Najpiękniejszy roadster świata ma 60 lat

27 mar, 14:37
Udostępnij
0
Skomentuj

Mercedes 300 SL roadster pojawił się 60 lat temu na salonie w Genewie i od razu wzbudził zachwyt.

Jego poprzednikiem był model 300 SL Gullwing – produkowany od 1954 r. Gullwing miał nadwozie coupe i nietypowe – otwierane do góry drzwi. Model cieszył się wielkim powodzeniem, szczególnie na rynku amerykańskim – spośród 1400 egz. wyprodukowanych w latach 1954-57 ok. 800 trafiło do USA.

Szefowie Mercedesa mieli też sygnały, że klienci chętnie widzieliby 300 SL w wersji roadster z miękkim dachem. Decyzja o opracowaniu takiego modelu zapadła w lipcu 1955 r. Otwarta wersja miała normalne drzwi – otwierane na bok. Gullwing z unoszonymi drzwiami wyglądał pięknie, ale był mało praktyczny – wsiadanie do auta i wysiadanie było bardzo utrudnione. Do tego stopnia, że konstruktorzy musieli zaprojektować „łamaną" kierownicę.

Mercedes 300 SL roadster nie miał tej wady – długie drzwi odsłaniały po otwarciu piękne sportowe 2-osobowe wnętrze. Oprócz inne konstrukcji drzwi roadster miał zmieniony przód – okrągłe reflektory zastąpiono pionowymi lampami, gdzie pod jednym kloszem ukryte były reflektory, światła przeciwmgłowe oraz kierunkowskazy.

W tylnej części zmieniono zawieszenie oraz konstrukcję bagażnika (w Gullwingu w bagażniku mieściło się tylko koło zapasowe).

Zmiany konstrukcyjne spowodowały wzrost wagi roadstera o 120 kg w porównaniu z Gullwingiem. Pod długą maską umieszczano ten sam silnik co w Gullwigu: 3-litrową jednostkę benzynową, 6-cylindrową z wtryskiem o mocy 215 KM. Pozwalał on rozpędził 300 SL roadstera do ok. 230 km/h, a „setkę" osiągnąć po 8 sekundach. Silnik roadstera, podobnie jak w Gullwingu, miał blok żeliwny, dopiero w końcówce produkcji, od wiosny 1962 r. zaczęto montować silniki z blokami aluminiowymi.

300 SL roadster lepiej się prowadził i na torze, i na drodze (zmniejszono nadsterowność). Początkowo bolid miał (podobnie jak Gullwing) słabo działające hamulce bębnowe, dopiero od marca 1961 r. montowano hamulce tarczowe na 4 kołach.

Ostatni egzemplarz Mercedesa 300 SL roadster powstał 8 lutego 1963 r. W sumie przez 7 lat (od 1957 do 63) zbudowano 1858 egzemplarzy roadsterów.

Dziś Mercedes 300 SL roadster jest jednym z najbardziej cenionych klasyków. Ceny egzemplarzy w dobrym i bardzo dobrym stanie przekraczają milion euro.

W Polsce jest kilka egzemplarzy Mercedesa 300 SL roadster, w tym jeden z najcenniejszej końcowej serii z aluminiowym blokiem silnika, hamulcami tarczowymi oraz oryginalnym lakierem i wnętrzem (patrz galeria).

W galerii zdjęcia Mercedesa 300 SL roadstera – modelu uznawanego za jeden z najpiękniejszych roadsterów w historii motoryzacji.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin :
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
Najpiękniejszy roadster świata... bo? Bo autor tak napisał? To trochę mało zwłaszcza, że to wybitnie teutoński punkt widzenia i cokolwiek przeholowany. Przypomnę, że za najpiękniejszy samochód w ogóle uznał nie kto inny jak Enzo Ferrari Jaguara E-Type, który pojawił się kiedy Mercedes ten już był dobrze znany więc Enzo mógł go wziąć pod uwagę. Także Maserati 3500 GT Spyder a jeszcze bardziej A6G 2000 Spyder Frua były piękniejszymi roadsterami niż ten Mercedes. Że ograniczę się do samochodów z podobnego okresu i pominę Ferrari.
3 kwi 01:22
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
~Khamsin
No photo ~Khamsin Użytkownik anonimowy
do ~Mechanik:
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
28 mar 23:25 użytkownik ~Mechanik napisał
60 lat i bezposredni wtrysk paliwa :)
To jest cos niezwykłego.
A co! A co sobie będzie autor żałował. Na bogato napisał! Zapomniał tylko napisać że te hamulce tarczowe z "końcowej serii" były ceramiczne. Ale, to można przecież wybaczyć.
3 kwi 01:08
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
~Mechanik :
No photo ~Mechanik Użytkownik anonimowy
60 lat i bezposredni wtrysk paliwa :)
To jest cos niezwykłego.
28 mar 23:25 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
| odpowiedzi: 1
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Mercedes-Benz / Auto Świat

Mercedes 300 SL roadster (1957-63)

Mercedes 300 SL roadster (1957-63) – zmienione przednie lampy:zamiast okrągłych, jak w Gullwingu zastosowano pionowe, kryjące pod jednym szkłem reflektor główny, światła przeciwmgłowe oraz kierunkowskazy

Najpiękniejszy roadster świata ma 60 lat (slajd 1 z 16)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego