W 1934 roku na Quai de Javel w Paryżu rozpoczęto produkcję modelu Traction Avant. Jak sama nazwa wskazuje, był to pojazd z napędem na przednie koła. To pierwsze takie auto wytwarzane na masową skalę. Nowy Citroën miał poza tym szereg nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych, takich jak nadwozie samonośne, niezależne zawieszenie kół oraz hamulce hydrauliczne. Auto, dla którego warto było zbankrutować Twórcą tego dzieła był młody inżynier André Lefebvre, który do Citroëna przeszedł od innego producenta samochodów Gabriela Voisina. Za silnik odpowiadał Maurice Sainturat, były pracownik firm Delage i Hotchkiss. Karoseria nowego auta nie została narysowana, ale ulepiona z gliny przez rzeźbiarza Flaminio Bertoniego.Pierwszym pojazdem z serii Traction Avant był model 7A. To auto pokazane w marcu 1934 było wyposażone w silnik o pojemności 1303 ccm i maksymalnej mocy 32 KM. Siódemka w nazwie oznaczała liczbę tzw. koni fiskalnych, od których zależał podatek. Kolejne modele także oznaczano w podobny sposób. Citroën 7 później otrzymał silniki 1529 ccm (35 KM), 1911 ccm (46 KM) oraz 1628 ccm (36 KM). Wartość podatku pozostała jednak na pierwotnym poziomie. Zmieniła się ona przy typach 11 (1934-1957, poj. 1,9 l, 56 do 60 KM) i 15 (1938-1955, 6-cylindrowy silnik o pojemności 2867 ccm i mocy 77 KM). Traction Avant zadziwiał komfortowym zawieszeniem. Znakomicie dało się to odczuć podczas pokonywania wszelkich nierówności. Co więcej, oferował podróżującym dużo przestrzeni, szczególnie na wygodnej tylnej kanapie. 3-stopniową skrzynię biegów przełączano za pomocą długiej, chromowanej dźwigni wystającejz tablicy rozdzielczej. Ze względu na jej wygląd nazywano ją "łyżką do musztardy". Podobała się również dość awangardowa stylistyka auta. Koszty rozwojowe nowego modelu były na tyle wysokie, że jeszcze w 1934 roku Citroën ogłosił bankructwo. Firmę przejął Michelin, który zarządzał nią do roku 1976. Nowy właściciel przyczynił się do poprawienia i tak dobrych właściwości jezdnych Traction Avant. W 1949 zaprezentowano oponę typu X, czyli pierwsze ogumienie radialne, wtedy jeszcze nazywane "opasanym". Wyraźnie poprawiały one przyczepność na zakrętach, a poza tym charakteryzowały się trzykrotnie dłuższą żywotnością. W 1954 roku nowością w modelu 15 było zastosowanie tylnego zawieszenia hydropneumatycznego, tzw. Oléopneumatique, które później w zmodernizowanej wersji otrzymał Citroën DS. Ten model Traction Avant w oznaczeniu typu otrzymał dodatkowo literę H. W służbie państwa oraz na filmowym ekranie Citroën 15 Six w latach 1946--1955 był oficjanym samochodem prezydenta Republiki Francuskiej. Citroën Traction Avant często pojawiał się na srebrnym ekranie. Najczęściej trafiały mu się role czarnych charakterów, tzn. pojazdów gangsterskich, a to zapewne ze względu na to, że z reguły był lakierowanyw ciemnych barwach. W filmach gangsterskich grał z Jeanem Gabinem. We "Flic story" towarzyszył Alainowi Delonowi. Nie zabrakło go także w serii o Jamesie Bondzie. W "Pozdrowieniach z Rosji" ("From Russia with Love") na ulicach Stambułu agenta 007 śledził pracownik bułgarskiego wywiadu podróżujący takim właśnie autem. Produkcję Citroëna Traction Avant zakończono 25 lipca 1957 roku. W ciągu 23 lat wytworzono 759 111 wszystkich typów tego auta. Większość powstała we Francji, ale z całkowitej liczby 26 400 aut zbudowano w brytyjskim Slough, 31 750 w Forest (Belgia), 1823 w Kolonii (Niemcy), a kilka sztuk podobno zmontowano także w Polsce. Oczywiście, gdyby nie druga wojna światowa Citroënów Traction Avant wyjechałoby na drogi znacznie więcej.
Gangsterzy i policjanci
W czasach, gdy na wieży Eiffla 280 tys. żarówek oświetlało napis "Citroën", ta francuska firma zaprezentowała samochód, który szybko stał się jedną z legend motoryzacji.