CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.851.60
Średnio4.294.554.081.81
Najdrożej4.784.654.552.21

Historia Rajdu Polski

21 gru 14 14:10
Udostępnij
0
Skomentuj

Rajd Polski to druga najstarsza, po Rallye Monte Carlo, impreza tego typu na świecie. Pierwsze zawody rozegrano 23-25 lipca 1921 roku

Niestety, do dziś historia tego rajdu nie jest powszechnie znana. „Pierwszy powojenny raid samochodowy” – tak nazwano te zawody, zorganizowane przez Automobilklub Polski przy dużym udziale wojska.

Komandorem rajdu został major Józef Grabowski, dowódca 1 Dywizjonu Wojsk Samochodowych. Funkcję wicekomandora pełnił Włodzimierz Zeydowski, chronometrażem zajmował się inż. Stempowski, a starterem był Bolesław Altdorfer. Założeniem organizatorów była jazda na wytrzymałość samochodów i sprawność kierowców. Każdy defekt i naprawy po drodze były notowane przez dodanego do obsady wozu kontrolera. Zależnie od wielkości uszkodzenia obliczano punkty karne.

Chociaż jazda miała odbywać się w tempie turystycznym, wyznaczono limit czasu na pokonanie poszczególnych odcinków rajdu. Początkowo w zawodach miało wziąć udział 15 aut. Ostatecznie stawiło się pięć plus jedno poza konkursem. Dzień przed startem samochody pojawiły się w parku na Agrykoli. Tam poddano je kontroli, zaplombowano maski i zostawiono na noc pod strażą.

23 lipca 1921 roku w podwarszawskich Markach rozpoczęto zawody. Najpierw w Cadillacu ruszył komandor Józef Grabowski. Po półgodzinie w 5-minutowych odstępach w zależności od mocy silników wystartowali uczestnicy rajdu: pułkownik Włodzimierz Ostoja-Zagórski (Hudson), Wacław Słupski (Oldsmobile), Lucjan Myciński z Krakowa (Steyr), Tadeusz Heyne (Dodge) i Henryk Czaplicki (Oakland). Jako ostatni na trasę wyjechał niebiorący udziału w konkursie Kazimierz Meÿer w Cadillacu wyremontowanym w warsztatach wojskowych.

Trasa rajdu biegła przez Radzymin, Ostrów, Mazowieck (dziś Wysokie Mazowieckie) – tam zawodnicy mieli pół godziny odpoczynku – Bielsk Podlaski do Białowieży. Następny dzień przeznaczono na zwiedzanie Puszczy Białowieskiej. 25 lipca jechano przez Widomlę, Brześć Litewski (obecnie Białoruś), skąd po odpoczynku ruszono przez Siedlce do Warszawy.

Trasa rajdu liczyła 576 km. Po podliczeniu uzyskanych punktów ustalono kolejność. Pierwsze miejsce oraz złoty żeton zdobył Tadeusz Heyne, drugi był Lucjan Myciński (żeton srebrny), trzeci – Włodzimierz Ostoja-Zagórski (żeton brązowy) i czwarty – Wacław Słupski (żeton brązowy mały). Oakland inż. Czaplickiego zaraz za Warszawą po kilku kilometrach odmówił posłuszeństwa i wycofano go z rajdu.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
~Adam :
No photo ~Adam Użytkownik anonimowy
Dzień dobry,

Czy ktoś zna dokładną trasę tego Rajdu? Czy zachowała się może jakaś mapa?
Podobno na trasie był Drohiczyn, ale nie potrafię go jednoznacznie umieścić na trasie podanej w tym artykule.

Będę wdzięczny za podpowiedzi.

Dziękuję i pozdrawiam,
Adam
18 gru 16 14:07
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Zdjęcie z archiwum autora / Auto Świat

Rajd Polski 1921

Zwycięzca rajdu Tadeusz Heyne na starcie zawodów w podwarszawskich Markach

Historia Rajdu Polski (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Zdjęcie z archiwum autora / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Zdjęcie z archiwum autora / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Zdjęcie z archiwum autora / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Zdjęcie z archiwum autora / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego