CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej5.095.245.052.26
Średnio5.345.455.302.51
Najdrożej5.996.195.992.99

Polski Fiat 126p - Przez książeczkę do Fiata

18 gru 06 01:00

Rok 1976 dla Władysława Bazarnika z Krakowa był bardzo udany. Wreszcie doczekał się zamówionego 3 lata wcześniej Polskiego Fiata 126p, no i został dziadkiem. Na początku lat 70. u progi epoki Gierka pojawił się pomysł, aby rozpocząć produkcję auta nowocześniejszego od Syreny i które będzie dostępne dla szerszej grupy niż Fiat 125p. Najwyższe władze zdecydowały o zakupie licencji od włoskiej firmy. Umowę podpisano 29 października 1971 roku. Licencję mieliśmy spłacać eksportem samochodów. W listopadzie 1972 roku pojazd zaprezentowano na placu Defilad w Warszawie. Całkiem słusznie pisano o nim: "Prototyp Polskiego Fiata 126p, który zapoczątkuje erę masowej indywidualnej motoryzacji w naszym kraju". W następnym roku wspomniany mieszkaniec Krakowa skorzystał z ogłoszenia: "W celu ułatwienia ludności nabycia samochodu osobowego Polski Fiat 126p, którego cena wynosi 69 000 zł, Polska Kasa Oszczędności z dniem 5 lutego 1973 r. rozpocznie przyjmowanie przedpłat na książeczki oszczędnościowe" (wszystkie sprzedano do15 marca 1973 roku). Pan Władysław dokonał przedpłaty i dowiedział się, że jego zamówienie zostanie zrealizowane w 1978 roku, a więc za 5 lat!Była jednak szansa na wcześniejszy zakup - co roku losowano kilka tysięcy Fiatów.Wspaniały rozwój oraz szczęśliwe losowanie Pierwsze auto z literką "p", zbudowane jeszcze z włoskich części, zjechało z taśmy w Bielsku-Białej w czerwcu 1973 roku, jednak oficjalnie produkcję rozpoczęto miesiąc później. Do końca roku zbudowano około 1,5 tys. aut, zaś w następnym niewiele więcej, bo 10 tys., a do tego trzeba było eksportem gotowych aut spłacać licencję. Pod koniec 1975 roku Fabryka Samochodów Małolitrażowych uruchomiła nowy zakład w Tychach i produkcja ruszyła z kopyta. Do tego czasu w Polsce wytwarzano już prawie wszystkie ważne podzespoły i części. Od roku 1976 Fiaty 126p były już montowane w całości z polskich podzespołów. Pod koniec 1975 roku do pana Władysława przyszedł telegram z informacją, że jeżeli wpłaci brakującą kwotę, może stać się właścicielem auta o rok wcześniej, będzie też brał udział w dodatkowym losowaniu "wcześniejszych" samochodów. 31 lat temu książeczka PKO naszego bohatera została wylosowana i w 1976 roku mógł już kupić auto. Czerwonego Fiata 126p Standard nabył w krakowskim Polmozbycie 30 marca 1976 roku. Pojazd nie miał dodatkowego wyposażenia. Władysław Bazarnik nie skorzystał z możliwości kupna prawego, zewnętrznego lusterka wstecznego (nie było wymagane przepisami) i radia. We Fiacie nie pojawił się także żaden z rzemieślniczych wyrobów, takich jak: dalekosiężne halogeny (w stylu rajdowym), okrągły obrotomierz, dodatkowa półka po stronie pasażera czy też kultowy pasek uziemiający Antistatic. Nie ma się co dziwić, cena 69 tys. zł. była jak na tamte czasy wysoka i nie starczyło już na zbędne dodatki. Wysoki popyt i mała podaż aut w PRL-u powodowały, że nowego Malucha można było sprzedać od ręki na giełdzie za cenę niemal dwa razy wyższą od katalogowej! Sportowe doświadczenia i historii ciąg dalszy Gwarancja na Polskiego Fiata 126p obowiązywała przez 6 miesięcy. Po raz pierwszy opisywane auto trafiło do serwisu 27 dni po zakupie, aby wymienić urwany przegub. Teoretycznie w porównaniu ze swoim poprzednikiem, Fiatem 500, model 126 był dużo bardziej nowoczesny, nie zmienia to jednak faktu, że miał sporo słabych stron. Oprócz przegubów zmorą pojazdu były linki (któż z nas nie woził kija do awaryjnego odpalania), prądnica, skrzynia biegów i słabe hamulce. Te mankamenty nie przeszkodziły w udziale Malucha w sporcie. Zdobyte doświadczenia zaowocowały pierwszą poważną modernizacją w końcu lat 70. Zmieniono układ hamulcowy, zastosowano nowe mocowanie kół, zmodernizowano deskę rozdzielczą, zmieniono kierownicę i przedni znaczek, zastosowano wąskie, plastikowe zderzaki typu P4, prądnicę zastąpiono alternatorem (w topowych odmianach) i wprowadzono silnik o pojemności 650 ccm (600 była oferowana równolegle). Tym samym skończono produkować pierwszą serię Fiatów 126p.Po śmierci pana Władysława Maluszek trafił w ręce jego wnuka. Artur wyremontował auto i dziś jeździ nim na zloty. Włosi zakończyli produkcję Fiata 126 w 1979 roku. Od tego czasu FSM miał wyłączność na produkcję tego pojazdu i sprzedaż w sieci włoskiej firmy. Pierwszy milion Polskich Fiatów 126p wyprodukowano w 1981 roku, 4 lata później świętowano 2-milionowy egzemplarz. W 1992 włoski Fiat stał się właścicielem 90 proc. akcji spółki FSM, rok później wyprodukowano trzeci milion Maluszków. Produkcję zakończono dopiero w 2000 roku na liczbie ponad 3,3 mln aut.

Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych.
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.
Napisz komentarz...

 
Brak zdjęcia












Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze

Brak zdjęcia
Brak zdjęcia ~romaniano Użytkownik anonimowy
~romaniano :
Brak zdjęcia ~romaniano Użytkownik anonimowy
czesc złom produkowac go dalej trzeba było tylko nie w cenie tylko zaq 10000zł i na lpg zrobic złom złom
3 mar 13:07
Liczba głosów:0
0%
0%
  • Zgłoś naruszenie
  • Podziel się:
  •  Link
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Przeczytaj również

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej