CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Fiat 126p - Auto dla Kowalskiego

26 maja 08 01:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Moja matka, choć o motoryzacji nie ma zielonego pojęcia, gdybywyrwać ją ze snu w środku nocy i zapytać: "Ile kosztował pierwszyMaluch?", bez namysłu odpowiedziałaby: "69 tysięcy złotych". Prezentacjamałolitrażowego autka dla przeciętnej rodziny była wydarzeniemspektakularnym jak na warunki panujące w PRL-u

To po prostu była sensacja! Teoretycznie "samochód dla Kowalskiego" (tak 126p ochrzcił Edward Gierek) był dostępny dla przeciętnego Polaka po 20 miesiącach odkładania całej pensji.Obowiązkowo potrzebne były talon lub przedpłata.

Zobacz wszystko na temat

Fiat 126p - Auto dla Kowalskiego

Na wolnym rynku jego cena osiągała 115-120 tys. zł – przy miesięcznych zarobkach w wysokości 3-4 tys. zł była to już suma zawrotna. Dziś, po latach zachłyśnięcia się przez Polaków zachodnimi autami i po setkach tysięcy Maluchów, które skończyły na złomowiskach, Fiat 126p znów jest obiektem pożądania.

Maluch to samochód, który naprawdę ma duszę. Oczywiście nie jako samochód do codziennego użytku, lecz jako klasyk, z którym wiążą się miłe wspomnienia z młodości lub znacznie częściej z dzieciństwa. Tak właśnie jest w przypadku Przemysława Szatkowskiego z Bydgoszczy: "Dlaczego interesuję się właśnie 126p? Ten model był w naszej rodzinie, odkąd pamiętam". Przemek w swojej kolekcji 7 Maluchów ma prawdziwą "perłę" – najprawdopodobniej pierwszego Fiata 126p, który zjechał z taśmy bielskiej FSM.

Nasz zdjęciowy egzemplarz pochodzi z pierwszej serii (też rocznik 1973). "Samochód oprócz kilku elementów jest zachowany zgodnie z oryginałem. Jego poprzedni, jedyny właściciel był elektrykiem, więc na desce rozdzielczej pojawił się m.in. wskaźnik naładowania akumulatora. Moim zdaniem epokowe dodatki są dopuszczalne" – mówi Szatkowski."– Gorzej z kierownicą. Pierwsze Maluchy miały cienką, bardzo śliską.

Dziś to już rarytas, podobnie jak jednoczęściowa wykładzina podłogowa. Zdaję sobię sprawę, że muszę zmienić w nim jeszcze kilka detali, ale to wymaga czasu". Przemek zapewnił nas, że pod względem technicznym auto jest bez zarzutu i bezproblemowo przechodzi przegląd techniczny z celującą oceną. "W zeszłym roku zrobiłem sobie nim ponad-500-kilometrową wycieczkę. Oczywiście bezawaryjną" – dodaje Szatkowski.

Ratujmy Maluchy! Zostało ich tak niewiele... W 1993 r. z okazji 20-lecia rozpoczęcia produkcji FSM zorganizowała konkurs na najstarszy, najlepiej zachowany egzemplarz 126p (nasz czerwony model zajął wówczas drugie miejsce). Właściciel najstarszego i najlepiej zachowanego Malucha w nagrodę otrzymał nowego Fiata 126p. Niestety, według naszych informacji miał miejsce tragiczny wypadek, wskutek którego właściciel najstarszego i najładniejszego Malucha zginął, prowadząc auto nagrodę. Nagrodzony wówczas Maluch po śmierci właściciela trafił w niepowołane ręce i miał rzekomo po kilku latacheksploatacji trafić na złom.

Na koniec nasz apel – jeśli wiesz o Fiacie 126p z pierwszego okresu produkcji (1973-75), napisz do naszej redakcji! Postaramy się, by auta nie spotkał podobny los jak zwycięzcę konkursu FSM-u. Ciekawe linki:http://eles.pl/fiathttp://fiat126p.pl/forum/index.phpHistoria 126p

6 czerwca 1973 r. – z taśmy bielskiej fabryki zjechał pierwszy zmontowany z włoskich części Fiat 126p (gdzie "p" oznacza polski).

1976 r. – do produkcji wchodzi wersja z silnikiem 650. W 1980 r. kończy się produkcja 126 we włoskiej fabryce w Cassino.

1985 r. –wchodzi model "FL".

Wrzesień 1994 r. – modernizacja 126p (Elegant) – łącznie zmieniono 236 elementów.

1996 r. – oficjalna nazwa Maluch.

Wrzesień 2000 r. – zakończenie produkcji.

PierwszyFiat 126p z FSM-u. Wśród aut z kolekcji Przemysława Szatkowskiego znajduje się ten najcenniejszy – pierwszy zmontowany w Bielsku Fiat 126p. Niestety, Fiat Auto Poland (spadkobierca spuścizny po FSM) nie dysponuje numerem nadwozia pierwszego Malucha.

Skąd więc pewność, że żółty 126p to ten pierwszy? Dwóch ówczesnych pracowników fabryki zapisało numer karoserii tego pojazdu itwierdzą, że auto o nr. 55251 to pierwszy 126p zmontowany w Polsce. Niestety, w latach 80. Maluch miał wypadek i wymieniono m.in. prawe nadkole, gdzie w pierwszych Fiatach wybijano numer nadwozia (stąd tabliczka zastępcza).

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Fiat 126p - Auto dla Kowalskiego

Fiat 126p - Auto dla Kowalskiego

Fiat 126p - Auto dla Kowalskiego (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego