Bogatsza wersja Zephyra otrzymała miano Zodiac. Nazwa naszego bohatera wywodzi się ze starożytnej mitologii. Zefir to greckie bóstwo, któremu przypisywano ciepły, wilgotny i łagodny wiatr zachodni, który latem ochładzał, a wiosną budził do życia. Zephyr wszedł do produkcji w styczniu 1951 roku. Auto kosztujące wówczas 608 funtów zadziwiało swą przestronnością. Dzięki dużemu rozstawowi osi tylne drzwi nie miały wycięcia na koło. Pasażerowie siedzieli z tyłu daleko przed osią, co znacznie podnosiło komfort jazdy. 6-cylindrowy, rzędowy silniko mocy 68 KM gwarantował całkiem niezłe osiągi. Samochód rozwijał maksymalną prędkość 130 km/h. Trzy biegi musiały wystarczyć, choć przy włączaniu pierwszego pojawiał się mały kłopot - nie był synchronizowany. Komfort jazdy dzięki nowemu zawieszeniu Auto doskonale trzymało się drogi, co było zaletą nowego rozwiązania przedniego zawieszenia. Dzięki temu jazda stawała się bardziej bezpieczna. Zephyr jako pierwszy samochód w historii miał niezależne zawieszenie przednich kół na kolumnach McPhersona. To rozwiązanie szybko stało się obowiązującym w konstrukcji przedniej osi. Earle S. MacPherson urodził się w 1891 roku w Highland Park w stanie Illinois. Po studiach inżynieryjnych pracował w nieistniejących dziś firmach samochodowych Chalmers, Liberty i Hupmobile. W roku 1934 został naczelnym inżynierem Chevroleta. Potem związał się z Fordem, gdzie opracował zawieszenie nazwane później jego nazwiskiem. Co prawdaz nieznanej przyczyny zabrakło w nim litery a. Kolumna McPhersona z powodzeniem spełnia potrójne zadanie: prowadzenie, resorowanie i amortyzację. Zaletami konstrukcji są jej prostota, tania produkcja oraz nieduże wymiary. Forda Zephyra produkowano nie tylko jako klasyczną limuzynę, lecz także w wersji kabriolet w firmie Carbodies w Coventry, a w Abbott w Farnham wytwarzano go jako kombi. Luksusowa wersja Zephyra, czyli Zodiac, na rynku pojawiła się dopiero w 1953 roku. Wyróżniała się dwukolorowym nadwoziem, oponami z białym paskiem oraz szperaczem. Wnętrze było bogato wyposażone. Dwukolorowa, skórzana tapicerka, zegar, zapalniczka oraz, co bardzo reklamowano w tamtych czasach, wewnętrzne lusterko po stronie pasażera. No cóż, fotel po prawej stronie najczęściej zajmowały panie. To wszystko za 851 funtów. Dzięki większemu stopniowi sprężania 7,5:1 zamiast 6,8:1 silnik Zodiaca rozwijał większą moc - 72 KM. Główny bohater policyjnego serialu Oficjalnie Ford Zephyr Mk1 (Mark 1) nigdy nie istniał. Stał się nim w momencie, gdy na rynku w lutym 1956 roku pokazał się model MkII. Do tego czasu był to po prostu Zephyr. Łącznie w różnych wersjach wyprodukowano go w ponad 150 tysiącach sztuk. Następca, a właściwie następcy pojawili się w kwietniu 1956 roku. Nową trójkę, Consula, Zephyra i Zodiaca, nazwano Three Graces (trzy gracje). Drugi model Zephyra otrzymał także 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności powiększonej do 2553 ccm. Auto również urosło. Zwiększono rozstaw osi oraz szerokość wozu. Silnik był bardziej ekonomiczny. Można było także zamawiać samochód z automatyczną skrzynią biegów Borg Warner. W latach 1962-1966 sprzedawano trzecią serię Zephyrów ze znanym już 6-cylindrowym silnikiem oraz 4-cylindrowym 1703 ccm. Czwarta seria (1966-1972) wyposażona była w dwa widlaste silniki - V4 o pojemności 1996 ccm oraz V6 2495 ccm. Później Zephyra zastąpiła Granada. Ford Zephyr pierwszej serii jak i następnych stał się jednym z najczęściej używanych pojazdów przez brytyjską policję.W latach 1950-1970 auta te nazywano Z Cars. W kwieniu 1962 roku BBC rozpoczęła nadawanie jednego ze swych najbardziej popularnych telewizyjnych seriali o pracy policji właśnie pod nazwą "Z Cars". Jednym z pierwszych bohaterów był Ford Zephyr MkIII. Choć Ford Zephyr nie był ani produkowany, ani sprzedawany w Ameryce, ta nazwa występowała w innych tamtejszych autach związanych z Fordem. Mercury Zephyr był większą wersją Forda Fairmonta, a w roku 2006 rozpoczęto wytwarzanie drugiej serii Lincolna Zephyra. Pierwszą produkowano w latach 1936-1942.
Ford Zephyr Mk I - Łagodny powiew nowości
Forda Zephyra po raz pierwszy publicznie zaprezentowano podczas salonu samochodowego w Earls Court w 1950 roku. Obok na tym samym stoisku przedstawiono także jego mniejszego brata Forda Consula.