CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.614.221.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Ile paliwa naprawdę zużywają klasyki - sprawdzone w praktyce

6 paź 15 18:17
Udostępnij
0
Skomentuj

Przetestowaliśmy 10 kolejnych old- i youngtimerów pod względem spalania. I znowu nie obyło się bez niespodzianek po tankowaniu

Paliwo trochę staniało, można tankować za mniej niż 5 zł za litr. A zatem kilka litrów mniej czy więcej nie powinno robić większej różnicy. Poza tym tankowanie klasyka, którego wyciąga się z garażu raz na jakiś czas, nie jest aż tak dużym wydatkiem w całościowym budżecie na jego utrzymanie.

O zużyciu paliwa w wiekowych samochodach krąży jednak wiele legend, które są chętnie omawiane przy okazji klubowych spotkań, na spotach, czerwonych światłach i forach. Podczas tych rozmów zwykle wygłaszane są różne półprawdy i nierzadko dochodzi do ostrych sporów. Są tacy, którzy się zarzekają, że stare „V8-ki” potrafią jeździć oszczędniej niż nowoczesne jednostki downsizingowe, oraz zwolennicy diesli, którzy nie widzą postępu w tej dziedzinie. A jak jest naprawdę?

Tak naprawdę nic nie rozjaśni sytuacji, dopóki ktoś nie porówna obiektywnie zużycia paliwa w różnych klasycznych autach. I od tego właśnie jesteśmy. Nasi niemieccy koledzy Martin Puthz i Gerald Schadendorf zmierzyli już spalanie w 45 zabytkowych autach. To pozwala zbudować ciekawe statystyki.

Nadal jednak wiele mitów wymaga obalenia, dlatego wzięli pod lupę 10 kolejnych aut. Mamy tu dużą rozpiętość – od diesla z epoki niemieckiego cudu gospodarczego aż po Cadillaca z czasów rządów Ronalda Reagana. Także w tej, czwartej już części testu spalania niektóre wyniki na pewno was zaskoczą.

Tyle palą naprawdę

Żeby obalić mity powtarzane na forach i podczas zlotów, przetestowaliśmy spalanie już 55 aut. Poniżej publikujemy listę wszystkich wyników. Jakie wyciągnęliśmy wnioski? Przede wszystkim: old- i youngtimery nie są paliwożernymi autami, a przynajmniej większość z nich. Ponad połowa zmieściła się w 10 litrach na setkę, natomiast tylko jeden pojazd spalił więcej niż 20 l/100 km.

Oczywiście, potwierdziły się też niektóre przypuszczenia i obiegowe opinie. Na przykład ta, że 12-cylindrowy silnik nie służy do oszczędzania, nawet gdy bardzo ostrożnie obchodzimy się z gazem... Jednak o wiele więcej faktów nas zaskoczyło. Kto by pomyślał, że gaźnikowy Mercedes 280 S potrafi być oszczędniejszy od swojego odpowiednika 280 SE z wtryskiem paliwa? Albo że Porsche 911 może spalać niecałe 8,6 l na setkę? Tak sensacyjne wyniki osiągnęliśmy 3,2-litrową wersją.

Niepobity pozostaje wynik Golfa Diesla. Robi na nas wrażenie także dlatego, że dziś najoszczędniejsze silniki w tej klasie wcale nie palą mniej, mimo że napędzają auta o wiele cięższe, bezpieczniejsze i bardziej komfortowe. Ciekawe jest też osiągnięcie Borgwarda, który ze swoimi 4,6 l/100 km znalazł się w jednym towarzystwie ze znacznie mniejszymi samochodami, jak Trabant, Fiat 500 i Renault R4. Nie bez powodu w Niemczech czasy jego powstania nazywa się okresem cudu gospodarczego.

Prawdziwa okazuje się też opinia, że stare skrzynie automatyczne, z zaledwie 3 lub 4 biegami, będą zwiększały spalanie. „Automaty” pozwalające obniżyć spalanie to wynalazek ostatnich lat, gdy pojawiły się 7-, 8-, a nawet 9-stopniowe skrzynie. Nie bez znaczenia pozostaje wreszcie masa auta.

W naszej galerii sprawdzicie nie tylko wyniki naszego ostatniego testu spalanie, ale również zapoznacie się z wynikami wszystkich przetestowanych 55 klasyków.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (23)

No photo
No photo ~Graf Użytkownik anonimowy
~Graf :
No photo ~Graf Użytkownik anonimowy
Piotr Burchard ( ladne niemieckie nazwisko) regularnie produkuje takie perelki, w ktorych zawsze wygrywa VW :))))
Pamietam artykul, gdzie nie dosc, ze uznal VW za prekursora napedu na 4 kola, to uznal go za najlepsze auto lat 80 z napedem 4x4 :))))
Jak to sie mowi : ,,Lgac jak Niemiec''.
9 paź 15 10:10 | ocena: 91%
Liczba głosów:11
91%
9%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Tadek Użytkownik anonimowy
~Tadek :
No photo ~Tadek Użytkownik anonimowy
Odkąd jest blog "Historia z kołem w tle" wszyscy przypominają sobie o prawdziwych samochodach.
7 paź 15 18:47 | ocena: 100%
Liczba głosów:10
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Wruuum Użytkownik anonimowy
~Wruuum :
No photo ~Wruuum Użytkownik anonimowy
Golf palił poniżej 4 litr,ów a dzięki technologii i nowoczesności teraz nie potrafi tego osiągnąć a ja myślałem że VW się rozwija
9 paź 15 08:10 | ocena: 93%
Liczba głosów:15
93%
7%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Oko Użytkownik anonimowy
~Oko :
No photo ~Oko Użytkownik anonimowy
Dawno temu miałem Forda Fiestę 1,6 D z 1988 roku ,nadwozie miał przed modyfikacją,ale już z silnikiem wysokoprężnym.Miał rozrusznik z przekładnią planetarną i palił bez problemu przy minus 25 stopni Celsjusza. Ważne jednak ile palił mając pięciobiegową skrzynię,otóż ten wolnossący silnik przy niskiej temperaturze spalał około 4 litry oleju napędowego w cyklu mieszanym.Bez DPF-ów,turbiny i innego badziewia palił tyle,że nowe wynalazki mogą tylko marzyć o takich wynikach.Nie posiadał komputera,masy czujników i nie był bywalcem salonów naprawczych i warsztatów samochodowych.Wystarczyły drobne naprawy bieżące i wymiany eksploatacyjne by służył do jeżdżenia,nie do wożenia na lawecie.
9 paź 15 13:05 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~as Użytkownik anonimowy
~as :
No photo ~as Użytkownik anonimowy
Zdesperowani wizja bankructwa Niemcy produkuja takie beznadziejne artykuly, zeby promowac przestepczy i skompromitowany koncern VAG.
Samochodow VW, Skody i Audi sie juz po prostu nie kupuje, to kompromitacja i wstyd.
9 paź 15 10:08 | ocena: 60%
Liczba głosów:10
60%
40%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zeed Użytkownik anonimowy
~zeed
No photo ~zeed Użytkownik anonimowy
do ~M&M:
No photo ~M&M Użytkownik anonimowy
9 paź 15 09:19 użytkownik ~M&M napisał
W tych czasach byly silniki gaznikowe. Wszystkie palily jak smoki. Nawet 1.5 litra silnik w fiacie 125 palil 15l/100km. Jednak o spalaniu decyduje raczej samochod: jego masa, opory aero i toczne, opory na ukladzie przenioszenia napedu. Kazdy silnik, maly
o spalaniu tez decyduje wlasciciel i jego but - 15 l we fiaciorze to chyba zima na 3 km, to auto palilo ponizej 10 na pewno przy normalenj eksploatacji
9 paź 15 13:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Angela Użytkownik anonimowy
~Angela :
No photo ~Angela Użytkownik anonimowy
Bezczele niemieckie. Kolejna kłamliwa ustawka. Odpowiedni dobór aut i -das auto zwycięża-, ale kto w to jeszcze wierzy?
12 paź 15 12:08 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~janina pytająca Użytkownik anonimowy
~janina pytająca :
No photo ~janina pytająca Użytkownik anonimowy
Co oznacza zdanie: najoszczędniejsze silniki wcale nie palą mniej, mimo że napędzają auta o wiele cięższe...?
9 paź 15 08:23 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~only V8 Użytkownik anonimowy
~only V8
No photo ~only V8 Użytkownik anonimowy
do ~antykk:
No photo ~antykk Użytkownik anonimowy
8 paź 15 16:33 użytkownik ~antykk napisał
a może Ktoś byłby napisał ile pali w mieście 5,7 l V8 z 1975 r. ? Bo w tym testach to jakieś maluchy głównie
około 20-30 litrów benzyny, zależy na jak długich dystansach i czy stoisz w korkach.
9 paź 15 07:52 | ocena: 100%
Liczba głosów:4
100%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ssss Użytkownik anonimowy
~ssss :
No photo ~ssss Użytkownik anonimowy
jeżdżenie niemieckimi samochodami to obciach
9 paź 15 11:45 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Ile paliwa naprawdę zużywają klasyki?

Zabytkowa stacja benzynowa w Hamburgu w dzielnicy Brandsdorf to główne miejsce spotkań miłośników klasyków w północnych Niemczech, choć paliwa tu dziś już się nie tankuje.

Ile paliwa naprawdę zużywają klasyki - sprawdzone w praktyce (slajd 1 z 22)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego