CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.304.424.111.95
Średnio4.554.664.302.08
Najdrożej4.784.954.592.32

Nigdy więcej awarii - co zrobić żeby zapłon dawał dobrą iskrę

6 cze 16 17:15
Udostępnij
0
Skomentuj

Jeśli silnik chodzi nierówno, przerywa, nie osiąga pełnej mocy, pali zbyt dużo, to jednym z pierwszych podejrzanych jest układ zapłonowy. Pokazujemy, jak go sprawdzić i jak unikać jego awarii

Co wspólnego mają ze sobą rasowy silnik V12 w Ferrari 365 GTB/4 i trzycylindrowy dwusuw S31 z Syreny 105? Bez sprawnego układu zapłonowego ani jeden, ani drugi nie ruszy auta z miejsca! Większość naszych oldtimerów ma pod maskami silniki z zapłonem iskrowym. To oznacza, że do zapalenia mieszanki paliwowo-powietrznej, która trafia do cylindrów, potrzebna jest – inaczej niż w przypadku diesli, czyli silników o zapłonie samoczynnym – iskra, i to w bardzo precyzyjnie dobranym momencie.

Jak powstaje iskra zapłonowa?

W autach z klasycznym zapłonem bateryjnym odbywa się to tak: w chwili, kiedy styk przerywacza zamknie się i ponownie otworzy, cewka zapłonowa wytwarza wysokie napięcie. To napięcie jest rozdysponowywane przez palec rozdzielacza obracający się w aparacie zapłonowym do poszczególnych styków w kopułce rozdzielacza.

Stamtąd prąd trafia przewodami wysokiego napięcia do świec zapłonowych. Przy odpowiednim napięciu między elektrodą główną (środkową) i boczną (masową) przeskakuje iskra. Ważne, żeby nastąpiło to we właściwym momencie – wtedy, kiedy w cylindrze znajduje się gotowa do zapłonu mieszanka paliwowo-powietrzna, a tłok i zawory znajdują się we właściwym położeniu.

Sprawdzamy działanie układu zapłonowego

Jeśli silnik leciwego auta pracuje nierówno, źle wkręca się na obroty czy pokasłuje, powodów może być wiele, ale fachowcy zwykle zaczynają od sprawdzenia zapłonu. Do zmierzenia napięć i oporności potrzeba oczywiście odpowiedniego sprzętu, ale i bez niego da się zdiagnozować niejedną usterkę.

O tym, czy działa cewka, można się przekonać po odpięciu przewodu wysokiego napięcia od świecy zapłonowej. Najlepiej umieścić w fajce przewodu zapasową świecę i dotknąć nią do bloku silnika. Oczywiście, fajki nie należy trzymać w ręce, bo jeśli dojdzie do przebicia, „popieści” was prąd.

To nie przelewki, napięcie jest tak wysokie, że osoby o słabym sercu mogą tego nie przeżyć! Dobre izolowane kombinerki zmniejszają ryzyko. Kiedy świeca na kablu styka się boczną elektrodą z metalowym elementem silnika, prosimy asystenta o zakręcenie rozrusznikiem. Między elektrodami świecy powinny przeskakiwać iskry.

Po otwarciu kopułki rozdzielacza (zwykle potrzebny jest do tego najwyżej śrubokręt) też sporo widać. Czy styki są czyste, czy może pokrywa je warstwa zielonkawego nalotu? Jak wygląda końcówka palca rozdzielacza? Czy węglowy sztyft w kopułce jest cały i czy zamontowana pod nim sprężynka odpowiednio go napina? Jak wyglądają styki przerywacza i czy ich odstęp jest zgodny z zaleceniami z instrukcji obsługi? Czy kopułka rozdzielacza nie nosi śladów pęknięć lub wyszczerbienia?

Częstym powodem problemów z układem zapłonowym są przebicia wynikające z uszkodzeń izolacji. Winowajczyniami spustoszeń są coraz częściej kuny, które chętnie bawią się pod maskami aut, gryząc co popadnie. Niekiedy izolacje przewodów psują się z powodu przegrzania (jeśli np. brakuje plastikowych „wieszaczków” i kable zwisają tuż nad kolektorem wydechowym), od kontaktu z olejem lub benzyną lub... po prostu ze starości.

Jak szukać przebić? Wystarczy do tego ciemny garaż i mały opryskiwacz ogrodowy z wodą. Trzeba uruchomić silnik i w czasie jego pracy spryskiwać przewody wodą. Jeśli są przebicia, pod maską widać będzie miniaturowe błyskawice.

Co warto wiedzieć o świecach zapłonowych?

W przypadku świec liczy się przede wszystkim stan elektrod oraz izolatora. W starszych autach świece warto sprawdzić przy każdym przeglądzie, upewniając się przy okazji, że te zamontowane w aucie mają właściwe parametry. To, że pasują do gwintu w głowicy o niczym jeszcze nie świadczy.

Przewody wysokiego napięcia lepiej wymieniać po jednym, żeby przez przypadek nie pozamieniać ich miejscami. Uwaga! Odpinając kabel ciągniemy zawsze za wtyk lub fajkę, nigdy za kabel!

Do rutynowej kontroli zapłonu należy też sprawdzenie wężyków podciśnieniowych prowadzących do aparatu zapłonowego, nie zaszkodzi też kontrolny rzut okiem na odśrodkowy mechanizm przestawiający wyprzedzenie zapłonu w zależności od obrotów silnika. Ważne, żeby sprężynki i ciężarki były czyste i na swoich miejscach.

Na uszkodzenie szczególnie narażone są styki przerywacza. W czterosuwowym silniku czterocylindrowym przy 3 tys. obr./min. otwiera się i zamyka 6 tys. razy na minutę. Przy takim tempie pracy część musi się psuć. Jest na to sposób: wystarczy zamontować zapłon elektroniczny, w galerii pokazujemy, jak to zrobić.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (23)

No photo
No photo ~grabarz Użytkownik anonimowy
~grabarz :
No photo ~grabarz Użytkownik anonimowy
Sprawdzanie iskry na zapasowej świecy jest tak samo skuteczne, jak sprawdzanie jej u sąsiada. Po drugie zawsze należy wykręcić wszystkie świece przed taką operacją, po pierwsze dlatego, żeby rozrusznik kręcił bez obciążenia, po drugie dlatego, żeby nie uruchomić silnika - nawet na 3 cylindrach (w przypadku 4 cylindrowego) Jeśli ktoś się boi, że pomyli przewody to może nakleić kawałek taśmy i podpisać, a jeśli ma ciut więcej pojęcia to na kopułce są wytłoczone numery cylindrów. Tylko trzeba wiedzieć, gdzie jest który w silniku. I już widzę jak laik rozpoznaje zużycie kopułki czy palca rozdzielacza.
11 cze 16 10:47 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~honda 16 lat Użytkownik anonimowy
~honda 16 lat :
No photo ~honda 16 lat Użytkownik anonimowy
Nigdy nie zaglądałem do aparatu zapłonowego i do świec, jedynym momentem wykręcania świec jest ich wymiana zgodnie z częstotliwością w książce serwisowej. Trzy razy w mojej kilkuletniej eksploatacji silnik pracował nierówno na wolnych obrotach i było to połączone z świecącą kontrolką silnika. Nigdy więcej nie zatankowałem paliwa na tych stacjach.
11 cze 16 10:02 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
86%
14%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~baca63 Użytkownik anonimowy
~baca63
No photo ~baca63 Użytkownik anonimowy
do ~Roizan:
No photo ~Roizan Użytkownik anonimowy
11 cze 16 08:56 użytkownik ~Roizan napisał
Co różni ferrari od syreny to że w syrenie zapłon rozdzielany jest przez kopułke z palcem a w ferrari elektronicznie.
W syrenie nie było ani kopułki, ani palca. Był osobny przerywacz i osobna cewka na każdy cylinder.
11 cze 16 09:32 | ocena: 100%
Liczba głosów:14
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sowa Użytkownik anonimowy
~sowa :
No photo ~sowa Użytkownik anonimowy
Silniki nie chodzą ani prosto ani nie równo bo nie mają nóżek.
11 cze 16 10:55 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zbyszek Użytkownik anonimowy
~zbyszek :
No photo ~zbyszek Użytkownik anonimowy
jak silnik chodzi nie równo i dużo pali to pchaj chłopie samochód pchaj wyjdzie to na zdrowie i zaoszczedzisz kasę
11 cze 16 07:52 | ocena: 85%
Liczba głosów:13
85%
15%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~7.62 Użytkownik anonimowy
~7.62 :
No photo ~7.62 Użytkownik anonimowy
Golf II z 1986, w trasę zabieram palec rozdzielacza, przewody WN, pasek klinowy, młotek i śrubokręt. Zero problemów.
11 cze 16 09:39 | ocena: 71%
Liczba głosów:7
71%
29%
| odpowiedzi: 2
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~~taka prawda Użytkownik anonimowy
~~taka prawda :
No photo ~~taka prawda Użytkownik anonimowy
Ta wiedza pochodzi chyba z lat 50-tych bo gdzie p. redaktorku w dzisiejszym silniku masz jakieś platynki, sprężynkietc... Och ten onet...
11 cze 16 08:42 | ocena: 56%
Liczba głosów:16
44%
56%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gościu Użytkownik anonimowy
~gościu :
No photo ~gościu Użytkownik anonimowy
w znacznej większości aut już dawno nie ma palca rozdzielacza zapłonu... jest za to czujnik położenia wału korbowego, wałka(ów) rozrządu...Z którego roku jest powyższy artykuł ??? wujek dobra rada się znalazł i udziela nieprzydatnych porad.
11 cze 16 12:13 | ocena: 100%
Liczba głosów:3
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mirror_6 Użytkownik anonimowy
~mirror_6
No photo ~mirror_6 Użytkownik anonimowy
do ~~taka prawda:
No photo ~~taka prawda Użytkownik anonimowy
11 cze 16 08:42 użytkownik ~~taka prawda napisał
Ta wiedza pochodzi chyba z lat 50-tych bo gdzie p. redaktorku w dzisiejszym silniku masz jakieś platynki, sprężynkietc... Och ten onet...
Nie każdego wiedza na temat motoryzacji ogranicza się do gadżetów zawartych w cenniku lub folderze reklamowym
11 cze 16 09:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~iiioo Użytkownik anonimowy
~iiioo :
No photo ~iiioo Użytkownik anonimowy
co robić , pyta autor tego genialnego artykułu.
Może kupę? Zacząć od porządnego wypróżnienia!!
11 cze 16 10:57 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Archiwum / Auto Bild

Co zrobić żeby zapłon dawał dobrą iskrę?

Jeśli silnik chodzi nierówno, przerywa, nie osiąga pełnej mocy, pali zbyt dużo, to jednym z pierwszych podejrzanych jest układ zapłonowy. Pokazujemy, jak go sprawdzić i jak unikać jego awarii.

Nigdy więcej awarii - co zrobić żeby zapłon dawał dobrą iskrę (slajd 1 z 36)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego