Firma Mercedes, doszczętnie zniszczona w końcowej fazie wojny, zdołała nie tylko odbudować się i podjąć produkcję małego modelu 170, lecz także skonstruowała najładniejszy, najbardziej luksusowy i najdroższyna owe czasy samochód. Model 300 konstrukcją i wyglądem zewnętrznym nawiązywał jeszcze do modeli przedwojennych. Miał mocno zarysowane błotniki przednie z wbudowanymi dużymi reflektorami, długą maskę zakończoną wysoką, charakterystyczną dla wszystkich modeli Mercedesa atrapą. Oczywiście zbudowany był na solidnej ramie. Model 300 miał udowodnić, że Mercedes wraca do gry, że potrafi zbudować prestiżowe auto zdolne konkurować z Rolls-Royce'em.Firma liczyła na duże powodzenie na rynku amerykańskim przeżywającym powojenny boom, gdzie bogaci klienci, którym już nie wystarczały Cadillaki, szukali jeszcze bardziej luksusowych modeli. Pod maską modelu 300 pracował rzędowy, 6-cylindrowy silnik benzynowy rozwijający moc 125 KM. Pozwalał osiągać ważącej ponad 1800 kg limuzynie prędkość 160 km/h. Był to największy i najszybszy samochód produkowany seryjnie w tamtych czasach w Niemczech. Komfort podróżowania zaskakuje nawet dzisiaj. Duży rozstaw osi (3050 mm) pozwolił na zbudowanie luksusowego, obszernego wnętrza w liczącej ponad 5 m długości limuzynie. Deska rozdzielcza wykonana jest z drewna szlachetnego gatunku, drewniane są też ramy okien. Na tylnej kanapie podróżuje się tak, jakby się siedziało na klubowej kanapie. Silnika prawie nie słychać. Adenauer, Reza Pahlavi, Hirohito, Clark Gable... To, że Mercedesa 300 używał jako auta służbowego ówczesny kanclerz Niemiec Konrad Adenauer, jest zrozumiałe. Stąd zresztą przydomek modelu 300, który z czasem stał się oficjalną nazwą. "Adenauerem" podróżowali m.in.: król Belgii Boudouin, szach Iranu Reza Pahlavi, cesarz Etiopii Haile Selasie, cesarz Japonii Hirohito, król Grecji Paweł I, sułtan Mohammed V z Maroka, a także takie ówczesne sławy, jak Clark Gable, Anthony Quinn, Gary Cooper, Bing Crosby, Ella Fitzgerald, Maria Callas. Opisywany model to "Adenauer" 300 C z 1955 r. Ta wersja produkowana była od września 1955 do lipca 1957 roku. Kosztowała majątek - 23 500 DM. Jest to pierwsze niemieckie auto ze skrzynią automatyczną. Niestety, Mercedes nie zdążył opracować swojej skrzyni i zmuszony był skorzystać z konstrukcji amerykańskiej (Detroit Gear Division). Skrzynia jest 3-biegowa, dźwignia znajduje się przy kolumnie kierownicy. Co ciekawe - drążek zmiany biegów służy jednocześnie do... uruchamiania auta (w pozycji N należy ją pociągnąć do siebie). Oprócz "automatu" oferowana była także - na życzenie - skrzynia ręczna, 4-biegowa. Kolejna ciekawostka - auto wyposażone jest w elektryczną regulację poziomowania tylnego zawieszenia. Ta funkcja pozwala podnieść nieco tył auta przy pełnym załadunku. Opisywany "Adenauer" kilka lat temu trafił do Polski z Kalifornii i poddany został gruntownej odbudowie. Prace trwały 2 lata, wszystkie elementy zregenerowano, wyremontowano silnik, zniszczone części wymieniono na nowe, nowa jest tapicerka. Dzięki temu auto odzyskało fabryczny wygląd, jest w 100 proc. oryginalne.Model 300 Mercedes produkował od 1951 do 1962 roku. Zasadnicze zmiany wprowadzono dopiero w wersji D oferowanej od 1957 roku (wydłużona karoseria, zmieniony tył pojazdu, brak słupków środkowych, silnik z wtryskiem osiągający moc 160 KM). W sumie w ciągu 12 lat wyprodukowano 11 430 egz. "Adenauerów", w tym 707 kabrioletów. Oprócz tegozbudowano 560 modeli coupéi 200 coupé cabrio.
Mercedes 300 "Adenauer" - Kanclerska limuzyna
Był to pierwszy, powojenny, luksusowy model Mercedesa. Jego premiera na salonie we Frankfurcie w 1951 roku wprawiła w podziw i osłupienie wszystkich, nie wyłączając fachowców z branży.