Klub powstał w 2001 roku, a na pierwsze spotkanie założycielskie przybyło 22 właścicieli klasycznych Mercedesów. Wśród nich Józef Kołoczek z Rybnika, który wówczas właśnie skończył skomplikowaną restaurację Mercedesa 10/20 HP Posen z 1912 roku – najstarszego w Polsce.
Właściciel 89-letniego Posena został wybrany prezydentem Klubu.
Galeria zabytkowych modeli innych członków Klubu już wówczas była imponująca. Czesław Gąsior z Pszczyny mógł się pochwalić Mercedesem 320 Pullman z 1937 roku. Auto odbudowywał przez kilka lat we własnym warsztacie.
Janusz Peszak z Katowic miał w garażu model 170 V cabrio z 1938 roku, który od kilkudziesięciu lat służył jego rodzinie do weekendowych i urlopowych wypadów.
Leszek Ficenes z Warszawy był szczęśliwym posiadaczem Mercedesa 200 roadster z 1936 roku – jedynego jeżdżącego takiego egzemplarza na świecie (wyprodukowano zaledwie 111 sztuk). Auto odbudowywane było kilkanaście lat.
Jednym z corocznych stałych punktów działalności Klubu jest zlot zabytkowych Mercedesów organizowany co roku w innym mieście.
Pierwszy zlot odbył się w Toruniu, drugi w Kaliszu, następne m.in. w Zamościu, Rybniku, Lesznie, w Rynie, Krakowie, Kudowie, Warszawie, Szczecinie, Bielsku-Białej, Poznaniu, Łodzi.
Liczba członków Klubu i ich stan posiadania z czasem zwiększyły się znacząco. Dziś Klub Zabytkowych Mercedesów liczy ponad 100 członków, a w ich garażach można doliczyć się grubo ponad 300 zabytkowych Mercedesów.
Na miano zabytkowego zasługuje taki Mercedes, który ma co najmniej 25 lat i jest w oryginalnym stanie. Może być odrestaurowany, ale musi mieć wszystkie części i podzespoły takie, jak egzemplarz, który opuścił wiele lat temu fabrykę.
W ostatnich latach zbiory członków Klubu wzbogaciły się o bardzo cenne, rzadkie egzemplarze aut z gwiazdą na masce. Pojawił się w Polsce Mercedes 540 K cabrio A – auto niezwykle cenne i rzadko spotykane nawet na najważniejszych światowych imprezach.
Kolejna perełka to sportowy model 300 SL Gullwing (z unoszonymi drzwiami) z 1954 roku. To jedyny egzemplarz w Polsce, jeden z 1400 wyprodukowanych. Auto w 2013 roku uczestniczyło w najbardziej prestiżowym rajdzie pojazdów zabytkowych Mille Miglia we Włoszech, pokonało 1600-kilometrową trasę i zajęło dobre, 222 miejsce.
Pojawiły się także rzadkie przedwojenne modele: 290 z 1935 roku (uczestnik konkursu elegancji w Peeble Beach w Kalifornii), 230 cabrio B, a także powojenne: 300 SL roadster, 300 S i 300 SC, 300 Adenauer cabrio, 170 cabrio A, W111 cabrio, Pontony cabrio, pierwsza seria kabrioletów 190 SL i druga seria W113 Pagoda. Wśród młodszych członków Klubu dużym powodzeniem cieszą się modele coupe.
Wszystkie modele są pieczołowicie odrestaurowane, w stanie oryginalnym i mogłyby być ozdobą zlotu czy konkursu elegancji w każdym kraju.
Kolekcjonowanie zabytkowych Mercedesów okazuje się pasją zaraźliwą i nieuleczalną.
Okazją do zaprezentowania około 100 egzemplarzy zabytkowych Mercedesów będzie doroczny zlot organizowany w Gdańsku 26-29 maja 2016 r.
.