Chociaż bazował na sedanie XJ i nie miał tak sportowego wyglądu, jak poprzednik, to okazał się pełnokrwistym pojazdem GT.Czas, w którym pojawił się XJS, nie był zbyt odpowiedni. Trwał pierwszy kryzys paliwowy, a rynek na auta GT z silnikami V12 o pojemności 5,3 l nie przedstawiał się zachęcająco. Ponadto obiektem krytyki stał się styl nowego pojazdu, a szczególnie jego "łuki przyporowe" za oknem tylnym. XJS nie miał łatwego zadania, jednak uzyskał dość dobre wyniki sprzedaży. 4-osobowe coupé jest bardzo luksusowe, elementy wnętrza wykończono szlachetnymi gatunkami drewna oraz skóry. Paliwożerny silnik V12 odwdzięcza się dużą mocą i potężnym momentem obrotowym pozwalającym na błyskawiczne przyspieszenia."Święty" także jeździł Jaguarem XJS W zdobywaniu popularności przez nowego Jaguara pomógł telewizyjny serial "Powrót Świętego", w którym Simon Templar (grany przez Iana Ogilvy'ego) jeździł XJS-em z tablicami rejestracyjnymi ST1. Firma Corgi od razu przygotowała miniaturowe modele tego auta, które wpłynęły na jego promocję. 15 lat wcześniej Jaguar odrzucił prośbę producentów "Świetego", aby w filmie wykorzystać E-Type'a. Właściwości jezdne zawsze były mocną stroną Jaguara. XJS nie jest wyjątkiem, chociaż model ze sportowym zawieszeniem, szerokimi kołami i niskoprofilowymi oponami prowadził się nieco "twardo". Hamulce były wystarczające do normalnej jazdy, ale przy długich zjazdach wymagały ostrożnego traktowania. Początkowo Jaguara XJS napędzał jeden silnik V12 o pojemności 5,3 l. W latach 80. doszła nowa, 6-cylindrowa, rzędowa jednostka o poj. 3,6 l. Po roku 1992 oba silniki powiększono do 6,0 i 4,0 l. XJS-y były wyposażane w dwie skrzynie biegów - 4-biegową manualną i 3-biegową automatyczną. Ta pierwsza była jednak niedostępna na rynku amerykańskim.Turystyczne, sportowe i 24 godziny Le Mans XJS, tak jak wszystkie Jaguary, odnosił szereg sukcesów w sporcie samochodowym. Pierwszym, który sięgnął po ten model, był Amerykanin Bob Tullius. Jego ekipa Group 44 sięgnęła w zawodach Trans Am w sezonach 1977 i 1978 po tytuły mistrzowskie w kategorii kierowców, a w tym drugim także w konkurencji producentów. Na kontynencie europejskim na początku lat 80. Jaguary XJS przygotowane przez firmę TWR, prowadzoną przez Toma Walkinshawa, odniosły szereg zwycięstw w mistrzostwach Europy samochodów turystycznych. W sezonie 1984 Tom wywalczył tytuł w klasyfikacji kierowców. Później jego firma zbudowała wyczynową wersję Jaguara XJR, który wygrał mistrzostwa świata samochodów sportowych (1987) oraz 24-godzinny wyścig w Le Mans (1988). Po tych sukcesach Jaguar wypuścił w roku 1989 na rynek limitowaną serię (100 sztuk) XJR-S V12 coupé.Najdłużej produkowany Jaguar w historii Jaguar XJS przeszedł do historii jako najdłużej produkowany model firmy. W czasie 21 lat zbudowano ponad 115 tys. egzemplarzy tego auta, czyli około 25 tys. więcej niż E-Type'a w okresie poprzednich 13 lat. W momencie, gdy XJS wchodził w 1975 roku do produkcji, jego podwozie bazowało na skróconej wersji sedana XJ12. 21 lat później, gdy zastępował go XK8, nowy model także korzystał z konstrukcji schodzącej generacji Jaguara.Historia marki Najpierw była jaskółka Początki historii Jaguara sięgają roku 1921, kiedy to William Lyons z pomocą Williama Walmseya założyli firmę Swallow Sidecar. Początkowo zakłady spod znaku jaskółki (swallow) produkowały wózki boczne do motocykli, a od roku 1927 podjęto wytwarzanie nadwozi aluminiowych do różnych samochodów brytyjskich. Cztery lata później pojawiły się pierwsze auta własnej konstrukcji. Były sprzedawane pod nazwą SS1. Nadwozia projektowane przez Lyonsa montowano na podwoziach firmy Standard. Po wojnie firma zmieniła nazwę na Jaguar Cars Limited. W 1948 roku pojawiły się klasyczny Mark V, wytwarzany w dwóch wersjach - coupé i limuzyna, oraz sportowy XK120. W sezonie 1961 Jaguar przejął inną brytyjską firmę Daimler. Rok później pojawił się model, który stał się jednym z najsłynniejszych pojazdów w historii motoryzacji - E-Type. Później firma weszła w skład grupy British Motor Holding, która po dołączeniu do niej Leylanda i Rovera przekształcila się w British Leyland Motor Company. W roku 1984 Jaguar i Daimler zostały wyłączone z tego koncernu, ale zaledwie po 5 latach Jaguar stał się własnością Forda.
Jaguar XJS - Dojrzewanie do legendy
Po 13 latach produkcji w roku 1975 nastąpił zmierzch wspanialej epoki E-Type'a. Jaguar na rynek wprowadził nowy model XJ-S (później od roku 1991 XJS).