CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.504.353.961.66
Średnio4.404.584.211.84
Najdrożej4.654.894.482.12

Gaz w zabytku?

4 maja 15 00:00
Udostępnij
0
Skomentuj

Dla większości miłośników klasycznych aut montaż w takich pojazdach instalacji LPG to profanacja. Ale z drugiej strony oszczędności kuszą...

W Polsce utarło się, że gaz to paliwo dla ubogich, których nie stać na benzynę lub olej napędowy. U naszych zachodnich sąsiadów skojarzenia są zgoła inne – LPG traktowany jest przede wszystkim jako paliwo ekologiczne. Wielu tamtejszych właścicieli youngtimerów decyduje się na montaż instalacji gazowej niejako w zastępstwie katalizatora –ewentualne oszczędności mają być jedynie przyjemnym skutkiem ubocznym. Przy takich założeniach przeróbka może mieć sens, ale nawet wtedy – wcale nie musi.

Zacznijmy od podstawowej kwestii w przypadku montażu instalacji gazowych, czyli od planowanych przebiegów. Jeśli auto jest używane do okazjonalnych przejażdżek, to o przeróbce lepiej zapomnieć! Jazda na gazie opłaca się i może przynieść jakiekolwiek korzyści środowisku wyłącznie w przypadku samochodów używanych regularnie i na długich trasach. W ciągu pierwszych kilometrów jazdy silnik i tak musi być zasilany benzyną! A skoro już o silnikach mowa – nie każda jednostka nadaje się do zagazowania. Auta z zasilaniem gaźnikowym przerabia się tanio i łatwo. Wystarczy prosta, mieszalnikowa instalacja (tzw. pierwszej generacji). W przypadku klasyków jest ona jak najbardziej na miejscu – układy zasilania tego typu stosowano już kilkadziesiąt lat temu, więc przeróbka nie godzi aż tak bardzo w oryginalność pojazdu.

Warto jednak pamiętać, że wiele starszych silników nadal ma głowice dostosowane do zasilania etyliną, czyli paliwem zawierającym czteroetylek ołowiu. Ich miękkie gniazda zaworowe źle znoszą kontakt ze współczesnymi benzynami, a gaz, który spala się w wyższej temperaturze, jest dla nich zabójczy! Przy okazji remontu głowicę można jednak wyposażyć w utwardzane gniazda zaworowe. W silniku gaźnikowym przed przełączeniem na gaz trzeba też dopalić paliwo z komory pływakowej, a nie każdy gaźnik dobrze znosi panującą w nim „suszę”.

Z największymi problemami trzeba się liczyć w autach z mechanicznym wtryskiem paliwa (np. Bosch K-Jetronic). Zamontowanie instalacji gazowej niemal zawsze kończy się w nich tak samo – po długich bojach udaje się zmusić silnik do pracy na gazie, ale układ zasilania benzyną można spisać na straty. Po pierwszym „strzale w kolektor” psuje się mechaniczny przepływomierz, a skomplikowany rozdzielacz paliwa niszczeje wskutek bezczynności. Później silnik na benzynie wcale nie pracuje lub tylko byle jak. Naprawa jest kosztowna, bo używane części zwykle już zostały zniszczone przez „gazowników”, a nowy zestaw naprawczy kosztuje ok.1000 euro! Warto ryzykować? Chyba nie!

Klasyk z instalacją gazową? Konserwatorowi zabytków się to nie spodoba!

Polskie przepisy nie precyzują kwestii montażu instalacji gazowych w autach zarejestrowanych jako zabytkowe. Kwestia ta jest jednak problematyczna. Jeśli auto ma już żółte tablice, to teoretycznie na każdą jegomodyfikację powinien zgodzić się konserwator zabytków. Czy pozwoli on na montaż instalacji gazowej? Podobno takie przypadki się zdarzają, choć na pewno nie jest to regułą.

W przypadku aut, których właściciele dopiero wnioskują o uzyskanie żółtych tablic, zamontowanie w pojeździe instalacji gazowej może zostać potraktowane jako naruszenie wymogów dotyczących stopnia zachowania auta w stanie oryginalnym – nawet jeśli rzeczoznawca przymknie na to oko, nie jest pewne, że tak samo postąpi wojewódzki konserwator zabytków, który podejmuje decyzję o uznaniu pojazdu za zabytkowy.

Kolejnym problemem jest kwestia obowiązkowych przeglądów technicznych. Auta zabytkowe są z nich zwolnione, ale w przypadku pojazdów z instalacją gazową nie jest to wcale oczywiste. Zdaniem większości diagnostów takie samochody powinny co roku trafiać do stacji kontroli pojazdów.

Stara oryginalna instalacja? Masz problem!

Niekiedy do Polski trafiają kilkudziesięcioletnie auta wyposażone w oryginalne instalacje gazowe lub zamontowane wiele lat temu za granicą. Zarejestrowanie takiego samochodu w naszym kraju to droga przez mękę! Konieczna jest do tego dokumentacja instalacji, a tej sprzedający zwykle nie mają. W Polsce zbiorniki ciśnieniowe na gaz są legalizowane na 10 lat. Legalizację można odnowić w wybranych serwisach współpracujących z Transportowym Dozorem Technicznym, ale tylko w przypadku zbiorników spełniających aktualne normy, wyposażonych w odpowiednie tabliczki znamionowe – przy butlach w klasykach nie ma co na to liczyć. Co w takiej sytuacji zrobić? Najprostszym rozwiązaniem jest... zdemontowanie starej instalacji i założenie nowej, ze świeżym zbiornikiem oraz aktualną dokumentacją. Ale co to ma wspólnego z oryginalnością?

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~satysfakcja.pl Użytkownik anonimowy
~satysfakcja.pl
No photo ~satysfakcja.pl Użytkownik anonimowy
do ~Zal.pl:
No photo ~Zal.pl Użytkownik anonimowy
24 lip 16 00:34 użytkownik ~Zal.pl napisał
Gaz w klasyku tego bym swojemu klasykowi na pewno nie zrobił
wystarczy zapoznac sie z trescia artykulu, zeby dojsc do wniosku, ze w niektorych silnikach klasykow instalacja sprawdza sie nad wyraz dobrze. silnik nie jest wysilony, a dodatkowo jest bardziej ekologiczny. korzystam z instalacji lpg w swoim 25 letnim aucie i nie narzekam. wspomniana "profanacja" nie uwzglednia kwestii ekologii i bardzo waznych, kosztow uzytkowania auta. jesli ktos zarabia krocie i decyduje sie na zalozenie instalacji, to jesli nie robi tego z przyczyn ekologicznych, uwazam go za blazna, ale dla tych z portfelem o mniejszej zasobnosci instalacja gazowa to sluszne rozwiazanie.
20 sie 16 01:24 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
~Paweł :
No photo ~Paweł Użytkownik anonimowy
Na gazie nie pojedzie Bardzo ciekawy artykuł. Według rzeczoznawców, z którym rozmawiałem nie ma szans, aby auto na gaz dostało status "zabytku". Instalacja gazowa oraz inne przeróbki są niedopuszczalne. Polecam artykuł http://classicauto.tv

Swoją drogą jestem bardzo ciekawy jak właścicielom klasyków na gaz wspomnianych w artykule udało się przekonać konserwatora zabytków :)
7 lis 13 00:31 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kaszanka podana na gazecie ze stara bułką Użytkownik anonimowy
~kaszanka podana na gazecie ze stara bułką :
No photo ~kaszanka podana na gazecie ze stara bułką Użytkownik anonimowy
Dla mnie gaz w aucie to jak wirus w komputerze-tylko kłopoty.Ja mojemu klasykowi nigdy takiej krzywdy bym nie zrobił,,,Klasyczne auto tylko wtedy ma wartość,gdy jest oryginalne,bez pseudo tuningu podnoszącego moc lub obniżającego koszty paliwa
12 lip 16 17:40 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Zal.pl Użytkownik anonimowy
~Zal.pl :
No photo ~Zal.pl Użytkownik anonimowy
Gaz w klasyku tego bym swojemu klasykowi na pewno nie zrobił
24 lip 16 00:34 | ocena: 100%
Liczba głosów:5
0%
100%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dddd Użytkownik anonimowy
~dddd :
No photo ~dddd Użytkownik anonimowy
gaz - klopoty glupie podejscie . klopoty moze miec kazdy samochod starszy... czy na gaz czy nie trzeba dbac ..
17 lip 11:22
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~3fi6U7V4 Użytkownik anonimowy
~3fi6U7V4 :
No photo ~3fi6U7V4 Użytkownik anonimowy
I'm out of league here. Too much brain power on dilaspy!
10 lut 16 05:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

gaz w zabytku

Schowany wlew często jest mniejszy niż standardowy i do tankowania wymagana jest przejściówka

Gaz w zabytku? (slajd 1 z 7)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego