CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.634.231.95
Średnio4.664.834.482.10
Najdrożej5.094.994.892.45

Jaguar XKSS - wspaniała reinkarnacja

20 gru 16 13:21
Udostępnij
0
Skomentuj

Jaguar Classic wskrzesił prawdziwą samochodową legendę. Model XKSS w niezmienionej formie ponownie wyjedzie na drogi. Dziewięć egzemplarzy trafi do szczęśliwców, którzy już zapłacili po milionie funtów za sztukę.

Historia tego niesamowitego modelu sięga lat 50. ubiegłego wieku, kiedy to Jaguar zdecydował się na wyprodukowanie drogowej wersji samochodu triumfującego w 24-godzinnym wyścigu Le Mans w 1955 i 1956 roku, czyli kultowego D-Type’a. W sumie miało powstać 25 egzemplarzy Jaguara XKSS dopuszczonych do ruchu po zwykłych drogach. Pożar w fabryce koncernu w Browns Lane w 1957 r. zweryfikował jednak te plany, bowiem ostatnie 9 aut przeznaczonych pierwotnie na amerykański rynek doszczętnie spłonęło, a wraz z nimi przyrządy do produkcji i znaczna ilość podzespołów, co definitywnie zakończyło wówczas historię XKSS. Teraz, dzięki działowi klasycznych aut marki, niczym Feniks z popiołów zostanie ono przywrócone do życia.

Jaguar XKSS - powrót do przeszłości

To już drugie podejście Jaguar Classic do wskrzeszania historycznych modeli firmy. W 2014 r. w dziale tym zbudowano sześć egzemplarzy legendarnego E-Type’a Lightweighta i to właśnie zdobyte przy tej okazji doświadczenie ułatwiło podjęcie decyzji o ponownej produkcji, a właściwie ręcznym montażu XKSS.

Jaguar XKSS Jaguar XKSS Foto: Jaguar Classic

Przedstawione oficjalnie podczas tegorocznego salonu samochodowego w Los Angeles auto jest owocem 18 miesięcy żmudnej pracy, podczas których przestudiowano oryginalną dokumentację i projekty oraz komputerowo przeskanowano każdy element, każdą część z kilku zachowanych jeszcze egzemplarzy XKSS, wyprodukowanych w 1957 roku. Inżynierowie Jaguara skorzystali też z oryginalnych podzespołów, które udało się znaleźć w magazynach, i na tej bazie odtworzyli zupełnie nowe części, ale zgodne z technologią ich produkcji, obowiązującą w tamtych latach.

Co ciekawe, nawet współpracująca z Jaguar Classic firma Reynolds, specjalizująca się w budowie podwozi, w wytycznych dla projektu ramy „nowego” XKSS została poproszona o opracowanie odpowiednich części z wykorzystaniem imperialnych, a nie metrycznych jednostek miar. Podobna filozofia towarzyszyła także budowie specjalnych form do ręcznego kształtowania blach karoserii (oryginalne, niestety, nie przetrwały do czasów współczesnych) oraz każdego elementu wyposażenia i wykończenia samochodu. Całość jest ręcznie składana i – tak jak pierwowzór – ma spawaną ramę, tarczowe hamulce Dunlopa z hydrauliczną pompą Plesseya oraz opony Dunlop, nawleczone na dwuczęściowe felgi ze stopu magnezu. Ze stopu magnezu wykonano również nadwozie, które w przypadku prezentowanego w Los Angeles modelu zostało pomalowane na kolor Sherwood Green.

Jaguar XKSS - ręczna robota

„XKSS jest jednym z najważniejszych samochodów w historii firmy Jaguar i jesteśmy zdeterminowani do zrobienia jego nowej wersji w sposób całkowicie wierny oryginalnemu procesowi w dosłownie każdym calu. Począwszy od numerów nadwozia, przez typ i położenie wszystkich nitów – jest ich łącznie ponad 2 tys. – na wskaźnikach Smiths na desce rozdzielczej skończywszy, wszystko jest dokładnie takie, jak w modelach produkowanych w latach 50. ub. wieku. Bo właśnie takie powinno być” – tak twierdzi Kev Riches, główny inżynier w dziale Jaguar Classic.

Jaguar XKSS Jaguar XKSS Foto: Jaguar Classic

Gdy patrzy się na to auto z bliska, trudno nie przyznać mu racji. Dbałość o szczegóły jest uderzająca. Drewno na kierownicy, struktura skórzanej tapicerki, a także drążek zmiany biegów czy mosiężne przełączniki na desce rozdzielczej są identyczne i gdyby nie towarzyszący samochodowi zapach nowości, można by odnieść wrażenie, że ma się do czynienia z bardzo dobrze zachowanym oryginałem z epoki. Nawet wspomniane przez Richesa numery seryjne będą takie same, jak w dziewięciu egzemplarzach, które spaliły się w 1957 roku.

Jaguar XKSS - ważne bezpieczeństwo

W zasadzie jedyne modyfikacje wprowadzone w nowym starym XKSS dotyczą bezpieczeństwa kierowcy i pasażera. Z tego powodu przykładowo zbiornik paliwa wykonano z wytrzymalszego materiału niż w pierwowzorze, a kilka usprawnień objęło też konstrukcję benzynowego silnika. Pochodzący z D-Type’a sześciocylindrowy rzędowy motor o pojemności 3,4 l i mocy 262 KM zyskał m.in. nowy żeliwny blok, głowice cylindrów oraz trzy nowe gaźniki Weber DC03.

Montaż egzemplarzy dla klientów rozpocznie się na początku 2017 roku, a ręczne wykonanie każdego z 9 samochodów zajmie 10 tys. roboczogodzin. Wszystkie „nowe” XKSS mają już swoich właścicieli, którzy z niecierpliwością czekają na to, żeby poczuć magię szalonych lat 50.

Jaguar XKSS Jaguar XKSS Foto: Jaguar Classic

Jaguar XKSS - naszym zdaniem: cena nie gra roli

Choć na „nowe” XKSS trzeba wydać tyle, co na współczesny, naszpikowany elektroniką superbolid, to niesamowita pasja stojących za tym projektem ludzi i jego wyjątkowość czynią go nie tylko świetną lokatą kapitału. Nie dziwię się, że wszystkie egzemplarze błyskawicznie znalazły kupców.

Jaguar XKSS - dane techniczne

Silnik benzynowy R6 wolnossący
Pojemność 3,4 litra
Moc maksymalna 262 KM
Skrzynia biegów ręczna, czterobiegowa
Napęd na tylne koła
Cena ponad 1 mln funtów (ok. 5,3 mln zł)

.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~zdenek:
No photo ~zdenek Użytkownik anonimowy
4 lut 08:52 użytkownik ~zdenek napisał
takie jaguary widziałem w czechach
A ile "takich Jaguarów" widziałeś w Czechach? I co to znaczy "takich"?
11 lut 19:23
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zdenek Użytkownik anonimowy
~zdenek :
No photo ~zdenek Użytkownik anonimowy
takie jaguary widziałem w czechach
4 lut 08:52
Liczba głosów:0
0%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Przede wszystkim Jaguar XKSS nie miał ramy spawanej bowiem jego nadwozie miało budowę samonośną z centralną sekcją skorupową (monocoque) z przednią ramą pomocniczą dla zawieszenia silnika i zawieszenia oraz tylnej ramy pomocniczej dla zwieszenia tylnego. Dodatkowa rama pomocnicza nie jest ramą w rozumieniu ramy dla nadwozia nie samonośnego. Trochę więc zostało to nieszczęśliwie sformułowane. Jaguar XKSS zasadniczo nie jest też wcale jednym z najważniejszych samochodów w historii Jaguara i to jest oczywiste bo jako odmiana „stradale” D-Type’a był jedynie w przeciwieństwie do tegoż, pewną ciekawostką i de facto identycznym samochodem. Short nose 2-seater tyle że z mineralną szybą przednią w solidnej ramie, dachem tekstylnym, drzwiami dla pasażera i… oświetleniem zgodnym z ówczesnymi wymogami ruchu drogowego i… już. Natomiast rozumiem charakter marketingowy tej wypowiedzi bo to jedynie tyle i nic nadto.
25 gru 16 17:13
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Jaguar Classic

Jaguar XKSS

XKSS jest jednym z najważniejszych samochodów w historii brytyjskiej firmy

Jaguar XKSS - wspaniała reinkarnacja (slajd 1 z 13)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego