Włoska firma nie naśladowała innych producentów, którzy wytwarzali w zasadzie obudowane motocykle. Fiat stworzył prawdziwy mały samochód. Debiutujący w 1957 roku model nazwany Nuova 500 z powodzeniem przewoził 4 pasażerów oraz 50 kg bagażu. 2-cylindrowy, chłodzony powietrzem silnik o pojemności 479 ccm bez kłopotów rozpędzał lekkie auto (680 kg) do szybkości 90 km/h. Produkowany przez blisko 19 lat Fiat 500 przeszedł szereg modyfikacji. Dość szybko otrzymał mocniejszy 21-konny silnik o pojemności 499,5 ccm, najpierw stosowany w wersji Sport. W latach 1972-1975 jego ostatnią odmianę R (Rinnovata) napędzała jednostka o pojemności 594 ccm oraz mocy 23 KM. Z biegiem lat zmieniał się także jego wygląd zewnętrzny i wyposażenie. Transportowa wersja włoskiego malucha Tak jak w przypadku Topolino Belvedere, który z powodzeniem łączył zalety małego samochodu ze sporymi możliwościami transportowymi, postanowiono skonstruować podobny pojazd w oparciu o Fiata 500. Nowy model zaprojektowany przez inżyniera Dantego Giacosę zaprezentowano w roku 1960. Auto zostało nazwane Giardiniera, czyli ogrodniczka. Jego pierwotna cena wynosiła 565 tys. lirów. W końcu produkcji w roku 1977 trzeba było już zapłacić 1,72 mln lirów. No cóż, włoska waluta strasznie się zdewaluowała. Giardinierę napędza ten sam silnik co model 500. Jednak, aby wygospodarować więcej miejsca, został on obróconyw prawo o 90 stopni. To rozwiązanie wymusiło zastosowanie zamiast dotychczas używanego gaźnika Weber 26 IMB bocznossącego Weber 26 OC. System chłodzenia był podobny do stosowanych w innych pojazdach, np. w VW Transporterze. Powietrze jest zasysane przez wloty na tylnych słupkach i kierowane specjalnymi kanałami na wentylator. Nowy bagażowy Fiat 500 jest o 21 cm dłuższy od swego osobowego pierwowzoru. Przy 4 pasażerach przestrzeń ładunkowa wynosi około 250 litrów, po złożeniu tylnego rzędu siedzeń i załadowania auta aż po sam dach wzrasta prawie czterokrotnie, a to wszystko przy niedużych wymiarach pojazdu. Powierzchnia ładunkowa znajduje się na wysokości 60 cm. Trzecie, tylne drzwi otwierają się w lewo. Umożliwia to bezpieczny dostęp do przestrzeni bagażowej. Samochód miał także otwierany dach z materiału. Pozwalało to po jego otwarciu na przewożenie większych przedmiotów. Aż do końca produkcji Giardiniera zachowała przednie drzwi otwierane pod wiatr, chociaż w cywilnej wersji ich zawiasy przeniesiono na przednią krawędź. Nikt nie zastąpił małej, włoskiej "Ogrodniczki" Mała "Ogrodniczka" przez wiele lat wiernie służyła drobnym włoskim rzemieślnikom czy rolnikom. Także jeszcze dziś można spotkać ją wciąż przewożącą ładunki. Niektórym swym właścicielom niezmordowanie pomaga w pracy już od ponad 40 lat. Fiat produkcję Giardiniery zakończył w roku 1967. Później przez kolejne 10 lat była jeszcze wytwarzana w zakładach Autobianchi. Popularną 500 w latach 70. zastąpił nowy model 126. Włoscy konstruktorzy na jego bazie próbowali skonstruować podobny model do Giardiniery. Tym razem skończyło się tylko na prototypie. Również nasi inżynierowie chcieli przysposobić Polskiego Fiata 126p do przewozu bagażu. W 1974 roku powstało nawet coś w rodzaju pikapa pod nazwą Bombel. To auto także nie wyszło poza stadium prototypu.Myszka i jej następcy W 1934 roku senator Giovanni Agnelli, ówczesny szef Fiata, zwrócił się do swych konstruktorów z projektem zbudowania małego auta w cenie do 5 tys. lirów. Wyzwanie podjął inżynier Dante Giacosa. 2 lata później na rynku pokazał się mały Fiat 500 Topolino, czyli "myszka". Ten niezwykle popularny samochodzik był produkowany także po wojnie. W ciągu 21 lat wytworzono blisko 520 tys. "myszek". Kolejne 50 tys. zostało zbudowanych na jego licencji przez francuską Simcę. W roku 1957 na drogi wyjechał nowy Fiat 500. Mały pojazd o długości niecałych 3 m, napędzany 2-cylindrowym silnikiem o pojemności 479 ccm stał się prawdziwym autem miejskim, choć z powodzeniem służył także do dalszych podróży. Przez 18 lat był systematycznie modernizowany, aż z rynku wyparł go Fiat 126. Niedługo jednak nastąpi reaktywacja 500. W lecie rozpocznie się produkcja nowego modelu.
Fiat 500 Giardiniera - Dla ogrodniczki z Włoch
W latach 50., kiedy na drogach Europy niezwykle popularne były mikrosamochody, Fiat zaprezentował następcę niezwykle popularnego Topolino.