CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.134.243.931.56
Średnio4.304.534.131.75
Najdrożej4.594.664.592.21

Łezka się w oku kręci: 10 lat bez Malucha

28 wrz 10 10:30
Udostępnij
0
Skomentuj

Maluch przez lata był obiektem marzeń i westchnień tysięcy rodzin. Dziś coraz częściej jest nostalgicznym youngtimerem. 22 września minęło 10 lat od zakończenia produkcji Fiata 126p

Pod koniec października 1971 roku przedstawiciele PHZ PM Polmot i koncernu Fiat podpisali kontrakt „O współpracy przemysłowej i licencyjnej na samochód małolitrażowy 126”. Inżynierowie z Turynu pracowali właśnie nad pojazdem, który miał zastąpić słynną „500-tkę”. Otrzymał on nazwę 126 (centoventisei).

Zobacz wszystko na temat

Łezka się w oku kręci: 10 lat bez Malucha

We wrześniu 1972 roku ruszyła produkcja w Cassino, a oficjalna premiera odbyła się w październiku na salonie samochodowym w Turynie. Wkrótce po tym wydarzeniu pojazd, który miał zmotoryzować Polskę, został zaprezentowany na warszawskim placu Defilad. Kilka miesięcy później, w styczniu 1973 roku, w Bielsku--Białej instalowano już włoską linię technologiczną, a PKO przyjmowało przedpłaty na książeczki oszczędnościowe. Termin oczekiwania wynosił nawet pięć lat, jednak szczęśliwcy mogli wylosować auto wcześniej.

6 czerwca 1973 pierwsze Fiaty 126 z literą „p”, montowane z włoskich części, zjechały z taśmy FSM. Licencja była spłacana podzespołami, a później także kompletnymi pojazdami. Pierwsza oficjalna cena wynosiła 69 tys. złotych, natomiast na giełdach Malucha wyceniano na 120 tys. zł – tak, niegdyś nowe auto po wyjechaniu z salonu znacznie zyskiwało na wartości, a jego sprzedaż nie stanowiła problemu. Fiat 126p dostępny był także w „eksporcie wewnętrznym” za 1500 dolarów.

Umieszczony z tyłu dwucylindrowy silnik 0.6/23 KM rozpędzał auto do ok. 100 km/h, a osiągnięcie tej prędkości trwało niemal 50 s.

Po wielkim kryzysie paliwowym ekonomiczność pojazdu produkowanego w Polsce docenili m.in. Anglicy, Francuzi, Holendrzy, a nawet Australijczycy i Nowozelandczycy. Fiat 126p był eksportowany i sprzedawany w kilkudziesięciu krajach świata. Kolejne wersje eksportowe nosiły nazwy Personal, Bambino oraz Red i Brown. W RFN auto kosztowało 6320 marek i było najtańszym oferowanym tam pojazdem.

Na rynku austriackim pojawił się Steyr Puch 126 z silnikiem chłodzonym powietrzem i ogrzewaniem postojowym. Pojazd cieszył się dużą popularnością takżew krajach socjalistycznych: Bułgarii, Czechosłowacji, na Kubie oraz na Węgrzech. W Polsce mimo ciasnego wnętrza i słabych osiągów Fiat 126p pełnił funkcję auta rodzinnego. Symbolem epoki PRL-u stały się już wyjazdy na wakacje do Bułgarii czterech osób z bagażem na dachu.

Fiat 126p zmotoryzował Polskę i stał się „pojazdem dla Kowalskiego”. Przez lata był obiektem marzeń i westchnień wielu rodzin. Choć nie można go nazwać wzorcem niezawodności, wiele usterek usuwano bez pomocy mechanika, a podstawowe czynności można było wykonać na osiedlowym parkingu. Gdy zawiodła linka rozrusznika, pomagano sobie kijem od szczotki.

W państwowym Polmozbycie brakowało części, sytuację ratowała więc „produkcja rzemieślnicza”. W prywatnych sklepach motoryzacyjnych oferowano liczne akcesoria: paski antystatyczne, obrotomierze, lusterka zewnętrzne oraz pokrowce na siedzenia. Trudno dostępnym luksusem było radio Safari czy też reflektory przeciwmgielne Zelmot, które nadawały Maluchowi bojowy wygląd.

Na bazie Fiata 126p powstały liczne prototypy, jak dostawczy Bombel, 126 Kombi, a nawet lekki pojazd terenowy przeznaczony dla wojska. Pod koniec lat 70. zbudowano kilka egzemplarzy wersji NP z przednim napędem i wydłużonym rozstawem osi. Fiat 126p był obecny także na odcinkach specjalnych – to właśnie od Malucha przygodę ze sportami motorowymi rozpoczęło wielu mistrzów Polski.

Warto wspomnieć o załodze Zasada/Bielak, która w 1975 roku osiągnęła metę Rajdu Monte Carlo. Przez lata Maluch startował w profesjonalnych rajdach i wyścigach. Fiat 126p otrzymał homologację FIA w grupach 1. i 2. Maluchy przygotowane przez Dział Sportu Samochodowego FSM brały udział także w międzynarodowych imprezach, takich jak Rajd Dunaju czy Akropolis. Na torze w Miedzianej Górze Fiaty 126p rywalizowały w wyścigowych rozgrywkach mistrzostw Polski.

