świetny"...
W 1989 roku schodzi z taśmy ostatni 2 CV produkowany we Francji. Sprzedano w sumie 3 868 633 sztuk.
27 lipca 1990 o godz. 16 ostatni 2 CV opuszcza fabrykę w Mangualde (Portugalia). Tak kończy się produkcja tego kultowego samochodu. Jednocześnie otwiera się nowy etap, poświęcony 2 CV i jego wielbicielom na całym świecie działającym w klubach Cytrynki. 2 CV jest bowiem nieśmiertelny.
Citroën 2 CV 1939
Historia 2 CV rozpoczyna się 1936 roku, kiedy to zostały podjęte prace projektowe nad "popularnym samochodem", który został zdefiniowany w bardzo prosty sposób : "cztery koła pod parasolem" i którego realizacja wykroczyła poza utarte schematy.
Oszczędny w eksploatacji, czteroosobowy, mogący przewozić do 50 kg bagażu, rozwijający prędkość do 50 km/h, zapewniający maksymalny komfort. Najważniejsze elementy komfortu to oczywiście zawieszenie, a także przestronność wnętrza. Ówczesny dyrektor generalny Pierre Boulanger osobiście testuje makiety naturalnej wielkości w kapeluszu na głowie. Jeżeli kapelusz spada, projekt trafia do kosza.
W maju 1939 roku 250 prototypów jest przygotowanych na salon samochodowy, który jednak się nie odbył. Wybucha wojna. Wszystkie prototypy zostają celowo zniszczone, z wyjątkiem jednego.
Dane techniczne Prototyp 2 CV
- silnik: dwa cylindry ustawione przeciwsobnie (boxer); średnica cylindra 62 mm; skok 62 mm; pojemność skokowa 375 cm3; moc podatkowa 2 CV; moc rzeczywista 8 KM; chłodzenie wodą; zapłon złożony z akumulatora, cewki i przerywacza; prądnica prądu stałego montowana bez paska na końcówce wału korbowego; brak rozrusznika, rozruch za pomocą korby rozruchowej;- układ napędowy: skrzynia biegów z trzema przełożeniami do przodu i biegiem wstecznym; dźwignia zmiany biegów ustawiona poziomo w desce rozdzielczej; napęd na przednie koła;- układ kierowniczy: zębatkowy;- hamulce: hydrauliczne bębnowe z przodu (w kołach); hamulec mechaniczny sterowany ręcznie z tyłu;- zawieszenie: rama podwozia z hydronalium połączona z kołami za pomocą niezależnych wahaczy z magnezu; drążki skrętne zabezpieczone osłoną otulinową pod tylnym siedzeniem (trzy drążki ijeden amortyzator z obydwu stron, czyli łącznie osiem); system zapobiegający nadmiernym przechyleniom w osi wzdłużnej (blokada hydrauliczna zawieszenia w czasie hamowania);- opony: Michelin Pilote 125 x 400;- nadwozie: czterodrzwiowe, jeden reflektor od strony kierowcy;- osiągi: maksymalna prędkość 50 km/godz.; zużycie paliwa: 5 l/100 km
Citroën 2 CV 1949
Z okazji otwarcia paryskiego salonu w 1948 roku, Pierre Boulanger powoli odsłania 2 CV na oczach Prezydenta Francji, Vincenta Auriol'a.
Oryginalna koncepcja silnika z dwoma ustawionymi przeciwsobnie cylindrami, chłodzonego powietrzem, wyraża nową filozofię w dziedzinie motoryzacji.
Prasa jest początkowo nieufna, podobnie jak potencjalni użytkownicy. Lecz sytuacja szybko ulega zmianie: już w 1950 roku zamówienia napływają tak licznie, że okres oczekiwania na odbiór samochodu przedłuża się do sześciu lat.
Dane techniczne Citroën 2 CV 1949
- silnik: dwa cylindry ustawione przeciwsobnie (boxer); średnica cylindra 62 mm; skok 62 mm; pojemność skokowa 375 cm3; moc podatkowa 2 CV; moc rzeczywista 9 KM przy prędkości obrotowej 3500 obr/min.; wał korbowy z dwoma łożyskami; zawory sterowane popychaczem tłokowym dźwigni zaworów i dźwignia zaworów; chłodzenie powietrzem wspomagane wentylatorem; zapłon złożony z akumulatora, cewki i przerywacza, bez rozdzielacza zapłonu/aparatu zapłonowego umieszczonego w górnej części wału rozrządu; doprowadzenie paliwa za pomocą gaźnika Solex 22 ZACI; zbiornik paliwa o pojemności20 litrów z tyłu;- układ napędowy: sprzęgło z dźwigniami wyłączającymi, jednotarczowe, suche; skrzynia biegów z czterama synchronizowanymi przełożeniami do przodu i biegiem wstecznym; napęd na przednie koła; przekładnia jednoprzegubowa od strony koła i od strony skrzyni biegów;- układ kierowniczy: zębatkowy, umieszczony w rurze mostu przedniego; przełożenie 1/14;- hamulce: bębnowe na czterech kołach, sterowane pompą hamulcową;- zawieszenie: niezależne dla czterech kół z systemem współdziałania między kołami przednimi i tylnymi; amortyzatory bezwładnościowe w każdym kole; amortyzatory cierne;- opony: Michelin Pilote 125 x 400 dętkowe;- wymiary: długość - 3,78 metra, szerokość- 1,48 metra, rozstaw osi - 2,40 metra, rozstaw kół przednich i tylnych - 1,26 metra;- osiągi: maksymalna prędkość 65 km/godz.; zużycie paliwa 4,5 l/100 km.
Citroën 2 CV 4 x 4
Trudności występujące w czasie poszukiwań złóż ropy naftowej na terenach pustynnych skłoniły Citroëna do opracowania modelu CV z napędem na cztery koła, w którym mosty są napędzane dwoma silnikami (jeden silnik z przodu i jeden z tyłu).
Przy pełnym obciążeniu pojazd był zdolny pokonać w warunkach pustynnych pochyłości terenu przekraczające nawet 40%, przy czym drugi silnik umieszczony w tylnym bagażniku znacznie ograniczał ładowność.
Zaprezentowany w marcu 1958 roku model 2CV 4 x 4 został wdrożony do produkcji dopiero w 1960 roku. Produkcja trwała do 1966 roku i wyniosła łącznie 694 egzemplarze.
Dane techniczne Citroën 2 CV 4 x 4
- silnik: dwa cylindry ustawione przeciwsobnie w każdym silniku; średnica cylindra 66 mm; skok 62 mm; pojemność skokowa jednego silnika: 425 cm3; łączna pojemność skokowa: 850 cm3; moc podatkowa 5 CV; moc rzeczywista 24 KM przy prędkości obrotowej 3500 obr/min; wał korbowy z dwoma łożyskami; zawory sterowane popychaczem tłokowym dźwigni zaworów i dźwignia zaworów; chłodzenie powietrzem wspomagane wentylatorem; zapłon złożony z akumulatora, cewki i przerywacza, bez rozdzielacza zapłonu/aparatu zapłonowego umieszczonego w górnej części wału rozrządu; doprowadzenie paliwa za pomocą gaźnikaSolex F26CBIN; dwa niezależne zbiorniki paliwa o pojemności 15 litrów (po jednym dla każdego silnika) umieszczone pod siedzeniami przednimi; - układ napędowy: dwa sprzęgła jednotarczowe suche, sterowane hydraulicznie; dwie skrzynie biegów z czterama synchronizowanymi przełożeniamido przodu i z biegiem wstecznym sterowane jednocześnie za pomocą jednej dźwigni zmiany biegów w podłodze; dźwignia obsługiwana ze stanowiska kierowania umożliwia odłączenie tylnej skrzyni biegów z zachowaniem układu przełożeń z przodu; przekładnia przednia i tylna za pomocą 4 przegubów homokinetycznych;- układ kierowniczy: zębatkowy, umieszczony w rurze mostu przedniego; przełożenie 1/14;- hamulce: bębnowe na czterech kołach, sterowane pompą hamulcową;- zawieszenie: miezależne dla czterech kół z systemem współdziałania między kołami przednimi i tylnymi; amortyzatory cierne;- nadwozie: czterodrzwiowe,czteromiejscowe;- opony: Michelin 155 x 400 X;- wymiary: długość - 3,78 metra, szerokość - 1,46 mrtra, rozstaw osi - 2,40 metra, rozstaw kół z przodu i z tyłu - 1,26 metra; ciężar własny - 735 kg;- osiągi: maksymalna prędkość 100 km/godz.; zużycie paliwa z dwoma silnikami : 9 litrów/ 100 km w warunkach drogowych, 10 do 12 litrów w zależności od stopnia trudności drogi.
Źródło i zdjęcia: Citroën