Nie każda moda przemija. Przykładem może być Mercedes R129, który atrakcyjnie wyglądał jako nowy, a teraz, gdy stał się już klasykiem, nadal potrafi zachwycać stylistyką oraz prowadzeniem i wciąż daje prestiż oraz mnóstwo radości z podróżowania. Niestety, by zaspokoić chęć jazdy roadsterem Mercedesa wciąż trzeba mieć dużo pieniędzy.
Foto: Auto Świat
Mercedes R129
Owszem, można znaleźć egzemplarze za kilkanaście tysięcy złotych, ale będą to auta w słabym stanie technicznym, w które trzeba będzie dużo zainwestować. Tańsze są też mniej cenione wśród fanów modele z Ameryki.
Dobre egzemplarze kosztują od około 50 tys. zł, a wyjątkowo atrakcyjne w wersjach AMG to wydatek nawet ponad 100 tys. zł.
Plusem jest natomiast dostępność Mercedesa R 129. Wśród ogłoszeń nadal można znaleźć wiele aut godnych uwagi. Nie tylko samochód kosztuje dużo, bo na oryginalne części też wydamy sporo gotówki. Tym bardziej że w przypadku takiego auta nie wypada korzystać z rynku podróbek czy używanych podzespołów.
W ASO Mercedesa dostępne są wszystkie części, ale trzeba się liczyć z tym, że niektóre są na zamówienie i trzeba będzie na nie poczekać. Przykładowo: na miękki dach wraz z mechanizmem składania kosztujący 19 tys. zł trzeba poczekać nawet miesiąc.
Końcowy wydech to wydatek 4400 zł, przedni błotnik kosztuje 1800 zł, tyle samo trzeba wydać za reflektor (nieksenonowy), za przednie tarcze hamulcowe zapłacimy około 500 zł, a za komplet klocków na przednią oś Mercedes życzy sobie 420 zł.
Latem cabrio, zimą coupé - kabriolety mają niewielkie przebiegi, bo są w ograniczonym stopniu użytkowane zimą. Jednak ta zasada nie musi dotyczyć R129, gdyż do samochodu można było zamówić hardtop, dzięki któremu użytkowanie auta przy złych warunkach atmosferycznych nie stanowiło żadnego problemu.
Foto: Auto Świat
Mercedes R129
Mercedes R129 nie należał do awaryjnych modeli, co nie znaczy, że obecnie, gdy ma już swoje lata i potrafi mieć duże przebiegi, nie przydarzą mu się jakieś problemy.
Niezależnie od rodzaju silnika po przejechaniu 200 tys. km mogą wystąpić wycieki z układu napędowego, niekiedy zaczyna hałasować tylny dyferencjał, a w przypadku odmiany 300-24 trzeba się liczyć z podwyższonym zużyciem oleju.
W zaniedbanych SL-ach zdarzają się awarie mechanizmu składania dachu – dotyczy to głównie aut sprzed modernizacji (czasami zawodzi silnik mechanizmu składania, innym razem posłuszeństwa odmawia sam mechanizm), a jeżeli był on dodatkowo długo otwarty, to w złym stanie może być materiał.
Trzeba też pamiętać, że z tyłu jest okienko z tworzywa sztucznego, które łatwo się rysuje i matowieje.
Dane techniczne
Silnik benzynowy, z wtryskiem, czterosuwowy R6. Poj. 3199 ccm. Moc 231 KM/5600 obr./min. Maksymalny moment obrotowy 315 Nm/3750 obr./min. Napęd na tylne koła. Skrzynia aut. 5b. Wymiary pojazdu (dł./szer./wys.) 4499/ 1812/1293 mm, rozstaw osi 2515 mm. Masa wł. od 1830 kg. 0-100 km/h w 8,4 s, prędkość maksymalna 240 km/h, średnie spalanie (wg EU) 11 l/100 km.