Wszystko jednak uległo zmianie. Kierownictwo firmy postanowiło chwilowo wycofać się ze sportu. W tej sytuacji konstruktorzy w Coventry skupili się na stworzeniu auta drogowego, a rezultat ich pracy przeszedł wszelkie oczekiwania. Samochód zaprezentowany 15 marca 1961 roku na salonie w Genewie od razu stał się sensacją. Nieco później dwa coupé oraz dwa roadstery zaprezentowane na New York Auto Show podbiły serca Amerykanów. Jaguar E-Type zachwycał swymi niepowtarzalnymi, pięknymi liniami. Za wygląd auta odpowiadał inżynier Malcolm Saver, który po raz pierwszy w historii wykorzystał aerodynamikę do konstruowania karoserii samochodowych. Jednak nie tylko stylistyka przesądziła o sukcesie tego modelu. Nowy Jaguar zaskakiwał także nieprzeciętnymi osiągami. Pojazd był wyposażony w 6-cylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 3,8 l, który uzyskiwał maksymalną moc 265 KM. Auto oferowano wyłącznie z 4-biegową, sportową, manualną skrzynią Moss z niesynchronizowanym pierwszym biegiem. Nowe, niezależne zawieszenie tylne zaprojektował Bob Knight. Zamocowano je na kołysce, która była przytwierdzona do nadwozia poprzez łączniki gumowo-stalowe.Do wyboru - kabriolet lub zamknięte coupé Znakomita jednostka napędowa w połączeniu z lekkim, aerodynamicznym nadwoziem gwarantowała osiągnięcie prędkości 100 km/h w czasie 6,9 s. Auto było w stanie przekroczyć magiczną szybkość maksymalną 150 mil/h (ok. 240 km/h). Dzięki swym osiągom E-Type szybko został zaliczony do elity samochodów sportowych lat 60.Jaguar E-Type lub XK-E (pod tą nazwą występował w USA) początkowo produkowany był w dwóch wersjach nadwoziowych, jako 2-osobowy roadster (OTS, czyli Open Two Seater) lub 2-osobowe coupé (FHC, czyli Fixed Head Coupé). Kilka lat później, w roku 1965 zaprezentowano także model 2+2. Przedłużono w nim rozstaw osi o 9 cali (22,8 cm) oraz dodano dwa niewielkie siedzenia. Na skutek większej masy wyraźnemu pogorszeniu uległy osiągi auta. Ten pojazd był skierowany głównie na rynek amerykański. Oferowano go także z automatyczną skrzynią biegów. Znakomite parametry uzyskiwane przez Jaguara typu E sprawiły, że postanowiono zbudować wersję wyczynową - Lightweight przeznaczoną do staru w wyścigach, w tym także w sławnych 24 godzinach Le Mans. Niestety, mimo zaangażowania firmy i ekip prywatnych te pojazdy nie odniosły wielkich zwycięstw. Pozostało cieszyć się znakomitymi wynikami sprzedaży aut cywilnych.3 serie E-Type'a: piękne i bardzo szybkie Kierownictwo firmy Jaguar szybko zareagowało na wady swego sportowego przeboju wykryte w początkowym okresie eksploatacji. Były to słabe chłodzenie silnika oraz układ kierowniczy i hamulcowy, nieprzystosowane do dużych prędkości osiąganych przez pojazd. Już w roku 1962 przeprowadzono pierwsze modernizacje. Wtedy to na tyle auta pojawił się napis "E-Type Jaguar 4.2". Auto dostało nowy silnik o pojemności 4,2 l. Także zastosowano w pełni synchronizowaną skrzynię biegów. W roku 1968 wprowadzono Jaguary Serie II. Od poprzedników różniły się przede wszystkim większym wlotem powietrza oraz wnękami lamp przednich bez szklanych osłon, a także zaokrąglonym tylnym zderzakiem. Zmianie uległ także wygląd deski rozdzielczej. Poważniejszych modyfikacji typu E dokonano w roku 1971. Obok wyraźnych zmian stylistycznych w Serie III doszły także mechaniczne. Tym razem Jaguar otrzymał potężny silnik V12 o pojemności 5300 ccm. Produkcję E-Type'a zakończono w roku 1974. Jednak jeszcze w następnym roku ze specjalnej linii zjechało 50 aut. Wszystkie były czarne i miały pamiątkową tabliczkę na drzwiczkach schowka. Ostatni z numerem podwozia IS 2872 jest własnością firmy Jaguar. Łącznie w okresie wytwarzania modelu E-Type sprzedano ponad 70 tysięcy tych aut. Samochód, który tak umiejętnie łączył w sobie piękno i znakomite osiągi, przeszedł do historii. Dziś ceni się go na 50-60 tys. euro.Wyścigowa kariera Jaguar E-Type nie odniósł znaczących sukcesów w liczących się wyścigach samochodowych. Najlepszym wynikiem było 4 miejsce w 24 godzinach Le Mans w 1962 roku, które wywalczyli Briggs Cunningham i Roy Salvadori. Regularnie Jaguary E-Type uczestniczyły w licznych zawodach klubowych bardzo popularnych na Wyspach Brytyjskich. Przede wszystkim znakomicie spisywały się w normalnym ruchu na szosie.
Jaguar E-Type - Wzorzec sportowca
Początkowo Jaguar E-Type był projektowany jako pojazd wyczynowy. Miał on zastąpić typ D, który odniósł szereg liczących się sukcesów w wyścigach samochodowych.