Foto: Auto Świat

Samochody inżyniera Tańskiego

Tadeusz Tański to genialny konstruktor i wynalazca, twórca polskiego samochodu CWS T1, urodził się 11 marca 1892 r. w Moskwie. Od 1909 r. studiował w Paryżu, w Szkole Elektrycznej. Zajmował się projektowaniem silników lotniczych. W 1916 r., mając zaledwie 24 lata, skonstruował największy na świecie 12-cylindrowy silnik lotniczy o mocy 520 KM.

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Tański zdecydował się powrócić do kraju, od 1919 r. pracował w Sekcji Samochodowej Ministerstwa Spraw Wojskowych. W 1920 r. w czasie trwania wojny polsko-bolszewickiej skonstruował – na bazie Forda T – samochód pancerny. Od 1922 r. pracował w Centralnych Warsztatach Samochodowych w Warszawie. Tu mógł zrealizować swoje marzenie – zbudowanie polskiego samochodu osobowego.

Zaczął od silnika – projekt i realizacja zajęły zaledwie rok, zbudowanie auta trwało kolejny rok. I silnik, i cały samochód można było złożyć i rozłożyć przy użyciu jednego klucza i śrubokrętu. Prototyp CWS T1 był gotowy w 1924 r., ale do produkcji wszedł dopiero 4 lata później. Do 1931 r. zbudowano kilkaset sztuk. Samochód Tańskiego został „zabity” przez wysoką cenę i niski poziom technologiczny. Inżynier Tański w latach 30. zajmował się projektowaniem silników i innych urządzeń. Po wybuchu II wojny światowej pozostał w Warszawie, w lipcu 1940 r. został aresztowany, trafił do obozu w Oświęcimiu, gdzie w marcu 1941 r. został zamordowany. Miał wówczas zaledwie 49 lat.

Samochody inżyniera Tańskiego (slajd 1 z 26)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego