CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Jak samodzielnie naprawić szyberdach?

28 maja 15 16:25
Udostępnij
0
Skomentuj

Szyberdach: niegdyś jeden z ulubionych „ekstrasów”, obecnie – źródło utrapień. Co robić, żeby działał jak należy? Jak uniknąć kosztownych awarii szyberdachu?

Kabriolet czy auto z solidnym metalowym dachem? Najlepiej i jedno, i drugie! Już na początku ubiegłego wieku konstruktorzy nadwozi próbowali połączyć zalety obu typów karoserii. A ponieważ zbudowanie składanego metalowego dachu było niezwykle trudne (choć niektóre firmy, jak choćby Peugeot, się na takie wyzwania porywały), zaczęto stosować okna dachowe. Konstrukcje były różne: od tekstylnego rolldachu aż po stalowy dach przesuwany.

Po drugiej wojnie światowej miękkie dachy stopniowo wyszły z mody. Przez nie auta były zbyt głośne i zbyt nieodporne na złą pogodę. Modne stały się za to szyberdachy. W czasach, gdy palenie tytoniu nikogo nie oburzało, możliwość przewietrzenia wnętrza samochodu bez powodowania w nim przeciągów, takich jak po otwarciu bocznych okien, była rzeczywiście pożądana.

W klasykach z lat 70. można już spotkać całkiem dojrzałe konstrukcje, zwykle sterowane ręcznie. W latach 80. i 90. coraz częściej stosowano szyberdachy ze sterowaniem elektrycznym. Wtedy otwierane okno dachowe w aucie wyższej klasy było tak oczywiste, jak teraz klimatyzacja (która za to wówczas wcale oczywista nie była).

Wielu właścicieli aut, które fabrycznie szyberdachów nie miały, starało się za wszelką cenę uzupełnić ten brak. Jeszcze kilkanaście lat temu na rynku nie brakowało zestawów do montażu dachów z plastiku lub szkła. Chętnych do wycinania dziur w dachach swoich samochodów też było wielu. Blacharze, którzy teraz próbują takie pojazdy odbudowywać, przeklinają tamte pomysły.

To jednak nie znaczy, że fabryczne szyberdachy są bezproblemowe – co to, to nie! W starszych autach często szwankuje ich mechanika, zawodzą uszczelnienia, zatykają się odpływy. To dlatego w kiepsko utrzymanych klasykach spotyka się dachy zaklajstrowane np. silikonem. Fachowe rozwiązanie problemów z szyberdachem nie jest ani łatwe, ani tanie. Żeby dostać się do jego mechaniki, trzeba z reguły wymontować podsufitkę, a to w przypadku starych materiałów oznacza, że później będzie wymagała naprawy.

Po zdjęciu podsufitki można się dostać do ramy szyberdachu, przykręconej do nadwozia auta. Jeśli jest ona skorodowana, należy ją wymontować, wypiaskować i oddać do lakierni proszkowej. Kiedy już konstrukcja będzie osłonięta, warto wymienić uszczelki – jeśli tylko uda się je jeszcze dokupić. Niezwykle ważne jest też udrożnienie odpływów wody.

Żaden szyberdach, nawet złożony z użyciem nowiutkich uszczelek, nie jest po zamknięciu hermetyczny. Chodzi jednak o to, żeby dostająca się pod uszczelki woda nie wyciekała na podsufitkę ani nie zbierała się we wnętrzu samochodu, lecz była odprowadzana specjalnymi kanalikami pod auto. Niekiedy, żeby to osiągnąć, trzeba wymienić wężyki odpływowe, czasem jednak wystarczy je po prostu udrożnić.

W czasie składania szyberdachu trzeba pamiętać o nasmarowaniu mechanizmu takim smarem, który za szybko się nie zetrze (oleje w spreju odpadają!), oraz o ostrożnym wyregulowaniu tego mechanizmu. Błędy kończą się tym, że dach się nie domyka, przecieka lub też pierwsza próba otwarcia pozostawia na lakierze pokrywy paskudne, długie i głębokie rysy. Taka wpadka ucieszy tylko lakiernika

Konserwacja szyberdachu

Mechanika szyberdachu jest zwykle rozbudowana i żeby poprawnie działała, wymaga regularnego smarowania. Nie wystarczy jednak co roku wymazać szyny konstrukcji kolejną warstwą smaru. W ten sposób ryzykujecie, że jego nadmiar zabrudzi wam w końcu tapicerkę lub ręce albo zatka odpływy.

Kto nie chce mieć szyberdachu, który strach będzie otwierać, powinien przynajmniej raz w sezonie zdemontować listwy, dokładnie je umyć, np. benzyną ekstrakcyjną, ze starego tłuszczu i nanieść na nie cienką warstwę nowego smaru. Najlepiej używać środków specjalnie do tego przeznaczonych, gdyż nie będą one agresywne wobec gumowych uszczelek i nie będą przyciągały brudu.

Awaryjne otwieranie szyberdachu

Jeżeli po przejażdżce (albo nawet w jej trakcie) okaże się, że elektryczny dach przestał reagować na naciśnięcie sterującego nim przycisku, to z reguły da się go zamknąć za pomocą procedury awaryjnej. Jej opis powinien znajdować się w instrukcji obsługi auta. Jeżeli nie macie w zwyczaju wożenia instrukcji w schowku, lepiej zawczasu się tym zainteresujcie, bo bez ściągawki trudno zgadnąć, jak się to robi.

Najczęściej trzeba się dostać do silniczka oraz przekładni i ręcznie wprawić mechanizm w ruch. W zależności od modelu silniczek znajduje się w bagażniku auta, w pobliżu słupka C lub też w okolicach lusterka wewnętrznego pod podsufitką, za plastikową osłoną.

Niekiedy do poruszenia mechanizmu potrzebne są dodatkowe narzędzia, np. śrubokręt lub klucz nasadowy z oryginalnego fabrycznego zestawu. Zawsze warto też zajrzeć do skrzynki bezpieczników i upewnić się, czy po prostu nie przepalił się ten, który chroni obwód zasilania silnika szyberdachu. Uwaga! Bezpieczniki zwykle nie przepalają się bez powodu.

Demontaż szyberdachu - zadanie dla cierpliwych i dokładnych

Do standardowej, rutynowej obsługi szyberdachu na szczęście nie trzeba go wymontowywać – wystarczająco dobry dostęp do listew, ślizgów i odpływów uzyskacie od zewnątrz, po otwarciu okna. Do rozbiórki warto się zabrać, jeśli mimo smarowania zawodzi mechanika dachu i nie chce się on otwierać lub domykać.

Choć blacharze i lakiernicy zabierają się do tego bardzo niechętnie, wymontowanie dachu jest też zalecane w przypadku konieczności jego polakierowania – bez tego nie da się nanieść lakieru na krawędzie elementów. W niektórych konstrukcjach trzeba też wymontować dach, żeby wymienić jego uszczelnienia i węże odpływowe. Ponieważ dach wyciąga się tylko od wewnątrz, konieczne jest wcześniejsze zdemontowanie podsufitki.

Lepiej od razu nastawcie się na to, że po takim zabiegu trzeba ją będzie odtworzyć. Perforowany skaj bardzo łatwo się drze (zwłaszcza jeśli nie jest nowy), inne materiały często np. po delikatnym nawet ruszeniu odklejają się od podłoża – w wielu przypadkach nie obejdzie się później bez pomocy doświadczonego tapicera samochodowego.

Eksploatacja szyberdachu - Nasza rada

Normalna obsługa szyberdachu to nic trudnego – wystarczy go raz na jakiś czas wyczyścić, nasmarować, zakonserwować uszczelki silikonem lub wazeliną i udrożnić odpływy. Jeśli jednak szyberdach szwankuje, to osoby bez odpowiednich umiejętności nie powinny zabierać się do naprawy. Nie dość, że wiele mechanizmów jest skomplikowanych, to na dodatek dostanie się do nich wymaga często znajomości pewnych trików, bez których ryzykujecie co najmniej zniszczenie podsufitki waszego auta.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (13)

No photo
No photo ~ja Użytkownik anonimowy
~ja :
No photo ~ja Użytkownik anonimowy
Do Michal: Skoro taki z Ciebie poliglota to zajrzyj jeszcze do słownika PWN. Pod hasło"szyberdach".
3 cze 15 17:44 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fgffd Użytkownik anonimowy
~fgffd
No photo ~fgffd Użytkownik anonimowy
do ~brutus141:
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
3 cze 15 22:51 użytkownik ~brutus141 napisał
JESZCZE RAZ POWTARZAM CI DEBILU BO CIEZKO KONTAKTUJESZ !!!
NIE WIEM DLACZEGO POLACZKI PRZEKRECILI SLOWO DACH PRZESOWNY NA SZYBER PIECOWY, PEWNIE TAKI DEBIL JAK TY TO SLOWO "Schiebedach" TLUMACZYL Z NIEMIECKIEGO NA POLSKI ???
polaczek to Cię spłodził zapewne z jakoś oślicą i to po pijanemu
3 cze 15 22:52 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
33%
67%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~sdffsdfds Użytkownik anonimowy
~sdffsdfds
No photo ~sdffsdfds Użytkownik anonimowy
do ~Michal:
No photo ~Michal Użytkownik anonimowy
3 cze 15 16:31 użytkownik ~Michal napisał
"SZYBERDACH",,,,, co to za słowo ? skąd to sie wzieło ,,,, SZYBER to w kominie przesuwana klapa , która reguluje dopływ powietrza "(zug) mozna nią regulowac "zug"w zaleznosci od otwacia lub zamkniecia,,,,, natomiast w samochodzie to cos co jest w dac
szyber dach to jest dach z szybą idioto
3 cze 15 20:05 | ocena: 50%
Liczba głosów:2
50%
50%
| odpowiedzi: 5
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~elemele Użytkownik anonimowy
~elemele :
No photo ~elemele Użytkownik anonimowy
Może doradzę jak samodzielnie spieprzyć taką piękną Polskę
3 cze 15 16:04 | ocena: 75%
Liczba głosów:4
75%
25%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Pancio Użytkownik anonimowy
~Pancio :
No photo ~Pancio Użytkownik anonimowy
Cicho bachory bo zabiore zabawki !!!! Wiadomo do czego jest dach otwierany... poligloci sie kurna znalezli. uczyc sie a nie wyzyzwac. Kultury troche nie zawadzi, dobrze ze w necie nie mozna sie poslugiwac narzedziami bo by sie pozabijali.
1 maja 16 12:17
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~bimber Użytkownik anonimowy
~bimber :
No photo ~bimber Użytkownik anonimowy
Położyć papę na lepiku. Naprawiłem już tak wiele szyberdachów.
4 cze 15 01:24 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
~brutus141
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
do ~ja:
No photo ~ja Użytkownik anonimowy
3 cze 15 17:44 użytkownik ~ja napisał
Do Michal: Skoro taki z Ciebie poliglota to zajrzyj jeszcze do słownika PWN. Pod hasło"szyberdach".
TY SOBIE PRZETLUMACZ NIEMIECKIE SLOWO "Schiebedach"- JEST TO DACH PRZESOWNY, PRZESUWANY.
SCHIEBE, SCHIEBEN OZNACZA PRZESUNAC I NIC TO NIE MA WSPOLNEGO Z SZYBREM PIECOWYM CZY KOMIONOWYM . JEZELI TLUMACZYL TO JAKIS NIEUK TO WYSZLO DZIWADLO Z SZYBREM !!!
3 cze 15 23:12 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
~brutus141
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
do ~fgffd:
No photo ~fgffd Użytkownik anonimowy
3 cze 15 22:52 użytkownik ~fgffd napisał
polaczek to Cię spłodził zapewne z jakoś oślicą i to po pijanemu
JAKBYS MYSLAL JAK CZLOWIEK A NIE JAK DEBIL I NIE OBRAZAL INNYCH OD IDIOTOW , TO BYM CIE POLACZKIEM NIE NAZWAL. TACY DEBILE TYLKO WSTYD POLAKOM PRZYNOSZA WIEC TRZEBA ICH NAZYWAC PO IMIENIU, POLACZKAMI. CIEKAWE CZY CIEBIE TEZ POLACZEK SPLODZIL CZY BYL OD ciebie CHAMIE MADRZEJSZY TY DEBILOWATY PUSTOSTANIE I OCZYWISCIE POLACZKU !!!!!!!!!!!!!!!
3 cze 15 23:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
~brutus141
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
do ~fdfgfd:
No photo ~fdfgfd Użytkownik anonimowy
3 cze 15 22:45 użytkownik ~fdfgfd napisał
ale my mówimy matole o języku polskim a nie o szwabskim
JESZCZE RAZ POWTARZAM CI DEBILU BO CIEZKO KONTAKTUJESZ !!!
NIE WIEM DLACZEGO POLACZKI PRZEKRECILI SLOWO DACH PRZESOWNY NA SZYBER PIECOWY, PEWNIE TAKI DEBIL JAK TY TO SLOWO "Schiebedach" TLUMACZYL Z NIEMIECKIEGO NA POLSKI ???
3 cze 15 22:51 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 2
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~fdfgfd Użytkownik anonimowy
~fdfgfd
No photo ~fdfgfd Użytkownik anonimowy
do ~brutus141:
No photo ~brutus141 Użytkownik anonimowy
3 cze 15 22:45 użytkownik ~brutus141 napisał
SAM JESTES DEBILEM, NAUCZ SIE PODSTAW JEZYKA NIEMIECKIEGO !!! "Schiebedach" PO NIEMIECKU OZNACZA DACH PRZESOWNY, NIE WIEM DLACZEGO POLACZKI ZROBILI Z TEGO SZYBERDACH OD SZYBRA PIECOWEGO ??? DACH TO DACH MATOLE, I NIEWAZNE CZY SZKLANY, PLASTIKOWY CZY MET
ale my mówimy matole o języku polskim a nie o szwabskim
3 cze 15 22:45 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Jak samodzielnie naprawić szyberdach?

Szyberdach: niegdyś jeden z ulubionych „ekstrasów”, obecnie – źródło utrapień. Co robić, żeby działał jak należy? Jak uniknąć kosztownych awarii?

Jak samodzielnie naprawić szyberdach? (slajd 1 z 27)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego