Wynikiem tych prac był Datsun 240Z. Liczbowe określenie oznaczało pojemność skokową silnika – 2,4 l. Do tego dodano zawsze dobrze brzmiącą przy sportowym aucie literę Z. W październiku 1969 roku Datsuna 240Z po raz pierwszy zaprezentowano w sali balowej hotelu Pierre w Nowym Jorku. Zgrabny, sportowy samochód z 6-cylindrowym, rzędowym silnikiem o pojemności 2,4 l i mocy 150 KM, pozwalający osiągnąć 100 km/h w czasie blisko 9 s błyskawicznie podbił Amerykę. Czas oczekiwania na odbiór zamówionego auta dochodził do 6 miesięcy. Używane Datsuny, niczym kiedyś samochody w PRL-u, kosztowały więcej niż nowe. Nic dziwnego, u nas nowe były nie do osiągnięcia, natomiast w USA trzeba było na nie długo czekać. Wkrótce po rozpoczęciu produkcji Datsun 240Z zaczął brać udział w zawodach sportowych. W Stanach Zjednoczonych odnotował szereg zwycięstw w wyścigach serii SCCA i IMSA. Radził sobie dobrze nie tylko na asfalcie, lecz także w najtrudniejszych rajdach. Wśród sukcesów ma także wygrane w Rajdzie Safari.Podczas Tokyo Motor Show w 1973 roku Nissan zaprezentował nowy model – Datsuna 260Z z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,4 l. Początkowo ten samochód był produkowany jako dwuosobowy, od wiosny roku 1974 zaczęto wytwarzać go także w wersji 2+2 z rozstawem osi powiększonym o 30 cm. W lecie sezonu 1975 pokazał się nowy Datsun 280Z. Tym razem otrzymał on zgodnie z oznaczeniem typu silnik o pojemności 2,8 l.W momencie, gdy tylko pojawił się na rynku, już zaczęto przygotowywać jego następcę. Nad stylistyką nowego auta pracował amerykański projektant Peter Harris. W 1979 roku Datsun 280ZX wyjechał na drogi. Obok silnika 2.8, jak wskazuje jego nazwa, dostępny był także z mniejszą jednostką napędową o pojemności 2 l. Można też było kupić 280ZXT, czyli model Targa z podwójnym, dzielonym dachem. Pojawiły się także wersje wyposażone w silniki turbodoładowane. Po raz pierwszy w tym aucie obok logo Datsuna znalazł sie napis "by Nissan". Kolejny model, który wszedł na rynek w roku 1983, nazywał się już Nissan 300ZX. Tym razem dotychczas stosowane 6-cylindrowe, rzędowe silniki zostały zastąpione przez jednostki V6 o pojemności 3 l. Można było także zamówić auto z 4-cylindrowym silnikiem z turbosprężarką. Zmodernizowana wersja 300ZX pokazała się w roku 1989. Tym razem auto było dostępne także w wersji kabriolet.Następcy Datsuna 240Z również dobrze sobie radzili na wyścigowym torze. Jednym z najsłynniejszych zawodników startujących samochodem z "zetką" był znany aktor Paul Newman. Kolejne modele nie cieszyły się tak ogromną popularnością, jak Datsun 240Z, jednak wciąż wielu chętnych nabywało sportowe pojazdy z literą Z. Właściciele tych aut dzisiaj organizują liczne zloty, które służą nie tylko zabawie, lecz także wymianie doświadczeń.W roku 1996 oficjalnie pożegnano serię Z. Jak sie okazało, nie na długo. Pięć lat później podczas Tokyo Motor Show zaprezentowano następcę Datsuna 240Z – Nissana 350Z.
Datsun 240Z - Legendarne auto spod znaku Z
Zafascynowany długą maską Jaguara E oraz niektórymi rozwiązaniami technicznymi europejskich pojazdów prezydent Nissan Motor Corporation w USA Yutaki Katayama rzucił pomysł skonstruowania oryginalnego samochodu sportowego. Do realizacji tego projektu zabrali sie styliści pod kierownictwem Yoshihiko Matsuo oraz technicy, którym przewodził Tiichi Hary.