„Nasz nowy typ samochodu osobowego otrzymał także nowa nazwę. Będzie się nazywałŠkoda Octavia, gdyż jest on ósmym w kolejności modelem znacjonalizowanego przemysłu.” - informowała wówczas zakładowa gazeta „Ventil” w swoim wydaniu z dnia 6. stycznia 1959 roku.
Od tego momentu cyfry w nazwie zastąpione zostały słowami. Z modelu Škoda 440 powstała Octavia, ze Škody 445 Octavia Super, a ze Škody 450 Felicia. Zmiany nie dotyczyły jednak tylko nazwy, ale również modernizacji atrapy wlotu powietrza chłodnicy. W przedniej części resor został zastąpiony amortyzatorami teleskopowymi i sprężynami. ”Był także gotowyProjekt niezależnego tylnego zawieszenia, ale nie został wdrożony” - wspomina Lukáš Nachtmann, kierownik archiwum Škoda Auto.
W najnowszym rozdziale historii ponownie powrócono do nazwy Octavia. Pierwsze prace nad nowym modelem rozpoczęły się w 1992 roku, a pierwsza generacja najnowszej Octavii miała premierę w 1996 roku. Dwa lata później gamę uzupełniła wersja Combi, a później także wersja 4x4.
W 2000 roku model został zmodernizowany i do dzisiaj znajduje się w produkcji pod nazwą Octavia Tour. W lutym 2004 premierę miała druga generacja Octavii, a w 2008 roku rozpoczęto produkcję jej wersji zmodyfikowanej. Dotychczas sprzedanych zostało ponad 2 mln egzemplarzy samochodów Škoda Octavia, które trafiły do użytkowników na całym świecie. Paletę produkcyjną uzupełniła wersja sportowa Škoda Octavia RS oraz stylizowana na auto terenowe wersja Scout.