Nazwa jest długa, ale łatwa do rozszyfrowania: Mercedes 190 E, czyli popularny Baby Benz, poprzednik obecnej klasy C.
2.5-16 oznacza silnik o pojemności 2,5 litra, 16-zaworowy, który rozwijał 235 KM, zapewniając przyspieszenie do „setki" w 7,1 sekundy i prędkość maksymalną 250 km/h. Jeszcze dziś te osiągi robią wrażenie, a 25 lat temu wręcz szokowały.
Evolution II oznaczało drugą wersję samochodu – pierwszą Evolution I z silnikiem 2,5 o mocy 195 KM wprowadzono w 1989 roku.
Cechą charakterystyczną modelu było wielkie skrzydło na klapie bagażnika, które miało poprawiać aerodynamikę i docisk tyłu auta do jezdni.
Na bazie Evolution II zbudowano samochód wyścigowy mistrzostw DTM (samochodów turystycznych).
Przepisy wymagały, aby auta startujące w DTM miały swoje odpowiedniki zbudowane w serii co najmniej 502 sztuk. Tyle właśnie powstało 190-tek Evo II.
Mimo, że kosztowały 3 razy drożej od innych modeli 190, już w momencie genewskiego debiutu – w marcu 1990 roku – wszystkie były wykupione.
Evo II produkowano tylko w 1990 roku. Kosztował 104 440 marek. Wersja z klimatyzacją była 4 tys. DM droższa.
Dziś 190-tka Evolution II jest niezwykle rzadkim i cenionym klasykiem. Ceny egzemplarzy odrestaurowanych i w doskonałym stanie osiągają nawet 70 tys. euro (ok. 300 tys. zł).