CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.194.091.96
Średnio4.544.754.422.12
Najdrożej4.894.994.852.45

Jaguar XK8 – drapieżny kot z rodowodem

27 lut, 09:53
Udostępnij
0
Skomentuj

Jaguar XK8 nawiązywał do legendarnego modelu tej firmy z lat 60. XX w. – słynnego E-Type’a. W 1996 r. cabrio kosztowało 350 000 zł, a dziś można je kupić już za ok. 10-15 proc. tej sumy.

Jaguara XK8 (prod. 1996-2006) w połowie lat 90. niezmiernie trudno było spotkać w Polsce, a jeśli już, to na angielskich „blachach”. XK8 zastąpiło produkowanego przez 21 lat Jaguara XJS – ciężkie, prestiżowe auto z silnikiem V12 pod maską. Następca był bardziej zwinny, sportowy, pod jego maskę trafiła 4-litrowa jednostka V8 o mocy 294 KM. Pojazd kształtami nawiązywał do słynnego modelu z lat 60. – E-Type’a.

A tak dziennikarze zachwycali się nowym modelem: "Miękkie linie nad kocimi oczami, zamaszystość wybrzuszenia maski sięgającego szyby. Muskularne biodra, których elegancji i sprężystości pozazdrościć mogłaby niejedna kobieta, zakończone rasowym tyłem". To wszystko przypomina E-Type’a. Wnętrze zaprojektowano w tradycyjnym stylu – prawdziwe drewno, skóra, materiały wykończeniowe o najwyższej jakości.

Jaguar XK8 Jaguar XK8 Foto: Auto Świat / Auto Świat

W opisie Jaguara XK8 bardzo chwaliliśmy jego silnik i sportowe własności jezdne. Okazało się, że rezygnacja z ciężkiej jednostki V12 wyszła na dobre nowemu modelowi: "Ośmiocylindrowy motor jest najlepszą alternatywą, jeśli chodzi o kulturę pracy, wykorzystanie mocy i zużycie paliwa". Jaguar XK8 ważył 1,7 tony, a z pasażerami – ponad 2 tony. Jednak 8-cylindrowy silnik dość żwawo go rozpędzał – do „setki” potrzebował zaledwie 7 sekund.

Pochwały zebrała także nowa 5-stopniowa skrzynia automatyczna. Zawrót głowy wywoływała... cena XK8: wersja coupé – 67 000 funtów, cabrio – 77 000 funtów (odpowiednio 304 000 i 350 000 zł). Dziś XK8 nadal jest prestiżowe, ale można je kupić już za 10 proc. początkowej ceny. Uwaga! Części zamienne są drogie, a zamienników nie ma. Czułym punktem okazuje się zawieszenie. Trzeba też znaleźć dobry warsztat, który zna się na naprawie i serwisowaniu Jaguarów.

Jaguar XK8 to dobry kandydat na klasyka, ale trzeba pamiętać, że 20 lat temu był drogi i teraz też będzie drogi. Do tego kosztowna eksploatacja i nietanie części zamienne. Przed zakupem warto skontaktować się z właścicielami, np. na forum: www.jaguarclubpoland.net; jaguar.auto.com.pl/forum

Jaguar XK8 – dane techniczne:

Silnik benz. 8-cyl., 32V
Pojemność 3996 cm3
Moc 294 KM przy 6100 obr./min
Maks. moment obr. 393 Nm/4250 obr./min
Napęd na koła tylne/skrzynia aut. 5b
Dł./szer./wys. 4760/1829/1306 mm
Masa własna 1705 kg
Prędkość maks. 248 km/h
0-100 km/h 7,0 s
Spalanie 15 l/100 km
Cena w 1996 r. 77 000 funtów (350 000 zł)
Obecna cena 35 000-80 000 zł
Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Myślałem, że będę miał używanie -bo wiadomo- Jaguar. A tu jeszcze rzadko opisywany X100. Ale nie mam. Fakt, informacji niewiele więc i o wpadkę trudno. Ale nie do końca. Nie wiem na przykład skąd się wzięły te wartości mocy i momentu obrotowego -choć wiem już skąd je wziął autor. A takich po prostu nie było. Co ciekawe, obroty przy jakich owe parametry występują, zgadzają się. Różnice między normą DIN a brytyjskim b.h.p. jest minimalna i wg. DIN silnik AJ26 ma 284 KM i 375 Nm a na Wyspach 290 b.h.p. Skąd więc owe 294 KM i zwłaszcza 393 Nm? Czyżby autor był na tyle niepoważny aby po informacje sięgnąć do polskiej Wiki? Na to wygląda. A to żenada. Polskojęzyczne strony Wikipedii poświęcone samochodom prezentują w 95% bardzo żałosny poziom merytoryczny. A wartości z tabelki znalazłem właśnie tam. Masa samochodu ze zdjęć (czyli kabrioletu) bynajmniej wynosi 1705 kg a sporo więcej. Chyba, że chodzi o coupe? To należało, zwłaszcza wobec tego, że na zdjęciach jest kabriolet, wyraźnie to zaznaczyć. Co prawda masa XK8 Coupe z AJ26 to 1690 kg ale to wartość standardowej wersji bez żadnego opcjonalnego wyposażenia, więc te 1705 kg można spokojnie wybaczyć. Ale umówmy się, to wszystko tylko drobiazgi. Co mi w tym artykule najbardziej przeszkadza (obok małej objętości)? Autor wciąż opisuje poprzednika czyli Jaguara XJ-S/XJS jako samochód dwunastocylindrowy, sugerując pośrednio, ze tylko taki silnik był w tym modelu montowany. A przecież już od 1983 roku bez przerwy do końca był montowany także lekki silnik sześciocylindrowy. Najpierw AJ6 a potem AJ16. Rzecz jasna były to jednostki znacznie słabsze od AJ26 stąd też porównywanie go do V12-ki jest jak najbardziej na miejscu ale... artykuł sugeruje, że nic innego nie było.
27 lut 21:01 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
~Quattros :
No photo ~Quattros Użytkownik anonimowy
Piękny. Przed zakupem klasycznego mercedesa ( 560 SEC) myślałem również o Jaguarze. Teraz poluje na amerykańskiego muscle cars z lat 60-70 tych, ale jak trafie ładnego Jaguara to go kupię zamiast "amerykańca".
27 lut 15:58 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat / Auto Świat

Jaguar XK8

XK8 oferowano w wersjach kabrio oraz coupe

Jaguar XK8 – drapieżny kot z rodowodem (slajd 1 z 10)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego