Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Lancia Aprilia Barchetta Mille Miglia

Tazio Nuvolari ścigał się zawodowo Alfami Romeo i Maserati. Prywatnie jednak ten utalentowany kierowca poruszał się Lancią Aprilią. Nic dziwnego – na wąskie włoskie uliczki końca lat 30. XX wieku nie było lepszego samochodu. Bardziej nowoczesnego też nie. Podczas gdy większość aut wyglądała wówczas jeszcze jak dorożki i tak też jeździła, Lancia już wybiegała w przyszłość.

Aprilia w 1937 r. szokowała opływowym kształtem karoserii, który opracowano w kanale aerodynamicznym politechniki turyńskiej. Miała też niezależne zawieszenie kół, o którym wówczas mało kto słyszał. Pod maską też tkwiła perełka: kompaktowy silnik V4 cechował się zaledwie 14-stopniowym kątem rozwarcia cylindrów. Aprilia nie była jednak samochodem sportowym. Miała za to zadatki na takowy, dlatego prywatni kierowcy, którzy odkryli jej potencjał, oddawali swoje 3,99-metrowe autka do Boneschiego, Zagato czy Pininfariny do przebudowy.

Prezentowany egzemplarz powstał w 1938 r. w zakładzie Carrozzeria Albanesi w Brescii, w którym zwykle wykonywano zabudowy do ciężarówek. W 1947 r. dwuosobowy samochodzik wystartował w rajdzie Mille Miglia. Dzięki zsynchronizowanej „dwójce” w skrzyni biegów to auto sprawia wrażenie o 30 lat młodszego, niż jest w rzeczywistości. Jeździ się nim niezwykle przyjemnie, bowiem moc 60 KM musi ciągnąć tylko 760 kg masy. Wydech wydaje z siebie radosne bulgotanie, a hamulce ostro biorą. Tazio Nuvolari stwierdził kiedyś, że nie potrzebuje ich, żeby być szybkim. Za to obecny właściciel auta, restaurator Lancii Peter Bazille z Bonn jest innego zdania... I dobrze!

Lancia - marka, która staje się historią (slajd 2 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Reklamy
Koniec bloku reklamowego