W ciągu 28 lat produkcji Fiat 126p ewoluował. Pierwsze modyfikacje wprowadzono już w 1975 roku. W tym czasie uruchomiono montaż w Tychach. Dwa lata później 126p było oferowane z silnikiem o pojemności 650 ccm, rozwijającym maksymalnie 24 KM. Od 1977 roku model 126p sprzedawano w kilku wersjach wyposażenia:Standard, Special, Lux i Komfort. Pod koniec lat 70. zakończono produkcję we Włoszech. W 1982 roku wprowadzono 126p E z ekonomicznym gaźnikiem. Trzy lata później pojawiła się wersja FL z rozrusznikiem uruchamianym stacyjką i zmodernizowanym kokpitem. Nowością roku 1987 był model 126 Bis z silnikiem chłodzonym cieczą i trzecimi drzwiami.

Mały Fiat pomyślnie przetrwał przemiany ustrojowe w Polsce. Auto było już dostępne w wolnej sprzedaży. W 1991 roku na rynek wprowadzono kabriolet, budowany w liczbie kilkuset egzemplarzy przez Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Małolitrażowych BOSMAL. W 1992 roku powstał Fiat Auto Poland. Firma ta przejęła zakłady w Bielsku-Białej i Tychach.

Mimo rosnącej popularności nowszych modeli, czyli Cinquecento i Uno, najmniejszy z Fiatów nie zniknął z oferty. Cena podstawowej wersji wynosiła wówczas blisko 32 miliony złotych. W 1994 roku wprowadzono zmodernizowaną wersję – 126 el. Od grudnia 1996 roku oferowano model 126 elx, spełniający normę Euro I. W styczniu 1997 auto otrzymało oficjalną nazwę Maluch. Ostatnia, limitowana do 1000 sztuk seria nosiła nazwę Happy End. Co ciekawe, producent zdecydował, że egzemplarze z końca produkcji będą oferowane jedynie w kolorach żółtym i czerwonym.

22 września 2000 roku, w samo południe, ostatni egzemplarz opuścił zakład w Bielsku-Białej i trafił do Muzeum Fiata w Turynie. Ogółem wyprodukowano 4,67 mln aut, w tym 3,3 mln pojazdów w Polsce, z czego na eksport trafiło 897 316 aut. Mały, ciasny, głośny pojazd dla wielu jest dziś autem nostalgicznym. Fiat 126p powoli znika już z naszych ulic. Oryginalne, dobrze zachowane egzemplarze z najstarszych roczników mają już status poszukiwanych youngtimerów.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~lukasz Użytkownik anonimowy
~lukasz :
No photo ~lukasz Użytkownik anonimowy
Zmotoryzował Polskę Nie wiem, na jakiej podstawie ludzie mówią, że fiat 126p zmotoryzował Polskę. Nasz kraj naprawdę zmotoryzowały dopiero używane vw, ople, fordy i inne używane auta z zachodu sprowadzane w od lat 90-tych. To tych aut sprowadza i sprzedaje się po kilkaset tysięcy rocznie i cieszą się niesłabnącym wzięciem, i to te auta stały się przepustką do motoryzacji dla większości Polaków.
17 lut 13 08:10 | ocena: 60%
Liczba głosów:5
60%
40%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~DOSS Użytkownik anonimowy
~DOSS :
No photo ~DOSS Użytkownik anonimowy
Miałem 3 pryszcze to Miałem 3 pryszcze to niezawodne ale ciasne autka , ogólnie łatwe w naprawie słabe ogrzewanie , ale dzis rodzi mi sie usmiech jak przypomne swoje maluszki jeden niebieski drugi czerwony a najlepszy byl ten bialy , za 600 zł kupiony niezawodny , nawet go sprzedałem :)
20 gru 10 23:49
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Kurt Użytkownik anonimowy
~Kurt :
No photo ~Kurt Użytkownik anonimowy
Maluch cioci to pierwszy Maluch cioci to pierwszy samochod jaki prowadzilem :)
21 lis 12 22:34
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~dok Użytkownik anonimowy
~dok
No photo ~dok Użytkownik anonimowy
do ~lukasz:
No photo ~lukasz Użytkownik anonimowy
17 lut 13 08:10 użytkownik ~lukasz napisał
Zmotoryzował Polskę Nie wiem, na jakiej podstawie ludzie mówią, że fiat 126p zmotoryzował Polskę. Nasz kraj naprawdę zmotoryzowały dopiero używane vw, ople, fordy i inne używane auta z zachodu sprowadzane w od lat 90-tych. To tych aut sprowadza i sprzedaj
100/100 panie Łukaszu. To barachło kosztowało w wolnej sprzedaży 30 średnich krajowych a wiec było dobrem luksusowym o zgrozo . A więc było NIEDOSTĘPNE dla przeciętnego Polaka ..Dziś za 30 średnich to jest prawie nowy Lexus .
30 sie 15 23:30
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~artikks Użytkownik anonimowy
~artikks :
No photo ~artikks Użytkownik anonimowy
malucha r. 1979 dostałem od starych na 18-stke.......w 1991r ---tydzień mi się podobal......później mu zrobiłem maly tuning potyczny........w 1997 sprzedałem do trzcianki-wlkp.......teraz odkupiłbym , ale tylko bosmala........ale ceny zawrotne......
8 kwi 15 02:52
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Łezka się w oku kręci: 10 lat bez Malucha

Otrzymał on nazwę 126 (centoventisei). We wrześniu 1972 roku ruszyła produkcja w Cassino, a oficjalna premiera odbyła się w październiku na salonie samochodowym w Turynie. Wkrótce po tym wydarzeniu pojazd, który miał zmotoryzować Polskę, został zaprezentowany na warszawskim placu Defilad.

Łezka się w oku kręci: 10 lat bez Malucha (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego