CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.094.433.851.60
Średnio4.294.554.081.81
Najdrożej4.784.654.552.21

Jak znaleźć zgubiony prąd?

25 lis 15 16:56
Udostępnij
0
Skomentuj

Dobry akumulator w starszym aucie wytrzyma wiele lat bezawaryjnej pracy, pod warunkiem że o niego dbamy, a instalacja elektryczna pojazdu zapewnia właściwe napięcie ładowania. Podpowiadamy, co sprawdzić, żeby uniknąć kłopotów

Starsze auta nie jeżdżą dużo i mają stosunkowo mało odbiorników prądu – to dla akumulatora samochodowego dobrze. Z drugiej strony wielu właścicieli takich aut używa ich nieregularnie – to z kolei źle. Najgorsze są jednak usterki instalacji elektrycznej, a o nie łatwo.

Akumulator nie znosi głębokiego rozładowania i długotrwałego niedoładowania. To pierwsze może zdarzyć się z powodu zarówno usterki, jak i nieuwagi właściciela – wystarczy pozostawić samochód na światłach. Długotrwałe niedoładowanie to problem wielu starszych aut i pojawia się nawet w tych pojazdach, które regularnie jeżdżą – w każdym razie ta usterka występuje częściej niż przeładowanie akumulatora.

Żeby dowiedzieć się, dlaczego akumulator w naszym aucie z największym trudem wystarcza na 2 lata (w żadnym wypadku nie jest to normalne), należy uzbroić się w multimetr. Pomiar napięcia na zaciskach akumulatora, gdy silnik jest wyłączony, niczego nie wyjaśni. Włączamy go więc i przykładamy końcówki multimetru do biegunów baterii. Powinno być: 13,8-14,4 V. Za absolutnie graniczną wartość uznaje się 13,2 V, jednak nie jest to już komfortowe dla baterii napięcie, trzeba się więc liczyć z przyspieszonym jej zużyciem.

Zanim jednak w ciemno przystąpicie do wymiany regulatora napięcia, sprawdźcie napięcie ładowania na zaciskach alternatora (lub prądnicy). Może się okazać, że jest o 1-2 V wyższe niż przy akumulatorze. Jeśli tak jest, zostawcie regulator napięcia w spokoju i poszukajcie problemu: na razie wiemy, że prąd wychodzi z prądnicy, ale nie dociera do baterii. Typową, często występującą usterką jest zgnicie lub przełamanie albo zabrudzenie kabla masowego.

W aucie kabel masowy może łączyć alternator (prądnicę) z nadwoziem albo też silnik z nadwoziem. Kabel warto odkręcić, oczyścić miejsce, w którym łączy się on z karoserią, solidnie skręcić i zabezpieczyć. Powinno pomóc!

Podobnie warto potraktować przewód masowy akumulatora oraz zaciski baterii i klemy: muszą być czyste (w razie potrezby użyjcie papieru ściernego lub drucianej szczotki) i zabezpieczone (np. wazeliną techniczną). Gruba warstwa brudu ułatwia ucieczkę prądu. Skoro jesteśmy przy ucieczce prądu: jeśli po kilku-kilkunastu dniach bezczynności samochód nie chce odpalić, mimo że akumulator był sprawny i doładowany, warto sprawdzić, które urządzenie pobiera prąd na postoju. Może być to radio, ale też np. lampka podświetlenia schowka, która nie wyłącza się, choć powinna.

Wyłączcie więc wszystko w aucie i wepnijcie multimetr w trybie pomiaru natężenia prądu pomiędzy akumulator a klemę. Jeśli pobór prądu na postoju to np. 0,1 A, pełny akumulator o poj. 50 Ah wyładuje się po 500 godzinach, w praktyce – o wiele szybciej.

Za szybko! Wyciągnijcie więc bezpieczniki (po jednym) i poczekajcie do momentu, aż pobór prądu spadnie do akceptowalnej wielkości. W ten sposób znajdziecie winowajcę. Oczywiście, zdarza się, że problem tkwi w alternatorze (lub prądnicy). Rada: nie wymieniajcie jednak żadnych części w ciemno. Nowe mogą mieć niższą jakość niż stare. Warto np. wymienić same szczotki niż cały regulator.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~ooO_o Użytkownik anonimowy
~ooO_o :
No photo ~ooO_o Użytkownik anonimowy
We współczesnych alternatorach, regulatorów napięcia chyba już się nie wymienia tak przyjemnie, jak w pokazanym tu W123...
26 lis 15 14:03 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~mateusz Użytkownik anonimowy
~mateusz :
No photo ~mateusz Użytkownik anonimowy
U mnie też akumulator nie trzymał prądu mimo, że był nowy. Przyczyną był alternator, który podawał za mały prąd. Dopiero w specjalistycznym zakładzie http://elektrostart.pl usunięto usterkę i problem zniknął jak ręką odjął.
19 sie 16 14:41 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
0%
100%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
Jacek Soplica Jacek Soplica Facebook Zobacz profil
Jacek Soplica :
Jacek Soplica Jacek Soplica Facebook Zobacz profil
W samochodzie cały czas działa autoalarm, komputer pokładowy, odbiornik radiowy centralnego zamka.
Pobierają łącznie więcej prądu niż 0,1 A.
Dlatego samochód nieużywany tylko przez 2 tygodnie ma już częściowo lub całkowicie rozładowany akumulator.

Dla tych, którzy jeżdżą rzadko, sensowne jest odłączanie akumulatora, Przez zwyczajne zdjęcie jednej klemy, lub zainstalowany wyłącznik.
22 maja 16 22:15
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~kavinsky Użytkownik anonimowy
~kavinsky :
No photo ~kavinsky Użytkownik anonimowy
Polecam sobie wydrukować i powiesić w garażu, zwłaszcza na zimę:
http://spoti.pl
1 gru 15 12:56
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~daoo.4 Użytkownik anonimowy
~daoo.4 :
No photo ~daoo.4 Użytkownik anonimowy
Wszystko fajnie ale w starych samochodach występują teżakumulatory agm i są przystosowane do głębokiego rozładowania i szybkiego ładowania.Prąd ładowania w akumulatorze żelowy może więc mieć wartości od 12,6 V do 15,1V i jest występowanie ładowanie przez menadżera zażądała energii pojazdu a dopiero przez alternator LIM. Na naszych drogach jeżdżą samochody z różnymi technologiami artykuły pomimo fachowość jest trochę nie dokładny, pomimo wszystko jestem stałym waszym czytelnikiem.
29 lis 15 10:03
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Jak znaleźć zgubiony prąd?

Masz stare auto? Kup zatem dobry automatyczny prostownik, najlepiej taki, który można podłączyć do baterii na dłuższy czas, wyposażony w funkcję impulsowego doładowania w razie spadku napięcia.

Jak znaleźć zgubiony prąd? (slajd 1 z 20)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego