Mille Miglia organizowany był w latach 1927-57. Był to wyścig, w którym brali udział najsłynniejsi kierowcy: Tazio Nuvolari, Rudolf Caracciola, Clemente Biondetti, Stirling Moss. Dlaczego w 1957 roku zawieszono wyścig? Stało się tak po dwóch śmiertelnych wypadkach na trasie. W pierwszym zginęła załoga jadąca Ferrari oraz dziewięciu widzów (auto wpadło w tłum przy drodze), w drugim zginął kierowca prowadzący Triumpha TR 3.
Wyścig wznowiono po 20 latach, w 1977 roku, ale już w nowej formule, jako Mille Miglia Storico, dopuszczającej udział amatorów na historycznych pojazdach. Od 1987 r. organizowany jest corocznie. Pierwszeństwo mają właściciele samochodów, które brały udział w rajdzie w latach 1927-1957. Dopuszczane są także modele wyprodukowane w latach 1927-57, których odpowiedniki startowały w słynnym wyścigu i mają certyfikat oryginalności.
Do niedawna liczba dopuszczanych do startu w Mille Miglia załóg wynosiła 375. Chętnych było jednak znacznie więcej, zgłaszało się grubo ponad tysiąc załóg. W 2013 r. zwiększono liczbę załóg do 400, a w tym roku na starcie stanie aż 440 klasycznych pojazdów (plus 10 militarnych).
Tegoroczny jubileuszowy wyścig Mille Miglia 2017 rozpocznie się 18 maja. Zawodnicy wystartują z Viale Venezia w Brescii i pojadą do Padwy. Drugi etap wiedzie z Padwy do Rzymu, trzeci – z Rzymu do Parmy, a czwarty – z Parmy do Brescii. Zawodnicy wrócą tam w niedzielę 21 maja.
W tym roku na starcie Milla Miglia staną 3 załogi z Polski – dwie w barwach Cisowianka Perlage (Perlage jest sponsorem Mille Miglia od 2016 r. To jedyna polska firma, która jest na liście oficjalnych sponsorów).
Pierwszym autem Perlage Teamu jest Astron Martin DB2/4 z 1955 r. Pojadą nim Krzysztof Weka i Dorota Weka. Uczestniczyli oni w Mille Miglia 2016, startowali Astonem Martinem DB2 z 1952 r. Drugie auto w bawarach Perlage Teamu to Aston martin 15/98 Short Chassis z 1937 r. Pojadą nim Marian Stoch i Bartosz Balicki.
Trzecia polska załoga to Tadeusz Kozioł i Monika Sikora – pojadą oni Mercedesem 300 SL Gullwingiem z 1954 r. Gullwing z Polski startuje w Mille Miglia już po raz trzeci.
Wcześniej w Mille Miglia startowało kilka załóg z Polski: w 1992 roku Jan i Maciej Pedowie wystartowali na Austro Daimlerze z 1931 roku, ale nie ukończyli rajdu z powodu wypadku.
W 2010 roku na Jaguarze XK 140 z 1955 roku wystartowali Tadeusz Wesołowski i Paweł Nawrocki - rajd ukończyli w środku stawki.
W 2013 r. wystartowały dwie polskie załogi – jedna w Mercedesie 300 SL Gullwing z 1954 roku, a druga w Jaguarze XK140 z 1955 roku.
W 2016 r. Gullwing z Polski wystartował po raz drugi, ale nie ukończył rajdu z powodu wypadku. Drugim autem był Aston Martin startujący w Barwach Cisowianka Perlage.
W galerii zdjęcia tegorocznych uczestników Mille Miglia z Polski oraz zdjęcia z trasy wyścigu z lat ubiegłych.