Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Mazda Parkway 26 - jedyny autobus z wanklem

27 lut, 17:42

Dlaczego by nie obniżyć kosztów jednostkowych i silnika Wankla nie stosować też w pojazdach użytkowych – pomyślała Mazda i zbudowała Parkwaya 26

Udostępnij
0
Skomentuj

Ciekawe, co myśleli ludzie jadący za tym autobusem, gdy widzieli umieszczony z tyłu duży napis „Rotary Po­wer”? Czyżby drużyna piłkarska miejscowego klubu Rotary jechała na kolejny mecz? W porównaniu z Parkwayem Rotary 26 Cosmo to produkt masowy i w gruncie rzeczy konwencjonalny.

Mazda budowała go w latach 1974-76. Powstały tylko 44 egzemplarze tego jedynego na świecie napędzanego wanklem autobusu, więc eksperyment należy zaliczyć raczej do tych nieudanych. Czyżby „trzynastka”, którą widać na przodzie pojazdu, oznaczająca typ silnika (13 RE; od rotary engine), nie przyniosła szczęścia?

RE13 spełniało jako pierwszy niskoemisyjny wankel nowe japońskie normy dotyczące spalin. A to było okazją dla Mazdy, która od 1960 roku była też producentem autobusów, żeby zastosować go w typoszeregu Parkway. Oczywiście, pod względem kultury pracy i poziomu obrotów żaden diesel czy nawet benzyniak nie mógł konkurować z wanklem, ale problemem tego pojazdu było niewspółmiernie duże zużycie paliwa, co też jest cechą tej jednostki.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej

Mazda Parkway 26 - jedyny autobus z wanklem (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego