CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.881.63
Średnio4.324.594.081.84
Najdrożej4.654.774.942.21

Citroen SM - nieporównywalnie skomplikowany

4 lut, 11:47
Udostępnij
0
Skomentuj

Citroen SM to model o ponadczasowej formie i co najmniej równie ponadczasowej złej sławie. Wielu twierdzi, że to jedno z najkapryśniejszych aut w historii

Francuzi – wbrew temu, co często o nich sądzimy – bywają niekiedy niezwykle odważni. Przy Citroënie SM nawet ówczesny lądownik księżycowy z 1969 roku wyglądał niczym sterta przestarzałego żelastwa. Niespełna rok po pierwszym lądowaniu człowieka na Księżycu na salonie w Genewie Citroën zaprezentował model SM (Série Maserati). Ten, kto wolał Château Pétrus od szwabskiego Trollingera, był w grupie docelowej – pod warunkiem że było go na taką ekstrawagancję stać. SM kosztował mniej więcej tyle, co Mercedes 300 SEL 3.5 (seria 109) z zawieszeniem pneumatycznym.

Dzięki prędkości maksymalnej wynoszącej 220 km/h SM był wówczas najszybszym autem przednionapędowym, a dzięki futurystycznym rozwiązaniom technicznym – niekwestionowaną gwiazdą wszelkich czasopism motoryzacyjnych.

Hydropneumatyczne zawieszenie, hamulce o zmiennym rozkładzie siły hamowania na przód i na tył, wspomaganie kierownicy o sile zmieniającej się wraz z prędkością i funkcją automatycznego powrotu do pozycji wyjściowej, skrętne reflektory doświetlające łuki drogi z funkcją automatycznej korekty wysokości – pełną listę technicznych gadżetów trudno tu nawet zmieścić.

Niestety, w swoich kalkulacjach firma Citroën nie uwzględniła niestety... umiejętności mechaników w autoryzowanych serwisach. Skomplikowany cud techniki wykraczał poza ich możliwości, a na efekty nie trzeba było długo czekać. Samochód bardzo szybko został uznany za awaryjny i co chyba jeszcze gorsze – niemal nienaprawialny.

Pozostałe modele marki miały już wtedy skomplikowane zawieszenia, ale przynajmniej ich silniki były relatywnie konwencjonalne i proste w obsłudze. Tu pod maskę trafił kapryśny motor, skonstruowany pospiesznie przez Giulia Alfieriego z firmy Maserati. Jednostka nie znosiła żadnych kompromisów przy obsłudze. Tylko perfekcyjnie utrzymane samochody są warte grzechu, inne z pewnością okażą się studnią bez dna. Wyprodukowano zaledwie 12 920 egzemplarzy, z czego 925 trafiło do Niemiec. Do dziś przetrwały nieliczne.

Citroen SM - w skrócie

Jeśli ktoś zaakceptuje jego słabości i nauczy się z nimi żyć, będzie mógł się cieszyć niezrównanymi wrażeniami z jazdy. Pod względem prowadzenia i resorowania to półtoratonowe auto wyprzedza pozostałych konkurentów co najmniej o epokę. Pod względem skomplikowania konstrukcji – niestety też.

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Ponczekbezronczek Użytkownik anonimowy
~Ponczekbezronczek :
No photo ~Ponczekbezronczek Użytkownik anonimowy
Eh, że dziś już nikt nie produkuje takich cudów na kółkach. Jedynie Francuzi starają się przebić przez tę monotonię folcwagenów i toyot i chwała im za to.
4 lut 13:26 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
~jan :
No photo ~jan Użytkownik anonimowy
Piekny! (Chociaz wiadomo, skoda byla lepsza).
4 lut 21:20 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gres Użytkownik anonimowy
~gres :
No photo ~gres Użytkownik anonimowy
Citroen... no właśnie co to oznacza? Podczas, gdy Citroen miał takie techniki i możliwości przysłowiowemu VW się śniło to dopiero. Citroeny z tamtych lat to awaryjne fury -fakt, ale ten czas awaryjności minął, ponieważ PSA osiągnęło szczyt motoryzacyjny a prezentowane przez nich techniki przewyższają niejednego producenta a prawie wszystkich, teraz Citroen to samochód BEZAWARYJNY -a VW i jego cała grupa dopiero teraz dochodzi do tych technik... W związku z tym nie umieją jeszcze tego robić, testują na klientach i VW się po prostu psuje. Za kilka lat nadrobią straty i będzie to porządny samochód, ale Citroen wymyśli już coś o wiele wiele lepszego i nowszego i znowu reszta w pogoni za nim będzie. Błędne koło. Piękny jest to samochód i gdybym tylko miał szansę to od razu kupiłbym to cacko!
1 mar 08:59 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Czy LM przypominał kupę przestarzałego  żelastwa? No na to bym nie wpadł, zwłaszcza, że żelaza to na nim praktycznie nie było! I w 1969 roku na przestarzały nikomu nie wyglądał a że tak inny niż SM? No cóż SM musiał poruszać się w naszej gęstej atmosferze a LM tam gdzie jej w ogóle jest brak. No ale to tylko taka figura retoryczna autora, którą może on do kogoś trafia. Tłumaczenie skrótu SM jako „Serie Maserati” nie jest niestety jedynym bowiem podobnie jak to jest ze skrótem SS późniejszego  Jaguara, nie ma pewności co do tego jak ten skrót rozwijać. Prawdopodobnym rozwinięciem jest też „Sport Maserati” . Silnik C114 Giulio Alfieri na pewno nie został opracowany pospiesznie. I nie z rzekomym pośpiechem wiązała się jego awaryjność.  Czy był kapryśny? Na pewno musiał być właściwie serwisowany a z tym jak słusznie zauważa autor był ogromny problem. Artykulik króciutki i bardzo skromny w informacje tak więc poza „pośpiesznym opracowaniem silnika” innych błędów w nim nie znalazłem.
6 lut 23:30 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Samochodowe dzieło sztuki. Citroen naprawdę robi odważne modele i chwała mu za to .
5 lut 06:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Citroen SM - nieporównywalnie skomplikowany

Francuzi – wbrew temu, co często o nich sądzimy – bywają niekiedy niezwykle odważni. Przy Citroënie SM nawet ówczesny lądownik księżycowy z 1969 roku wyglądał niczym sterta przestarzałego żelastwa. Niespełna rok po pierwszym lądowaniu człowieka na Księżycu na salonie w Genewie Citroën zaprezentował model SM (Série Maserati).

Citroen SM - nieporównywalnie skomplikowany (slajd 1 z 9)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild, Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego