Ford Granada powinien bić rekordy sprzedaży. Był przestronny, miał duży bagażnik, a zawieszenie zapewniało komfortową podróż. Tymczasem kierowcy nie patrzyli na ten model zbyt przychylnie.
Z racji słabej popularności dziś w Polsce Granadę można kupić w bardzo korzystnej cenie. Trzeba się jednak liczyć z tym, że auto nie będzie w dobrym stanie. Zadbane egzemplarze – oczywiście nie w Polsce, bo tu raczej nie występują – kosztują dziś dużo: 10 tys. euro i więcej. Naturalnym miejscem do poszukiwań Granady są Niemcy. Ładne egzemplarze znaleźć można we Francji, w Holandii, a także w Skandynawii.
Gdzie szukać? Granada zawsze miała problem z korozją. Nawet odnowione Fordy potrafią rdzewieć. Brązowy nalot atakuje błotniki, progi, przednie słupki, podłużnice, krawędzie błotników oraz wnęki kół.
Pod względem mechanicznym auto było bardziej udane. Montowano w nim najróżniejsze jednostki napędowe, w tym maleńkie gabarytowo, widlaste „czwórki”, sprzedawane przez Forda m.in. Saabowi, a także większe V6, z wtryskiem paliwa o pojemności 2,3 oraz 2,8 litra. 160-konne widlaste motory były przyczyną przedwczesnej śmierci technicznej wielu Granad. Dlaczego?
Nadżarte rdzą Fordy nie miały wielkiej wartości, za to silniki były dobre: mocne, trwałe i kompaktowe – wyjmowano je, by zainstalować w bardzo różnych modelach aut – pasowały do VW T3, Ład, a nawet do Polonezów! Mniejsze benzyniaki oraz diesle były za słabe do ciężkiego pojazdu. Z kolei wadą 160-konnej Granady było to, że potrafiła spalić nawet ponad 15 l/100 km.
Auto było sprzedawane z manualnymi 4- lub 5-biegowymi skrzyniami, a w opcji występował również 3-stopniowy „automat”. Na życzenie dostępne było samopoziomowane tylne zawieszenie i wiele opcji charakterystycznych dla luksusowych aut, m.in. świetny gruby welur, drewno itp.
Amatorzy jazdy Granadą muszą się jeszcze pogodzić z problemami w dostępie do części zamiennych. Po pierwsze, dysponują nimi tylko niezależni sprzedawcy – na Forda lepiej nie liczyć. Po drugie, łatwe w zdobyciu są tylko podstawowe podzespoły – bardziej specyficzne zmuszają do dłuższych poszukiwań. W wielu przypadkach trzeba się pogodzić z poszukiwaniem części za granicą.
Jeżeli zaakceptujemy wysokie spalanie i będziemy regularnie dbali o odnowiony wcześniej samochód, Granada może być nadal pojazdem do dłuższych podróży. W bardzo przestronnym wnętrzu bez problemu zmieści się rodzina, a bagażnik zmieści nawet największy urlopowy ekwipunek.
Dane techniczne:
Silnik/moc - V6/160 KMMoment obr. - 217 NmV maks. - 193 km/h0-100 km/h - 10,0 sŚr. spalanie - 13 l/100 kmCena (dziś) - od ok. 10 tys. zł
Produkcja:
Początkowo równocześnie produkowano model Consul, ale wycofano go na przełomie lat 1974/75, gdy Granada przeszła modyfikację.W 1976 r. pojawił się nowy silnik 2.8 z wtryskiem paliwa, a rok później zadebiutowała Granada II ze zmienionym przodem. Auto przeszło lifting w 1981 r. Cztery lata później zakończono jego produkcję.
Ceny części zamiennych:
Reperaturka błotnika, nowa, cena za sztukę - 180 złTylne drzwi, używane, cena za szt. (stan dobry) - 250 złTarcza hamulcowa, nowa, cena za sztukę- 150 złKlocki hamulcowe, nowe, cena za komplet p/t - 120/70 złTłumik środkowy, nowy - 170 złTłumik końcowy, nowy - 90 złZestaw wskaźników, używany - 100 złNagrzewnica, nowa - 120 złSprzęgło, nowe, cena za komplet- 225 złPrzegub elastyczny wału, nowy - 260 zł