Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

BMW M1 - supersamochód z włoskimi genami

Komentarze (21)

Napisz komentarz
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Historia BMW M1 a Lamborghini jest w skrócie następująca. Inaczej - o co w tym wszystkim tak naprawdę chodziło. Otóż BMW było w stanie wykonać sobie takiego M1 od A do Z. To była już wówczas silna firma odnosząca sukcesy i taka, która już sobie wyrobiła ten sportowy sznyt. Tym bardziej im coraz szybciej gasło słońce Alfa Romeo. Problem polegał na tym, że to było kosztowne a BMW, choć jako firmę było na to stać tak finansowo jak i intelektualnie, to nie chciało jej się, aż takiego kosztu finansowego ponosić. Pomysł na to? Zlećmy wdrożenie produkcji i ją samą na zewnątrz! Lamborghini w kłopotach było złaknione takich zleceń - jak to się nazywa najczęściej przy takich okazjach - lukratywnych zleceń. Dowcip (nie dla tych z Sant'Agata!) polegał na tym, że ono lukratywne nie było. Lamborghini szybko ocenił, że na produkcji nie zarobi a i technologie wybrane przez BMW nie były mocną stroną włoskiej marki i należałoby poświęcić im więcej uwagi co podnosiło jeszcze ewentualne koszty. Nie tyle więc, że Lamborghini nie podołał ile Lamborghini nie mógł temu podołać. Za pieniądze zaoferowane przez BMW to ewentualnie mogli podołać temu zadaniu Japończycy wtedy ale z drugiej strony jeszcze wówczas nikt do nich w takich sprawach nie pukał. Więc drogi z Lamborghini się rozeszły. Dalszy los produkcji M1-ki dobrze pokazuje jej kłopotliwość. Totalny bałagan. Choć trzeba przyznać, że w przypadku takich projektów nierzadko wyglądało to podobnie. Nie jestem specjalistą ani od BMW a tym bardziej od klasycznej M1-ki ale i mnie ad hoc rzuciło się w oczy parę błędów. Nie wiem po co autor napisał o braku elektrycznych lusterek bowiem takich rozwiązań jeszcze po prostu nie było tudzież należały do najwęższego arsenału wyposażenia najbogatszych wersji najdroższych krążowników szos w tym czasie a w Europie były zwyczajnie nie znane. Autor powinien za to zwrócić uwagę na to, że standardowa klimatyzacja czy dobre radio to było już w takim aucie dobre wyposażenie. Klimatyzacja była zresztą w takim aucie koniecznością. Inni producenci jak choćby Lotus w przypadku Esprita jej seryjnie nie montowało (aby lepiej zarabiać na opcjach) więc fakt posiadania przez BMW M1 klimatyzacji w standardzie należy wyróżnić w sposób odwrotny akurat niż ujął to autor. Autor napisał też, że po M1 "został na przykład" silnik. Z komponentów, silnik M88 był zasadniczo jedyną konkretną rzeczą jaka po M1 została (poza zespołem ludzkim) i stała się kośćcem, wokół którego tworzono wersje "M"! Niestety, tu bardzo konkretny błąd pojawił się w informacji jakoby BMW M535i (E28) był właśnie wyposażony w taką jednostkę. Nie był. Jako słabszy i mniej ekstremalny kuzyn pierwszej M5-ki miał standardowy silnik M30 o pojemności 3,5 litra. Tu sedno stanowił fakt, że silnik ten był standardowym ale w modelach większych a więc E23 (7-ka) i E24 (6-ka) podczas kiedy gama silnikowa w E28 jako samochodzie klasy wyższej średniej kończyła się dotychczas na jednostce z tej rodziny ale o pojemności 2.8 litra. Nota bene, BMW 528i obok Mercedesa 280E (W123) należał w początkach lat 80-tych do najmocniejszych aut w swej klasie z mocą rzędu 185 KM! Tak więc 218-konny M535i był ogromnym skokiem w wzwyż. Tylko M5 (E28) posiadał zmodyfikowany nieco silnik z BMW M1 o oznaczeniu M88/3, który przy swoich 286 KM był absolutną Ueberlimousine w tamtym czasie, stanowiąc znacznie większy "szok kulturowy" wówczas niż dziś te wszystkie RS6-ki i AMG E-Klasse, które raczej można przyrównać do M535i. Tak mentalnie. To tak odnośnie tła epoki.
12 sty 18:01 | ocena: 92%
Liczba głosów:13
92%
8%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~ded:
No photo ~ded Użytkownik anonimowy
12 sty 18:38 użytkownik ~ded napisał
Widac stylistyczna inspiracje Lotusem , ale wyszlo niebyt dobzre. Taki sobie pojazd bez rewelacji. De Tomaso Pantera z tego okresu wyglada jakeis 36 razy lepiej.
Ja tej inspiracji Lotusem nie widzę. Jeśli chodzi Ci o Esprita to design tegoż jest dość inny. Tylko laikowi może wydać się podobny. Zwłaszcza dlatego, że stylizacja obu pochodzi spod tej samej ręki tym bardziej Giugiaro starał się tu przemówić innym już językiem. Wbrew pozorom znacznie więcej widać w tym aucie języka Tjaardy z Pantery, którą wspomniałeś tylko jako samochód lepiej wyglądający a jest tu znacznie więcej na rzeczy. Jedyny klarowny element z Esprita to kokpit, zresztą wyglądający jak ubogi krewny. Wizualnie M1 jest bardzo udany bowiem udało się studiu Ital Design stworzyć projekt bardzo niemiecki w swej wymowie, taki bardzo "beemwu". Daleko bardziej niż pierwotna propozycja Bracq'a. Inny też od propozycji włoskich czy brytyjskich albo francuskich. To duża sztuka. Bardzo doceniam mistrzostwo Giugiaro. Z pewnością nie jest brzydki. Czy piękny? Nie powiem, że nie! Czy brzydszy 36 razy od Esprita? Widziałeś kiedykolwiek Esprita na żywo??? A M1?? Albo DeTomaso Panterę? Nie wierzę! Inaczej nie popisałbyś takimi sądami. Nie twierdzę przy tym, że M1 jest od nich ładniejszy - mnie także się mniej podoba od Esprita i Pantery ale doceniam jego spokojną oryginalność. I nie jest to taki sobie pojazd bez rewelacji - te słowa także zdradzają jak bardzo nie masz pojęcia o czym piszesz.
12 sty 19:41 | ocena: 50%
Liczba głosów:6
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Bawarski full Użytkownik anonimowy
~Bawarski full :
No photo ~Bawarski full Użytkownik anonimowy
Najbardziej niezwyklym BMW bylo Isetta.
12 sty 17:29 | ocena: 89%
Liczba głosów:18
89%
11%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Xian Użytkownik anonimowy
~Xian :
No photo ~Xian Użytkownik anonimowy
BMW i8 również ma silnik umieszczony centralnie, więc M1 nie jest jedynym seryjnym autem BMW z silnikiem umieszczonym w tym miejscu
13 sty 10:49 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Z DE Użytkownik anonimowy
~Z DE :
No photo ~Z DE Użytkownik anonimowy
750 tys euro w dobrm stanie do kupna
12 sty 19:22 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bylejak Użytkownik anonimowy
~bylejak :
No photo ~bylejak Użytkownik anonimowy
brzydkie i ohydne jak krystyna pawłowicz
14 sty 00:56 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~Xian:
No photo ~Xian Użytkownik anonimowy
13 sty 10:49 użytkownik ~Xian napisał
BMW i8 również ma silnik umieszczony centralnie, więc M1 nie jest jedynym seryjnym autem BMW z silnikiem umieszczonym w tym miejscu
Pisząc swój krytyczny komentarz też chciałem podnieść ten fakt. Ale pomyślałem sobie, że nie będę mieszał do tego auta hybrydowego z silnikiem także z przodu i po krótkim namyśle przeszedłem do innych aspektów wychodząc chyba zbyt pochopnie z założenia, że sprawa jest dość zależna od interpretacji czy podejścia do niej. W sumie i8 ma silnik spalinowy umieszczony centralnie tak jak i M1 choć poprzecznie a nie wzdłużnie co w tej sytuacji nie ma jednak żadnego znaczenia. Problemem jest tu tylko drugi silnik, elektryczny, który jest umieszczony z przodu co pozwalałoby na obstawanie przy tym, że to zupełnie inny układ czy typ napędu. Ale z drugiej strony, zasadniczy silnik (zresztą nieważne czy zasadniczy czy nie) a do tego jeszcze spalinowy, jest po prostu umieszczony centralnie. Więc jestem pewien, że autor nie wybroniłby się od tego, że i tu popełnił błąd!
13 sty 17:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~999 Użytkownik anonimowy
~999 :
No photo ~999 Użytkownik anonimowy
isetta...to nie bmw na licencji...nie ich.
13 sty 17:07
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~amerol Użytkownik anonimowy
~amerol :
No photo ~amerol Użytkownik anonimowy
Jedyne BMW "out od mind" to ISETA
13 sty 11:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Michał Grygowski Użytkownik anonimowy
~Michał Grygowski :
No photo ~Michał Grygowski Użytkownik anonimowy
W artykule jest błąd- w samochodach e28 m535i /535i oraz e24 635i występował zwykły silnik m30b35. Silnik z M1 czyli M88 trafił do m635 CSI zwanego gdzieniegdzie M6 oraz M5 e28 zwanego tak wszędzie.

Pozdrawiam
13 sty 10:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~G:
No photo ~G Użytkownik anonimowy
13 sty 06:04 użytkownik ~G napisał
Po co brać się za to w czym jest się słabym.Pamiętacie jak Audi przejmowalo Lambo?Wypowiedzi prezesa Audi iż chcą przejąć gotowa technologię auta sportowego ponieważ takowej nie mają,następne wypowiedzi to twierdzenie ze oni wprowadzili swoją technologie
Fakt, do dziś cała zasadnicza technologia w Lamborghini jest jeszcze własna, wypracowana jeszcze dla modelu Diablo. To rzeczywiście Audi jest beneficjentem technologii i techniki wypracowanej w Lamborghini (benzynowe silniki V10 w autach tej marki czy Audi R8). Czy jeszcze jest to aktualne w tym momencie? Pewnie już gdzieś w trzewiach biur konstrukcyjnych w Sant'Agata to się powoli zmienia. Nie wierzę aby Audi (czy VW jako koncern) dało tak wolną rękę Lamborghini jak całe życie i bardzo akurat mądrze, dawał wolną rękę Ferrari, Fiat - z widocznym sukcesem. Ostatnio widocznym już po tym, że Urus to po prostu Audi w nowej sukience a przyszły SUV Ferrari będzie absolutnie autorską konstrukcją. Natomiast to co sugerujesz na początku Twej wypowiedzi, gdzie brak podmiotów, nie jest prawdą. Poczytaj sobie o historii powstawania BMW M1 a jeśli to zbyt czasochłonne to chociaż przeczytaj mój komentarz do tego artykułu. BMW nie było "w tym" słabe!
13 sty 09:10
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~G Użytkownik anonimowy
~G :
No photo ~G Użytkownik anonimowy
Po co brać się za to w czym jest się słabym.Pamiętacie jak Audi przejmowalo Lambo?Wypowiedzi prezesa Audi iż chcą przejąć gotowa technologię auta sportowego ponieważ takowej nie mają,następne wypowiedzi to twierdzenie ze oni wprowadzili swoją technologie łącznie z silnikami.Śmieszne.
13 sty 06:04 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Jjurek Użytkownik anonimowy
~Jjurek :
No photo ~Jjurek Użytkownik anonimowy
A kiedy Mercedes C 111 ?
13 sty 00:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
~olo :
No photo ~olo Użytkownik anonimowy
idealne dla Policji tylko fotoradar domontujcie, czesci tanie duzo nie pali
12 sty 23:37 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Polskie lepsze Użytkownik anonimowy
~Polskie lepsze :
No photo ~Polskie lepsze Użytkownik anonimowy
Chyba z Poloneza skopiowali?
12 sty 23:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~I JESZCZE BURAK W POLSCE MIESZKA :-] Użytkownik anonimowy
~I JESZCZE BURAK W POLSCE MIESZKA :-]
No photo ~I JESZCZE BURAK W POLSCE MIESZKA :-] Użytkownik anonimowy
do ~Lexus fan:
No photo ~Lexus fan Użytkownik anonimowy
12 sty 21:41 użytkownik ~Lexus fan napisał
Uwazajcie na Bmw, bo czesto pala sie z powodu zwarc w instalacji elektrycznej (zwarcia z podowu wilgoci), czesto wine ponosi podgrzewanie spryskiwaczy.
ZWIJAJ SIĘ STĘD DZIADU EUROPEJCZYCY NIE JEŻDŻĄ TOJTOJAMI :-]
12 sty 21:49 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~J-23 Użytkownik anonimowy
~J-23 :
No photo ~J-23 Użytkownik anonimowy
brzydkie
12 sty 21:44 | ocena: 86%
Liczba głosów:7
14%
86%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Lexus fan Użytkownik anonimowy
~Lexus fan :
No photo ~Lexus fan Użytkownik anonimowy
Uwazajcie na Bmw, bo czesto pala sie z powodu zwarc w instalacji elektrycznej (zwarcia z podowu wilgoci), czesto wine ponosi podgrzewanie spryskiwaczy.
12 sty 21:41 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
17%
83%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ded Użytkownik anonimowy
~ded :
No photo ~ded Użytkownik anonimowy
Widac stylistyczna inspiracje Lotusem , ale wyszlo niebyt dobzre. Taki sobie pojazd bez rewelacji. De Tomaso Pantera z tego okresu wyglada jakeis 36 razy lepiej.
12 sty 18:38 | ocena: 73%
Liczba głosów:11
27%
73%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~HÄHÄHÄHÄHHÄ HÜMÖR KÖNSTRÜKTÖRÖW PO :-) Użytkownik anonimowy
~HÄHÄHÄHÄHHÄ HÜMÖR KÖNSTRÜKTÖRÖW PO :-)
No photo ~HÄHÄHÄHÄHHÄ HÜMÖR KÖNSTRÜKTÖRÖW PO :-) Użytkownik anonimowy
do ~Bawarski full:
No photo ~Bawarski full Użytkownik anonimowy
12 sty 17:29 użytkownik ~Bawarski full napisał
Najbardziej niezwyklym BMW bylo Isetta.
CHYBA I SETA :-) BO BEZ, DO TEGO CZEGOŚ BYM NIE WSIADŁ ZA ŻADNE PIENIĄDZE :D, WYGLĄDA JAK WAGON OD KOLEJKI GÓRSKIEJ :-)
12 sty 17:49 | ocena: 82%
Liczba głosów:11
18%
82%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DÄWNÖ TEMÜ A JESZCZE CIESZY. Użytkownik anonimowy
~DÄWNÖ TEMÜ A JESZCZE CIESZY. :
No photo ~DÄWNÖ TEMÜ A JESZCZE CIESZY. Użytkownik anonimowy
MIAŁEM TAKIE ZDALNIE STEROWANE JAK BYŁEM KIDSem :D P.S.: NIE ZMIENIA TO FAKTU ŻE MÖNÄCHIÜM DALEJ MA ROBIĆ I8 :-) ALE MIŁO POWSPOMINAĆ.
12 sty 17:43 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu.
Onet.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.