CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.004.634.231.95
Średnio4.664.834.482.10
Najdrożej5.094.994.892.45

Wymiana chłodnicy krok po kroku

4 paź 15 10:16
Udostępnij
0
Skomentuj

Układ chłodzenia składa się z wielu elementów. Każdy z nich może się zepsuć i doprowadzić do przegrzania silnika. Tymczasem całość ma dość prostą budowę – o dobre chłodzenie motoru można zadbać samodzielnie

Czy to zwykły rzędowy benzyniak, czy też dwusuw, wankel lub diesel – chłodzenie musi być! Silniki spalinowe mają to do siebie, że każdy z nich produkuje ciepło, które trzeba „wyprowadzić” na zewnątrz.

Choć w przeszłości zdarzały się udane konstrukcje chłodzone powietrzem, jak choćby w popularnym VW Typie 1, to jednak większość silników samochodowych (a dziś właściwie wszystkie) ma bardziej wydajne i stabilne chłodzenie wodne. W praktyce jednak z czasem wydajność wodnego układu chłodzenia maleje, a dodatkowo pojawiają się usterki, z których każda – choć sama w sobie drobna – może spowodować przegrzanie silnika i konieczność jego remontu. Typowa konsekwencja przegrzania jednostki – wydmuchanie uszczelki pod głowicą – oznacza poważne wydatki.

Sprawcą większości problemów jest kamień kotłowy, który odkłada się na wewnętrznych elementach układu chłodzenia. Problemem jest też rdza, którą ograniczają jednak inhibitory korozji zawarte w płynie chłodniczym – o ile oczywiście jest regularnie wymieniany. Przyjmuje się, że zwykły płyn należy wymieniać co 2-3 lata, a środek o przedłużonej trwałości – co 5-6 lat.

Mieszanie różnych płynów jest doraźnie dopuszczalne, niemniej po większej dolewce innego płynu niż ten, którym napełniony jest układ, lepiej wymienić cały płyn właśnie z powodu ryzyka korozji – różne inhibitory korozji wzajemnie ograniczają swoje działanie. Uwaga: nigdy, nawet latem, nie należy wypełniać chłodnicy samą wodą. Jeśli zrobiliście to awaryjnie, układ trzeba jak najszybciej opróżnić i napełnić dobrym płynem.

Typową usterką wywołaną przez kamień i korozję jest blokowanie się termostatu. Zatrzymany w pozycji otwartej przeszkadza głównie zimą, powodując niedogrzanie silnika i brak ogrzewania wnętrza; półotwarty termostat oznacza słabe ogrzewanie zimą i nie dość wydajne chłodzenie latem; termostat zamknięty na stałe grozi błyskawicznym przegrzaniem silnika. Rada: jeśli w upalny dzień zauważycie, że strzałka temperatury zbytnio zbliża się do czerwonego pola, możecie ratować silnik przez włączenie ogrzewania. Będzie nieprzyjemnie, ale być może pozwoli to dojechać do celu. Ogrzewanie wnętrza zadziała jak dodatkowa chłodnica.

Typowe problemy wywołane starością to pękające węże gumowe i uszczelnienia, ale też niska wydajność lub nieszczelności samej chłodnicy. To się może zdarzyć w każdym aucie. Warto się pocieszyć tym, że samochody dziś produkowane, jeśli jakimś cudem przetrzymają 20 lat ciągłej eksploatacji, będą miały nie pierwszą, lecz czwartą albo piątą chłodnicę.

Przepalona uszczelka pod głowicą: objawy, naprawa, koszty

Wypalona uszczelka, czyli jedna z bardziej przykrych usterek, na dodatek taka, o której powstało wiele, a nawet zbyt wiele miejskich legend. Podpowiadamy, jakie mogą być najczęstsze objawy tego uszkodzenia i o czym trzeba koniecznie pamiętać podczas naprawy, żeby nie narazić się na ponowne problemy

Sama wymiana chłodnicy w starym aucie jest stosunkowo łatwym zadaniem, choć powinniście pamiętać o podstawowych zasadach związanych z napełnieniem nowej chłodnicy i o tym, że przy okazji warto przepłukać układ i rutynowo wymienić termostat.

Skąd wziąć nową chłodnicę do starego samochodu? Okazuje się, że w bardzo wielu wypadkach kupicie ją bez problemu – jeśli nie oryginał, to przynajmniej pasujący zamiennik. Kłopot pojawia się w przypadku miedzianych chłodnic albo o nietypowym kształcie. Na szczęście, jeśli nie da się kupić gotowej chłodnicy, można naprawić lub zregenerować starą.

Jeżeli problemem jest nieszczelność rdzenia chłodnicy, to w zależności od jego ogólnego stanu drobne dziurki można zalutować, a jeśli jest to niezbędne, wymienia się stary rdzeń na nowy. Metalowe dekle, obudowę i podobne elementy można wypiaskować i pomalować tak, że nie będzie śladu po interwencji fachowca.

Gorzej jest w przypadku chłodnic zintegrowanych ze zbiorniczkiem wyrównawczym wykonanym z tworzywa: pęknięty element z plastiku, jeśli jest narażony na działanie ciśnienia, trzeba wymienić na nowy. W przypadku samochodów z lat 80. i 90. zwykle da się jednak dokupić tani zamiennik, a w przypadku m.in. Mercedesów czy BMW – nawet oryginał.

Warto wiedzieć, że poważne problemy z przegrzewaniem się silnika często wynikają z bardzo drobnych usterek. Wystarczy nieszczelność korka chłodnicy lub zaworka na korku zbiorniczka wyrównawczego, żeby chłodzenie było niewydajne. Bywa też, że „nadpobudliwy” jest sam wskaźnik i niewielki wzrost temperatury potrafi sygnalizować wejściem na czerwone pole.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

No photo
No photo ~Jacek Użytkownik anonimowy
~Jacek :
No photo ~Jacek Użytkownik anonimowy
20 letni samochód moze miec 4 lub 5 chłodnice :D haha smieszne naprawde ale moje 20letnie bmw ma 1 orginalnie zakłądaną chłodnice i nic nie wskazuje zeby za kolejne pół mln kilometrów miało to sie zmienic a powiedział bym ze szybciej te dzisiejsze niby samochody maja po 5 chłodnic i silnikow itd wymienianych co roku. i tyle w temacie dziekuje za uwage :)
7 paź 15 20:20 | ocena: 63%
Liczba głosów:8
38%
63%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~gang albani Użytkownik anonimowy
~gang albani :
No photo ~gang albani Użytkownik anonimowy
Haha. "otwarty termostat przeszkadza głównie zimą " a latem to co niedogrzany silnik podwyższone spalanie i ogólne szybsze zuzywanie z powodu niedogrzanego silnika.
7 paź 15 18:43 | ocena: 67%
Liczba głosów:9
33%
67%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~500 tys. bez mechanika Użytkownik anonimowy
~500 tys. bez mechanika :
No photo ~500 tys. bez mechanika Użytkownik anonimowy
wszystko naprawiam sam w swoich samochodach, jestem poprostu wymieniaczem czesci z zamilowania, takich pracownikow maja dilerzy:) ktorym sie placi nie za prace, tylko za utrzymanie setek m2 dilera. im wiecej metrow tym wiecej placisz za godzine robocza
7 paź 15 19:56 | ocena: 50%
Liczba głosów:4
50%
50%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ala ska Użytkownik anonimowy
~ala ska :
No photo ~ala ska Użytkownik anonimowy
A gdzie są dwusuwy w osobowych, chodzi o współczesne, czy ktoś mnie oświeci?.
7 paź 15 23:16 | ocena: 100%
Liczba głosów:1
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Nigdy więcej awarii - wymiana chłodnicy krok po kroku

Układ chłodzenia składa się z wielu elementów. Każdy z nich może się zepsuć i doprowadzić do przegrzania silnika. Tymczasem całość ma dość prostą budowę – o dobre chłodzenie motoru można zadbać samodzielnie.

Wymiana chłodnicy krok po kroku (slajd 1 z 23)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego