CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.314.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Jak to się robi - chromowanie krok po kroku

1 lut 16 15:02
Udostępnij
0
Skomentuj

Powiedzenie „diabeł tkwi w szczegółach” ma kolosalne znaczenie podczas renowacji samochodu. To właśnie jakość zachowania detali w decydujący sposób wpływa na to, czy auto zostanie zaliczone do grona klasyków, czy też „ulepionych” gruchotów

Projekt odbudowy BMW E21 powoli idzie do przodu. Samochód jest już po pracach blacharskich, niebawem zagości u lakiernika. O tym jednak przeczytacie za dwa miesiące. W tym odcinku skupimy się na procesie renowacji chromowanych elementów, w które jest wyposażona nasza „trójka”.

Większość osób nie ma pojęcia o tym, z jak wielu etapów składa się proces chromowania. Potocznie uważa się, że to kwestia kilku kąpieli w odpowiednich roztworach. Tak naprawdę galwanizatorstwo to ciężka i żmudna praca w niebezpiecznych dla zdrowia i życia warunkach! Żeby poznać tajniki tego zawodu, odwiedziliśmy Galvano, firmę z wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie.

Planujecie przeprowadzić renowację „chromów” w swoim klasyku? Musicie więc zwrócić uwagę na kilka istotnych aspektów. Przykładowo: jeśli na zderzaku widzicie „jedynie kilka ognisk korozji”, to będziecie musieli się liczyć z niemałymi wydatkami. Niestety, praktycznie każdy kilkudziesięcioletni zderzak z fabryczną powłoką galwaniczną już skorodował. Najważniejsze jest, żeby oceny stanu technicznego dokonał doświadczony pracownik galwanizerni.

Najlepiej zjawić się z danym elementem w zakładzie. W sytuacji gdy jest to niemożliwe, należy wysłać kilka zdjęć przedmiotu w wysokiej rozdzielczości. W innym wypadku nie poznacie dokładnej wyceny. A koszty renowacji mogą przyprawić o ból głowy. Przykładowo renowacja kompletu „chromów” do typowego amerykańskiego krążownika z lat 50. XX w. to inwestycja rzędu 20 000 zł! Na szczęście jest kilka etapów, podczas których sami możecie wykonać pracę, a to potrafi obniżyć koszt renowacji nawet o połowę.

Przede wszystkim warto sprawdzić, czy inwestowanie pracy i pieniędzy w dany element jest w ogóle opłacalne. Często zdarza się, że na rynku są dostępne nowe zamienniki lub używane oryginały, które kosztują znacznie mniej niż usługa renowacji. Jeśli chcecie chromować coś, co jest np. mocno skorodowane, poszukajcie zdrowego, używanego i najlepiej wcześniej nienaprawianego elementu. Prace blacharskie znacznie zwiększają koszt naprawy.

Mało który zakład galwanizerski zatrudnia etatowych blacharzy i spawaczy, większość korzysta z usług podwykonawców. Jeżeli znacie sprawdzonych fachowców (lub jeśli czujecie się gotowi na samodzielną pracę), u których nie zapłacicie jak za zboże, nie bójcie się z nich skorzystać! Ważny etap, który pozwala na obniżenie kosztów renowacji o połowę(!), to szlifowanie.

Wystarczy mieć szlifierkę z regulacją obrotów i odrobinę wprawy. Należy przejść przez cztery gradacje papieru ściernego: 120, 240, 360 i 600. Jeśli będziecie uważni i nie przesadzicie z liczbą obrotów na minutę, na pewno poradzicie sobie z większością elementów. Niejednokrotnie zdarza się, że pasjonat, który wkłada serce w renowację swojego samochodu, potrafi wykonać pracę staranniej i lepiej.

Wyróżnia się dwa główne standardy w chromowaniu: normalny i tzw. efekt lustra. Drugi z nich to po prostu tuning optyczny – uzyskuje się go przez wielokrotne miedziowanie i polerowanie elementu. Zajmuje mnóstwo roboczogodzin, ale efekt jest imponujący. Na tak pochromowanym elemencie nie powinno być widać ani jednego zniekształcenia.

Z technicznego punktu widzenia pochromować można praktycznie wszystko, nawet plastik. Najbardziej problematycznym materiałem, który dość często wymaga renowacji, jest znal – stop cynku i aluminium, masowo wykorzystywany w przemyśle samochodowym ubiegłego wieku. Świetnie się go odlewa i chromuje (jak jest nowy). Po czasie powstają w nim liczne i głębokie wżery, które trzeba osobno nawiercać i wypełniać. Kosztowna sprawa.

Dziewięć na dziesięć zderzaków wymaga prac blacharskich. Nie inaczej było w przypadku naszego „rekina”. Już na pierwszy rzut oka było widać, że elementy są pofałdowane i powgniatane. Największą tajemnicę kryły pod sobą plastikowe listwy, którymi są otoczone oba zderzaki. To tam panują idealne wręcz warunki dla korozji. W naszym przypadku zderzaki okazały się bardzo zdrowe.

Po wypiaskowaniu i odciągnięciu starej powłoki galwanicznej mieliśmy całkowity obraz ich stanu technicznego. Zderzaki naszego E21 są wykonane z cienkiej blachy, przez co nawet najmniejsze wżery stanowią nie lada wyzwanie dla galwanizera. Końcowy efekt prac był imponujący, ale w tym wypadku... raczej nieopłacalny. W ASO BMW nadal można kupić nowe zderzaki w rozsądnych cenach.

Zdaniem fachowca

Na rynku roi się od usług chromowania, musicie więc być czujni. Warto zlecić takie zadanie zakładowi galwanizerskiemu, który udzieli gwarancji na wykonaną pracę. Często bywa tak, że chromy wyglądają ładnie tylko przez rok.

Adam Osiński, Galvano

Poleć
Udostępnij
0

Przeczytaj również:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
~arek :
No photo ~arek Użytkownik anonimowy
Masło maślane. Następnego artykułu nie czytam.
Pozdrawiam
3 lut 16 04:07
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Michał Róziecki / Auto Świat

Jak to się robi - chromowanie krok po kroku

Na pierwszy rzut oka „chromy” w naszym „rekinie” wyglądają całkiem nieźle...

Jak to się robi - chromowanie krok po kroku (slajd 1 z 15)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego