Nowy Mercedes-Benz 180 był pierwszym seryjnie produkowanym przez niemiecką firmę pojazdem z błotnikami połączonymi z resztą nadwozia. Nieco wcześniej podobne auta z tak nowoczesną konstrukcją zaczęły pokazywać się w USA. Mercedes-Benz 180 światło dzienne ujrzał po raz pierwszy w 1953 roku. Samochód był wyposażony jeszcze w stary silnik o pojemności 1,8 litra i mocy zaledwie 52 KM. W następnym roku doszła nowa jednostka napędowa: 1,8-litrowy diesel. W tej wersji to auto było nie do zajeżdżenia. Szczególnie dobrze sprawdzało się jako taksówka. Marzec 1956 przyniósł nowy silnik - 4-cylindrową jednostkę o pojemności 1,9 l i mocy 75 KM. Model 190 rozpędzał się do 140 km/h. Przede wszystkim bezpieczeństwo W firmie Daimler-Benz, jako jednej z pierwszych w branży samochodowej, zaczęto dużą wagę przykładać do biernego bezpieczeństwa podróżujących. Prekursorem tych działań był Austriak węgierskiego pochodzenia Béla Barényi. Dla niego stworzono w Mercedesie nowy dział - Centrum Bezpieczeństwa Samochodowego, który znajdował się w małym baraku w Sindelfingen i składał się tylko z samego wynalazcyi jednego pracownika. W 1951 roku Barényi opatentował karoserię komórkowąo sztywnej części środkowej i malejącej w stronę krańców sztywności. Dla wynalazcy bardzo pomocne okazało się wprowadzenie typu W120, który wykorzystywał karoserię samonośną. Ta konstrukcja umożliwiała całkowite wykorzystanie pomysłu klatki pasażerskiej o podwyższonej sztywności oraz miękkich stref kontrolowanego zgniotu z przodu i tyłu pojazdu. Przy wcześniej stosowanej konstrukcji ramowej byłoby to możliwe w bardzo ograniczonym zakresie. Do tego doszły także inne rozwiązania z dziedziny bezpieczeństwa biernego, takie jak obicie deski rozdzielczej oraz przełączniki o łagodnych liniach. Dużym krokiem było zastosowanie klinowo-czopowego systemu zamka drzwiowego, który nie dopuszczał do gwałtownego otwarcia się drzwi w przypadku zderzenia. W nowych autach coraz więcej luksusu Oprócz wyższego bezpieczeństwa Mercedes-Benz 180 oferował więcej luksusu niż jego poprzednik model 170. Podróżujący mieli przede wszystkim więcej miejsca. Z przodu wozu wybierano albo dwa pojedyncze fotele, albo szeroką kanapę, na której można było jechać we trójkę. W ogromnym bagażniku bez problemów mieściło się sporo bagażu. Na desce rozdzielczej obok okrągłego prędkościomierza znajdowały się wskaźniki ciśnienia oleju, temperatury płynu chłodzącego oraz paliwa z lampką rezerwy. Dopływ świeżego powietrza zapewniał odsuwany dach z materiału. Do października 1962 roku wyprodukowano 442 963 egzemplarze wszystkich odmian typu W120. Późniejsze modele Mercedesów miały podobną budowę, jednak dla miłośników tej marki nazwa "ponton" określa tylko oryginalne auta pierwszej generacji.
Mercedes-benz 180 - Ponton wypłynął na drogi
Wraz z pojawieniem się typu W120 koncern Daimler-Benz odszedł od dotychczasowego stylu budowania samochodów. Do tej pory auta przypominały jeszcze te sprzed wojny - z dużymi, wyraźnie zarysowanymi i odstającymi błotnikami oraz ze stopniem pomiędzy nimi.