CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.314.614.001.99
Średnio4.504.704.342.06
Najdrożej4.674.814.562.24

Land Rover Santana Militar - kopia lepsza od oryginału

30 lis 16 16:25
Udostępnij
0
Skomentuj

Los czasem płata figle. Tak było w przypadku Land Rovera i jednej z jego wersji licencyjnych. Santana miała być tańszą opcją brytyjskiej terenówki, tymczasem hiszpańska wersja Land Rovera pod wieloma względami przewyższa oryginał

Nieśpiesznie sunęliśmy Santaną przez teren poligonu w Winowie. Z krzaków po naszej lewej stronie wyłonił się czołg i minął nas z rykiem, wpadając w błotniste jeziorko. Po chwili naprzeciwko pojawił się monstrualny Kraz, więc zjechaliśmy z wyboistej, piaskowej drogi w bok, a po minięciu sowieckiego giganta wróciliśmy na szlak. Generalnie nic nie robiło na Santanie wrażenia, jechała przed siebie, zapewniając: poradzę sobie wszędzie. I coś w tym jest, bo obok Świętej Inkwizycji to najskuteczniejszy hiszpański wyrób eksportowy.

Doskonałej dzielności w terenie można się było spodziewać – Santana jest w końcu Land Roverem, podobnie jak belgijska Minerva czy niemiecki Tempo. Stosowane w niej silniki (do pewnego momentu), skrzynie czy zawieszenia pochodziły z Serii I. Zresztą historia firmy niemal od początku jest związana z brytyjską marką. Wszystko zaczęło się w 1955 r., kiedy to w ramach rządowego planu uprzemysłowienia andaluzyjskiej prowincji grupa lokalnych przedsiębiorców uzyskała zgodę na wytwarzanie tysiąca maszyn rolniczych rocznie. Założona w Linares firma została nazwana Metalurgica de Santa Ana. Trzy lata później, w 1958 r., dzięki wsparciu hiszpańskiego rządu, który dofinansował budowę fabryki, ruszyła tam produkcja licencyjnych Land Roverów.

Zgodnie z ustaleniami pierwszych 1500 zbudowanych w Hiszpanii egzemplarzy miało być w 75 proc. zmontowanych na miejscu, kolejne 1000 sztuk – w 85 proc., następne już w 95 proc. Oznaczało to, że również silniki będą musiały być budowane lokalnie.

Pierwsze egzemplarze z rozstawem osi wynoszącym 88 cali (109 dołączyły nieco poźniej) trafiły do formacji mundurowych: policji, obrony cywilnej, także wojsko zamówiło pewną liczbę samochodów z miękkim dachem i dwoma kanistrami umieszczonymi na przednim zderzaku. Stało się to elementem charakterystycznym wojskowych odmian Land Roverów Santana.

Egzemplarz na zdjęciach jest właśnie wersją militarną z roku 1970, pochodzącą z hiszpańskiej armii. Jedynym elementem nieoryginalnym jest dołożona elektryczna wyciągarka. Datą przełomową w produkcji wersji militarnych był rok 1969, kiedy pojawiła się wersja Militar dostępna z dwoma rozstawami osi. Jej debiut zbiegł się z pojawieniem się Land Rovera Lightweighta. Można dopatrzyć się wielu podobieństw między tymi dwiema konstrukcjami, ale powstawały one zupełnie niezależnie.

Budowana w Linares hiszpańska odmiana była gotowa do transportu lotniczego bez konieczności demontowania jakiegokolwiek panelu nadwozia, a brytyjska, konstruowana z takim przeznaczeniem, zanim wjechała na pokład samolotu, musiała przejść intensywną kurację odchudzającą z zastosowaniem narzędzi warsztatowych. W stosunku do produkowanych wówczas wersji cywilnych Militar miał uproszczoną linię nadwozia, miękki dach, a po zdemontowaniu drzwi (zajmuje to chwilę), stelaża plandeki i położeniu przedniej szyby uzyskiwano pojazd o bardzo małej powierzchni bocznej.

Wersja z rozstawem osi 88 cali miała ładowność 1/4 tony, a dłuższa, 109, mogła zabrać na pokład tonę. Powstały też wersje przeznaczone dla jednostek specjalnych, przystosowane do głębokiego brodzenia, oraz przygotowane do transportu działa kaliber 106 mm.

Początkowo Santany miały być tańszą i prostszą wersją brytyjskich Land Roverów, w praktyce hiszpańska firma okazała się pod wieloma względami skuteczniejsza niż licencjodawca. W latach 60. brytyjski Leyland, ówczesny właściciel marki Land Rover, borykał się z trudnościami finansowymi, co dało się odczuć w jakości i trwałości niektórych podzespołów.

Natomiast Hiszpanie samodzielnie opracowywali wiele rozwiązań, które okazały się trwalsze od stosowanych w brytyjskim oryginale. A wybiegając nieco w przyszłość od modelu, który opisujemy, w modelach cywilnych Santana zastosował sporo rozwiązań, które Wyspiarze wprowadzili znacznie później: anatomiczne fotele, hamulce tarczowe, nowoczesne zawieszenia.

Marka Santana odegrała jeszcze jedną istotną dla Land Rovera rolę: dostarczała samochody na rynki, na które brytyjska firma z różnych względów nie mogła wejść. Sprzedawano je w Afryce Północnej i na Bliskim Wschodzie, a zaczęło się od Ameryki Południowej i Ameryki Środkowej. Ekspansja na te rynki rozpoczęła się w roku 1962 od sprzedaży aut do Kolumbii.

Manewry Tarcza mają 40-letnią tradycję, chociaż w tym roku zorganizowano je pod inną nazwą. Poligon w Winowie przygarnął kilkaset pojazdów dwu-, trzy-, cztero-, sześciokołowych oraz gąsienicowych, a wśród nich naszego Land Rovera Santanę.

Po trzech dniach spędzonych wśród piasku, traw i błota jego wygląd daleki był od idealnego, ale po odbębnionej wcześniej w hiszpańskiej armii służbie nie było to dla niego niczym nowym. Pokryty grubą warstwą pyłu i kurzu wrócił na kołach do Wrocławia, a my zaczęliśmy czyszczenie sprzętu…

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~drogowy pomocnik Użytkownik anonimowy
~drogowy pomocnik :
No photo ~drogowy pomocnik Użytkownik anonimowy
fajna bryka ale wole patrola
10 wrz 20:32
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~qoGQXKndrKqBseQmJq Użytkownik anonimowy
~qoGQXKndrKqBseQmJq :
No photo ~qoGQXKndrKqBseQmJq Użytkownik anonimowy
usKE01 http://www.LnAJ7K8QSpkiStk3sLL0hQP6MO2wQ8gO.com
18 maja 17:53
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~PLANUJIACY ZAKUP AUTA TARPAN HONKER Użytkownik anonimowy
~PLANUJIACY ZAKUP AUTA TARPAN HONKER :
No photo ~PLANUJIACY ZAKUP AUTA TARPAN HONKER Użytkownik anonimowy
NIE ZAPOMINAJMY O PL AUCIE TERENOWYM TARPAN HONKER TESTOWANY BYL W TVN TURBO 2015R Z MERCEDESEM G -KLASSE I INNYMI AUTAMI W TERENIE NIE USTEMPOWAL ANI KROKU JAK UZBIERAM KASE TO SE KUPIE BO TO PRAWDZIWA 100% TERENOWE AUTO A NIE UDAJIACE TERENOWE DLA PRWDZIWEGO FACETA
18 gru 16 19:39 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
0%
100%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Łukasz Rossienik / Auto Świat

Land Rover Santana Militar - kopia lepsza od oryginału

Los czasem płata figle. Tak było w przypadku Land Rovera i jednej z jego wersji licencyjnych. Santana miała być tańszą opcją brytyjskiej terenówki, tymczasem hiszpańska wersja Land Rovera pod wieloma względami przewyższa oryginał.

Land Rover Santana Militar - kopia lepsza od oryginału (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego