CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.234.494.001.72
Średnio4.454.714.251.96
Najdrożej4.794.994.722.29

"Duży" Fiat 1.3 kontra Łada 2107 1.3 - Klasyki PRL-u w teście mistrza

2 kwi 07 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Gdy gwiazdy przyjeżdżają do Warszawy, zwykle "zachwycają się" miastem,które widziały z okna limuzyny. My jednak zadbaliśmy, by nasz gość miałniestandardowe i niepowtarzalne wspomnienia - daliśmy mu do dyspozycjizamknięty teren lotniska i płytę poślizgową

Dodaliśmy do tego dwie ikony PRL-owskiej motoryzacji: wymarzone, wyczekane, kupowane narozchwytywanetalony i przydziały "dużego" Fiata i Ładę 2107! Nasz VIP z pewnym wahaniem przyjął zaproszenie na testy. Musiał się przecież przebrać w choć trochę zużyty i obowiązkowo mniej kolorowy kombinezon, aby nie kontrastować z szarą rzeczywistością lat 70. i 80.

Zobacz wszystko na temat

"Duży" Fiat 1.3 kontra Łada 2107 1.3 - Klasyki PRL-u w teście mistrza

Każde z tych aut było kiedyś nie lada rarytasem - Jednak gdy tylko zobaczył oba auta, dusza entuzjasty dałao sobie znać. Zaczęło się od wnikliwego oglądania. O ile Ładę można jeszcze na niemieckich drogach spotkać, o tyle znalezienie takiego zadbanego"dużego" Fiata z roku 1968 byłoby trudne - nic więc dziwnego, że to właśnie ta druga konstrukcja wzbudziła większe zainteresowanie. Bo to nie byle jaki Fiat! Model 1300 z biegami przy kierownicy i pionowymi tylnymi światłami.

Nasz gość zasiadł na fotelu kierowcy, zamknął drzwi z charakterystycznym trzaskiem, pociągając za oryginalną, chromowaną klamkę. Pełnym zaskoczeniem było uruchomienie silnika. Obecni posiadacze i byli właściciele "dużych" Fiatów w dobrej kondycji technicznej pamiętają, że jedną z charakterystycznych cech silnika było uruchamianie go "na ciepło" bez wciskania pedału gazu, jednym dotknięciem kluczyka. Pyk - i działa! Nauka zmiany biegów zajęła może z minutę (jedynka: do siebie i w górę) i prowadzony wprawną ręką mistrza Fiat rusza na płytę lotniska.

Bez spektakularnych zrywów, bez niepotrzebnego pisku opon. Miło czasem poczuć czysto mechaniczne połączenie z podzespołami samochodu i nacisnąć na pedał gazu, który poprzez metalową linkę otworzy przepustnicę tradycyjnego gaźnika, zamiast operować potencjometrem przekazującym jedynie informacje do komputera sterującego silnikiem! Nasz VIP zbliża się do pierwszego zakrętu. Redukuje bieg, auto przechyla się niczymłódź. Właściciel Fiata, nasz redakcyjny kolega, nieposkojnie patrzy na swoje wypieszczone auto. Bez obawy! Pełna kontrola, elegancki, nadsterowny łuk.

Teraz płyta poślizgowa - tutaj bezpiecznie, bez nadwerężania leciwej konstrukcji, wolno się trochę wyszaleć. Nieczęsto możemy oglądać takie popisy: nie spodziewaliśmy się, że 40-letnim, zabytkowym "dużym" Fiatem można tak brylować w konkurencji kontrolowanych poślizgów! Nie zapominajmy jednak, że to auto miało jak na swoje czasy nowoczesny układ jezdny z niezawodnymi hamulcami tarczowymi przy wszystkich czterech kołach.

Jak na swoje lata Fiat ma rewelacyjne hamulce - Dlatego nadawał się do sportu, mając już na starcie przewagę nad konkurentami wypsażonymi w hamulce bębnowe z tyłu.W instrukcji jest wyraźnie napisane, żeby bardzo uważać podczas ostrego hamowania, bowiem "większość samochodów nie ma tak dobrych hamulców".Okazuje się jednak, że to, co mistrz pokazał w Fiacie, było dopiero zapowiedzią prawdziwej eksplozji efektownych, kontrolowanych poślizgówi slalomów, w których drugie testowane auto czuło się znacznie lepiej. To Łada 2107. Wygląda znacznie nowocześniej i częściej można ją było spotkać na zagranicznych trasach. Szczególnie w krajach z mroźnym klimatem to auto zrobiło błyskotliwą karierę ze względu na bezproblemowe uruchamianie w największe mrozy i bardzo skuteczne ogrzewanie.

Ogrzewanie Łady ma moc sporego ogniska - Nasza gwiazda miała okazję się o tym przekonać - po włączeniu tej "kotłowni" Łada zamieniła się w saunę! 2107 po Fiacie 125 sprawia wrażenie znacznie solidniejszego, nowocześniejszego i bardziej zwartego auta. I takie jest w istocie. Napęd tego samochodu to zupełnie inna bajka. Wałek rozrządu w głowicy zamiast w kadłubie, wał korbowy podparty na pięciu łożyskach. Nie ma tutaj charakterystycznego klekotania zaworów, motorpracuje znacznie bardziej miękko i swobodniej wkręca się na obroty. Mistrz nadstawia ucha, które usłyszało więcej tysięcy obrotów na minutę, niż przeciętny kierowca potrafiłby sobie wyobrazić: nie, to nie jest 60 KM, które napędzają "dużego" Fiata.

Ale te auta różni znacznie więcej. Łada ma tylny most na sprężynach śrubowych, prowadzony przez cztery wzdłużne wahacze i drążek Panharda zamiast tradycyjnych resorów piórowych, które znajdziemy w "dużym" Fiacie. Tym razem start był bardziej agresywny. Łada odważnie wchodzi w testowy łuk, po nim trafiana płytępoślizgową. Co za jazda! Pełna kontrola nad autem, jedwabiście płynne prowadzenie, ale prędkości znacznie większe! Umocowaną w podłodze dźwignią można szybciej redukować biegi."Duży" Fiat to klasyk, alena torze to Łada rządzi

Tak, to auto zdecydowanie chętnej zawitałoby na tor wyścigowy niż "duży" Fiat!"Sorry" - mówi z uśmiechem nasz VIP - chyba nie będzie szczęśliwego werdyktu dla ikony naszej polskiej motoryzacji. Ale szybko dodaje, że dla miłośnika starych samochodów prowadzenie Fiata 125p to wielce ekscytujące przeżycie! Podsumowanie Gwiazdy F1 bywają tak znudzone nadmiarem spotykających je atrakcji, że trudno się po nich spodziewać nadmiernego zainteresowania tym, czym fascynował się nasz przysłowiowy przeciętny "Kowalski" i to dobre kilkadziesiąt lat temu. Tym razem jednak trafiliśmy na VIP-a z duszą prawdziwego pasjonata motoryzacji. Ręka tak wspaniałego kierowcy to dla takich leciwych limuzyn prawdziwy masaż rewitalizujący. Nasza testowa Łada 2107 i "duży" Fiat nie pamiętają, by ktokolwiek prowadził je tak delikatnie i zmysłowo zarazem. Trafiły na terapeutę najwyższej klasy!

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (37)

No photo
No photo ~metalex Użytkownik anonimowy
~metalex :
No photo ~metalex Użytkownik anonimowy
Mimo że wizualnie są podobne, łada to zupełnie inny samochód. To włoski Fiat 124 z lat 60, z zawieszeniem tylnym na sprężynach śrubowych (125p resory piórowe). Silnik łady ma wałek rozrządu w głowicy (125p w bloku) a wał korbowy jest w Ładzie podparty na 5 panewkach (w 125p na trzech). Nasz 125p to jest włoski Fiat 1500 (ponton) z lat 50, z karoserią od większego modelu 125. Układ tłokowo-korbowy łady można bez żadnych przeróbek kręcić do 8000 obrotów, dlatego w sporcie samochodowym w późnym PRL-u królowały wyłącznie łady. Ani jeden ani drugi samochód bez przeróbek zawieszenia nie prowadzi się dobrze. Silnik łady jest ponadto znacznie bardziej podatny na tuning i łatwiejszy do przeróbek. Nawet Czesi, jeśli chcieli mieć wyniki w sporcie, jeździli na ładach.
22 paź 14 17:08 | ocena: 91%
Liczba głosów:34
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~asterix Użytkownik anonimowy
~asterix :
No photo ~asterix Użytkownik anonimowy
mialem i jezdzilem jednym i drugim,oraz poldkiem.bezawaryjnoscia,oszczednacia paliwa,kultura pracy motru,komfortem na lotniczych fotelch wygrywala lada.nie wiem dlaczego napisali,ze prowadzila sie lepiej?wiekszej i trudniejszej do opanowania na drodze tancerki nie widzialem!!!opinie znajomych byly zbiezne!!!sprezyny i lekki tyl robily swoje.bylo lepiej po 'utwardzeniu' tych ze sprezyn np dodatkowym balastem w bagazniku,badz dodatkowymi gumami pomiedzy zwojami.poldek mniej menczacy w trasach,najstabilniejszy i wygodny,ale jak trzeba bylo skrecic to mu sie nie chcialo.cos jak amerykanskie krazowniki....
pozdrawiam fanow motoryzacji
22 sty 15 12:22 | ocena: 90%
Liczba głosów:30
90%
10%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~abcd Użytkownik anonimowy
~abcd
No photo ~abcd Użytkownik anonimowy
do ~111:
No photo ~111 Użytkownik anonimowy
18 sie 14 12:48 użytkownik ~111 napisał
Rosjanie potrafili rozwijać swoją licencję a my tylko klepaliśmy i klepaliśmy to samo a dziś to nawet tego nie potrafimy tylko czekamy jak ktoś nam zrobi i poda albo bozia da.Leniwy wredny i podły naród
Widać, rosjaninie, że nie mieszkasz w Polsce. A tym bardziej nie było cię tu za PRLu.
"Duży Fiat", czyli Fiat 125p był kilkakrotnie modyfikowany od 1968; największa modyfikacja miała miejsce w 1975 roku, potem w 1990. Ale skąd ty możesz o tym wiedzieć?
Poza tym, porównywanie o wiele nowszej Łady 2107 z najstarszym "polskim fiatem" z 1968 roku to jakaś kpina. Ten test/porównanie byłoby w miarę rzetelne, gdyby wzięto do niego Fiata z tego samego roku, co Łada (druga połowa lat 80) - i też wersję eksportową, które były wykonane... prawidłowo p/w jakości.
11 lis 14 09:03 | ocena: 81%
Liczba głosów:47
81%
19%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~A Użytkownik anonimowy
~A :
No photo ~A Użytkownik anonimowy
To jakiś żart? Czy usilne robienie z Polaków "frajerów" ("każda metoda dobra")?
Równie dobrze mogli wziąć Fiata 125p z 1992 roku (ostatni rok produkcji), jakąś wersję eksportową i porównać go z Ładą z 1971 roku.
Czytam i oczom nie wierzę... do prima-aprilisu jeszcze chyba trochę zostało czasu?
11 lis 14 08:57 | ocena: 93%
Liczba głosów:45
93%
7%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
~Piotr :
No photo ~Piotr Użytkownik anonimowy
tragedia jak można porównywać auta z różnych pokoleń.
Nasz fiat jest konstrukcją z połowy lat 60 a Łada oparta na 124 ale poprawiona, w latach 80, konstrukcyjnie przez inżynierów współpracujących z niemieckimi inżynierami firmy porsche.
Nic takiego ale to prawie pokolenie a dla pojazdów jak cały wiek.
27 maja 15 11:11 | ocena: 88%
Liczba głosów:16
88%
13%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Czesio Użytkownik anonimowy
~Czesio
No photo ~Czesio Użytkownik anonimowy
do ~111:
No photo ~111 Użytkownik anonimowy
18 sie 14 12:48 użytkownik ~111 napisał
Rosjanie potrafili rozwijać swoją licencję a my tylko klepaliśmy i klepaliśmy to samo a dziś to nawet tego nie potrafimy tylko czekamy jak ktoś nam zrobi i poda albo bozia da.Leniwy wredny i podły naród
W wiekszosci, my ludzie jestesmy leniwi.
Sklonnosc do lenistwa to oznaka zdrowia psychicznego, to naturalna cecha czlowieka.
Kto ta cechę utracil musi isc do lekarza, do leniwego psychiatry najlepiej.
22 cze 15 22:16 | ocena: 88%
Liczba głosów:8
88%
13%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~1 Użytkownik anonimowy
~1 :
No photo ~1 Użytkownik anonimowy
Aby to porównane było rzetelne to powinni zestawić samochody z tego samego okresu a nie fiata z lat 60-tych z ładą z lat 80-tych.
2 kwi 15 19:07 | ocena: 95%
Liczba głosów:21
95%
5%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~stefanek Użytkownik anonimowy
~stefanek :
No photo ~stefanek Użytkownik anonimowy
czytam i czytam i nie mogę znaleźć odpowiedzi na pytanie co to za miszczu testował te bolidy ?
26 lis 14 11:44 | ocena: 94%
Liczba głosów:36
94%
6%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~jaro Użytkownik anonimowy
~jaro :
No photo ~jaro Użytkownik anonimowy
łada jest lepsza zarówno od poloneza i od fiata pod względem rozwiązań technicznych,od poloneza jest dynamiczniejsza,od fiata prawdopodobnie także,a w trasie słyszałem opinie że jadąc po trasie 150km/h łada nie spuchnie, a poonez z fiatem tak.
30 lis 14 11:26 | ocena: 61%
Liczba głosów:23
39%
61%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~111 Użytkownik anonimowy
~111 :
No photo ~111 Użytkownik anonimowy
Rosjanie potrafili rozwijać swoją licencję a my tylko klepaliśmy i klepaliśmy to samo a dziś to nawet tego nie potrafimy tylko czekamy jak ktoś nam zrobi i poda albo bozia da.Leniwy wredny i podły naród
18 sie 14 12:48 | ocena: 65%
Liczba głosów:62
35%
65%
| odpowiedzi: 4
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

"Duży" Fiat 1.3 kontra Łada 2107 1.3 - Klasyki PRL-u w teście mistrza

"Duży" Fiat 1.3 kontra Łada 2107 1.3 - Klasyki PRL-u w teście mistrza

"Duży" Fiat 1.3 kontra Łada 2107 1.3 - Klasyki PRL-u w teście mistrza (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego