Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Peugeot 205 Turbo 16 - francuski potwór

18 sty, 11:44

Plan był taki prosty – sięgnąć po tytuł mistrzowski w grupie B. Peugeot do tego zadania zatrudnił nie byle kogo, bo Jeana Todta. Przy okazji powstało 200 wspaniałych aut drogowych

Udostępnij
0
Skomentuj
  • Może i wygląda jak zwykła „205-ka”, ale pod lekkim nadwoziem kryje się topowa technika lat 80
  • To 205 jest inne niż przednionapędówki
  • Peugeot 205 T16 to topowa grupa B

Rajdowa grupa B była chyba jedynym przypadkiem w historii, kiedy to w rajdach przez dość liberalne podejście homologacyjne pojawiły się tak ekstremalnie szybkie maszyny. W tym wyścigu zbrojeń wzięło do tego udział sporo doświadczonych producentów: Audi, Lancia, MG, Ford, Renault i oczywiście – Peugeot.

Nieco spóźnionymi graczami były też Citroën oraz Porsche, których modele pojawiły się właściwie wtedy, kiedy władze FIA uznały grupę B za zbyt niebezpieczną. Przepisy – mimo że dość łagodne – miały jednak jeden zapis: auto, na bazie którego zbudowano rajdówkę, musi powstać przynajmniej w 200 egzemplarzach. W przypadku takiego producenta, jak Audi, nie stanowiło to problemu, bo Ur-Quattro wytwarzano seryjnie (późniejszy krótszy Sport wymagał – rzecz jasna – dodatkowej limitowanej puli aut drogowych, które dzisiaj osiągają horrendalne ceny na aukcjach),

Peugeot musiał zaś taki model stworzyć. Z punktu widzenia marketingu sensowne było, żeby przypominał któryś popularny pojazd – wybór padł na przygotowywany do produkcji model 205, a do przystosowania go do trudnej rajdowej rywalizacji zatrudniono Jeana Todta. 205 turbo 16, bo tak nazywa się prezentowany samochód, w bardzo niewielkim stopniu przypomina zwykłego Peugeota 205. Zamiast przedniego ma napęd 4x4 (konstrukcji Fergusona), zamiast nadwozia samonośnego jego kevlarowa skorupa opiera się na stalowej ramie, silnik nie znajduje się z przodu, tylko centralnie, do tego nie jest „wolnossakiem”, lecz ma ogromną turbosprężarkę. Światła, drzwi, chłodnica, przednia szyba i blok silnika (później trafił do wersji GTi) to właściwie wszystkie części wspólne z przednionapędową wersją.

Powstało tylko 200 sztuk! W Niemczech kosztowały ponad 94 000 marek każda (podstawowe 205 w 1984 r. wyceniano na ponad 11 000 DM). Drogowe (specjalnie nie piszemy „dopuszczone do ruchu”, bo auta rajdowe na dojazdówkach poruszały się po zwykłych drogach, były więc też zarejestrowane) wersje ważyły nieco więcej i miały niższą moc niż odmiany rajdowe, ale to również norma. Tak jak i one, dostały silnik 1.8 turbo ze sprężarką KKK i nie było w nich w ogóle bagażnika, ale jakie to ma znaczenie w tym przypadku?

Peugeot pojawił się w rajdach w 1984 r., a za jego sterami siedział Ari Vatanen, jeden z najsłynniejszych kierowców rajdowych wszech czasów. Początkowo nie było spektakularnych sukcesów (te przypadły w udziale Audi), ale pod koniec sezonu Ari wygrał aż trzy eliminacje (Rajd 100 Jezior, San Remo i brytyjskie RAC) i zajął w klasyfikacji generalnej 4. lokatę. Rok później było jednak lepiej – też za sprawą tego, że w połowie sezonu zadebiutowała druga ewolucja 205 turbo 16 (mocniejsza) – Peugeot zajął 2. miejsce wśród producentów.

Zaś w 1986 r. zgarnął wszystko – tytuł wśród producentów, a startujący 205 Juha Kankkunen zwyciężył indywidualnie. Rok później grupa B została rozwiązana! Pozostały po niej oprócz pamięci ekstremalnie drogie rajdówki (część przebudowano i trafiły np. na Dakar, inne skończyły w rallycrossie) i auta drogowe, które służyły celom homologacyjnym. To one są dziś tak pożądane.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.

Komentując korzystasz z narzędzia Facebooka. Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami Użytkowników. Aby zgłosić naruszenie – kliknij w link „Zgłoś Facebookowi” przy wybranym poście. Regulamin i zasady obowiązujące na Facebooku znajdują się pod adresem https://www.facebook.com/policies

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Peugeot 205 Turbo 16 - francuski potwór

Plan był taki prosty – sięgnąć po tytuł mistrzowski w grupie B. Peugeot do tego zadania zatrudnił nie byle kogo, bo Jeana Todta. Przy okazji powstało 200 wspaniałych aut drogowych.

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Foto: Auto Bild Klassik / Auto Bild

Peugeot 205 Turbo 16 - francuski potwór (slajd 1 z 8)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego