Był to jeden z pierwszych samochodów, które zaprojektowano przy użyciu tunelu aerodynamicznego.Lancia Aprilia wyróżniała się znakomitym jak na tamte czasy współczynnikiem oporu powietrza 0,47. Pierwsza seria nowych aut otrzymała silniki V4 o pojemności 1352 ccm. Później zaczęto stosować także większe jednostki 1486 ccm. I jak to było w zwyczaju włoskich producentów samochodowych, obok seryjnych pojazdów pojawiły się także modele specjalne, zbudowane przez firmy karoseryjne.Lancia Aprilia Zagato znów na drodzeAprilię w swoje karoserie ubierali Bertone, Fissore, Frua, Farina, Touring, Vignale i inni specjaliści. Powstała nawet przeznaczona dla wojska wersja Torpedo Militare. Nas jednak interesuje sportowy model zbudowany na bazie Aprilii przez Ugo Zagato. Był to piękny spider (według włoskiego nazewnictwa: barchetta).W kwietniu 1938 roku za kierownicą tego wozu zasiadł znakomity włoski kierowca Luigi Villoresi, który wspólnie z Corrado Fortim w słynnym wyścigu Mille Miglia zajął 14. miejsce w klasyfikacji generalnej. Lancia Aprilia spider Zagato zwyciężyła w klasie Sport Nazionale do 1500 ccm.Później to auto gdzieś przepadło. Nie wiadomo także nic o innych pojazdach zbudowanych na bazie Aprilii przez Ugo Zagato. Podobno było ich jeszcze trzy lub cztery. Żadnego z tych aut nie udało się odnaleźć. Po sportowym spiderze pozostały tylko dwie niezbyt wyraźne fotografie.Właśnie dzięki tym zdjęciom Lancia Aprilia Zagato "urodziła się" na nowo. Inicjatorem całego przedsięwzięcia był Andrea Zagato – wnuk Ugo. Fotografie poddano retuszowi komputerowemu. Grupa licząca blisko 50 osób, w której znaleźli się konstruktorzy, projektanci, specjaliści komputerowi i matematycy, przygotowała plany budowy prototypu. Niedługo potem nowe-stare auto wyjechało na drogi. Zastosowano w nim część oryginalnych elementów ówczesnej Aprilii, takich jak silnik czy koło kierownicy. Jak twierdzi Andrea Zagato, rekonstrukcja nie nastręczała żadnych problemów, gdyż: "Zawsze budowaliśmy karoserie".Tylko kilka nadwozi dla kolekcjonerówNa razie powstał tylko jeden egzemplarz Lancii Aprilii Zagato. Jego cena określana jest na 150 000 euro. Firma ma w planach zbudowanie maksymalnie jeszcze dziewięciu nadwozi, czyli dużo więcej niż powstało w czasach dziadka Andrei. Przeznaczone dla kolekcjonerów mają kosztować około 100 tys. euro. Dzięki dwóm starym, wyblakłym fotografiom udało się przywrócić do życia kolejną legendę motoryzacji.
Lancia Aprilia Zagato - Z wyblakłych fotografii
15 lutego 1937 roku w Turynie niespodziewanie zmarł na atak serca Vincenzo Lancia. Dziewięć dni później w jego fabryce zmontowano pierwszy egzemplarz nowego modelu, nad którym ostatnio pracował – Aprilię.