Darmowe sprawdzenie VIN

Wprowadź Numer VIN
i sprawdź Historię Pojazdu

Rajdowe legendy: Skoda 130 RS

26 lip 11 16:55
Udostępnij
0
Skomentuj

Rajdy samochodowe w latach siedemdziesiątych przeżywały rozkwit, stając się atrakcyjnym miejscem dla producentów, by promować swoja markę.Do rywalizacji o najwyższe trofea stawały między innymi takie sławy jak Abarth 131, Lancia Stratos czy Porsche 911, ale na rajdowych trasach nie brakowało młodych zespołów

W 1975 roku na horyzoncie pojawiła się Skoda z nowym modelem 130 RS i przez kolejne 5 lat nie miała sobie równych w klasie A2.

Zobacz wszystko na temat

Rajdowe legendy: Skoda 130 RS

Historia rozpoczęła się w 1969 roku kiedy w fabryce Skody w Mlada Boleslav doszło do pożaru. Ogień pochłonął niemal w całości dział odpowiedzialny za produkcję modelu 1000 MB. Podjęto wówczas decyzję o wprowadzeniu nowej serii Skoda 100/110 (typ 722).

Była to zmodyfikowana wersja poprzedniczki z odświeżonym nadwoziem i poprawionym układem napędowym. Większość podzespołów i rozwiązań technicznych pozostała jednak w niezmienionej formie. Silnik o pojemności 1 litra i mocy 47 KM nadal znajdował się w bagażniku, a czterostopniowa skrzynia przenosiła moc na tylne koła. Nieco mocniejsza odmiana 110 została wyposażona w jednostkę napędową 1.1 litra, z której uzyskano 52 KM.

W 1970 roku zakład w Kvasinach rozpoczął produkcję nowatorskiego i przykuwającego uwagę coupe - model 110 R. Mimo, że podstawą konstrukcji był grzeczny sedan Skoda 110, samochody różniły się diametralnie. 110 R charakteryzował się śmiałą stylistyką jak na ówczesne czasy i kraj pochodzenia.

Nisko opuszczona tylna część nadwozia, szerokie drzwi pozbawione ramek na szybę, chromowane elementy, a wewnątrz profilowane fotele, skrócony lewarek zmiany biegów, obrotomierz, wskaźnik ciśnienia oleju oraz kierownica ze stalowymi ramionami czyniły go rasowym sportowcem.

Wrażenie potęgowały osiągi czechosłowackiego coupe. Czterocylindrowa jednostka OHV o pojemności 1.1 litra i mocy 62 KM przy masie zaledwie 835 kg, pozwalała przyspieszać do 100 km/h w czasie poniżej 18,5 sekundy i rozpędzić auto do 145 km/h. W latach siedemdziesiątych był to wynik godny podziwu.

Samochód nie pozostawał jednak bez wad. Głównie skarżono się na niezbyt precyzyjny układ kierowniczy, co przy sztywno zestrojonym zawieszeniu i niedociążonej przedniej osi wymagało od kierowcy stałej koncentracji.Nic więc dziwnego, że sportowy i agresywny charakter 110 R szybko zyskał rzeszę sympatyków, a auto zaangażowano w motorsport. Skoda widząc pokaźne zainteresowanie samochodem w środowisku sportowym postanowiła opracować fabryczną wersję w specyfikacji rajdowej.

Miała zastąpić zaprojektowany w 1972 roku model 120 Rally bazujący na poczciwym sedanie Skoda 110. Wprawdzie zamontowany w nim benzynowy silnik 1.3 o mocy120 KM i momencie obrotowym 107 Nm przy 5000 obr./min pozwalał odpychać się całkiem dynamicznie, jednakże właściwości trakcyjne i aerodynamika przemawiały na korzyść oryginalnego coupe.

Rajdowy prototyp bazujący na Skodzie 110 R zadebiutował w 1974 roku. Konstruktorzy z Mlada Boleslav zaprezentowali dwie wersję: 180 RS i 200 RS. W pierwszej zamontowano silnik o pojemności 1772 cm³ i mocy 154 KM przy 6250 obr./min, drugą wyposażono w dwulitrową jednostkę o mocy 163 KM przy 6000 obr./min, co pozwalało na rozpędzie auta nawet do 210 km/h.

Ponadto wygląd prototypów nie pozostawiał żadnych złudzeń. Masywne, muskularne nadwozie z napompowanymi nadkolami, przednią lotką niemal ocierającą o asfalt i charakterystycznym białym wydechem wyeksponowanym na zewnątrz, ściągało wzrok przechodniów już z dalekiej odległości. Niestety te wyjątkowe pojazdy nigdy nie pojawiły się na odcinkach specjalnych bowiem nie uzyskały homologacji upoważniającej do startów w Rajdowych Mistrzostwach Europy z powodu zmiany przepisów. Zobacz film z prototypowymi Skodami 180 RS i 200 RS:

Pomimo nieszczęśliwego biegu zdarzeń, producent z Czechosłowacji nie poddał się i postanowił zaprojektować rajdówkę od zera. Nowa Skoda miała być jeszcze szybsza, lżejsza, bardziej aerodynamiczna i bezawaryjna. Ponieważ samochód przygotowywano do startów w klasie A2 (do 1300 cm³) zamontowano znaną z poprzednich modeli czterocylindrową jednostkę OHV o pojemności 1289 cm³.

Wzmocniona tylnosilnikowa konstrukcja otrzymała m.in. dwa gaźniki Webera i w zależności od potrzeb dysponowała mocą od 100 do 145 KM oraz stopniem sprężania od 10,5 do 11,7:1. Napęd na tylną oś przenosiła czterostopniowa skrzynia biegów.

Opracowano opływowe, bez zbędnych załamań nadwozie wykonane z kompozytowych elementów. Dopracowano układ kierowniczy, zestrojono kompletnie nowe zawieszenie (prześwit w specyfikacji rajdowej 185 mm, w wyścigowej 120 mm) i postarano się wyeliminować podsterowność lekkiego przodu.

Masa pojazdu nie przekroczyła 750 kg, co czyniło je jednym z najlżejszych w stawce. Uzyskane osiągi samochodu do dziś wzbudzają szacunek: 7,5 sekundy do 100 km/h i prędkość maksymalna od 145 do 210km/h w zależności od przełożeń w skrzyni biegów.

Dodatkowym atutem sprawdzającym się w ciasnych zakrętach były niewielkie gabaryty zwinnego coupe: 4255 mm długości, 1710 mm szerokości, 1275-1340 mm wysokości i rozstaw osi wynoszący 2400 mm. Nową rajdową broń Skody przygotowaną na podbój europejskich odcinków nazwano130 RS (typ 735).

Upragnioną homologację, która zezwalała na starty w Mistrzostwach Europy (Mistrzostwa Świata rozgrywano dopiero od następnego dziesięciolecia) Skoda uzyskała w 1975 roku. Furtka na międzynarodowe podwórko rajdowe została otwarta. Rok później 130 RS w fabrycznych barwach zadebiutował w czechosłowackim Rajdzie Barum zaliczanym do cyklu Mistrzostw Europy, gdzie zajął pierwsze miejsce.

Sensacyjnego zwycięstwa dokonał norweski duet - John Haugland/Arild Antonsen. W 1976 roku sukces w tym samym rajdzie powtórzyła załoga Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka. Zobacz legendarną Skodę 130 RS w akcji:

Największe osiągnięcia były dopiero przed Skodą. W roku 1977 do rajdu Monte Carlo fabryczny zespół zgłosił trzy załogi: Vaclav Blahna/Lubislav Hlavka, Milan Zapadlo/Jirzi Motal i Svatopluk Kvaizar/Jirzi Kotek. Opływowe coupe z Mlada Boleslav podczas zimowego klasyku zaskoczyło niemal całe środowisko rajdowe.

Blahna/Hlavka zajęli 1. miejsce w klasie A2 i 12. w klasyfikacji generalnej, a zaraz za nimi uplasowali się Zapadlo/Motal wykręcając 2. czas w klasie i 15. w generalce. Drugiej załodze udało się nawet wygrać jeden z oesów zostawiając za sobą takie sławy jak Lancia Stratos, Renault Alpine A110 czy Porsche 911 Carrera.

Tego samego roku Skody 130 RS w akcji, mieli okazję zobaczyć polscy kibice podczas rozgrywania asfaltowego Rajdu Polski, zaliczanego do cyklu Mistrzostw Europy. Liczący sobie 1527 km rajd, przyniósł wiele emocji i zwrotów wydarzeń. Załoga fabrycznego zespołu Skody Blahna/Hlavka uplasowała się na 3. miejscu w generalce.

W roku 1978 kierowcy 130 RS zdeklasowali rywali tym razem w szutrowym Rajdzie Acropolis, plasując się na 1. miejscu w klasie i 9. miejscu w klasyfikacji generalnej.Lata 1978-1982 to czas zbierania laurów z europejskich odcinków specjalnych. Pomimo bardziej zaawansowanych technologicznie samochodów konkurencji, zespół Skody zdołał wywalczyć w 1980 roku tytuł wicemistrza, a w następnym mistrza Europy w kategorii zespołowej.

Kres sportowej kariery modelu 130 RS nadszedł w roku 1982, w którym Międzynarodowa Federacja Sportów Samochodowych FISA (obecnie FIA) zdecydowała zlikwidować klasę pojemnościową do 1300 cm³. W jej miejsce wprowadzono klasę do 1600 cm³, co analogicznie wyeliminowało Skodę z modelem 130 RS z walki o czołowe lokaty.

Produkcję modelu oznaczonego kodem fabrycznym 735 zakończono w 1981 roku.W Mlada Boleslav starano znaleźć następcę legendarnego 130 RS. Początkowo wybór padł na model 130 LR jednak nie odniósł on spodziewanego sukcesu. Był samochodem niedopracowanym i niezbyt konkurencyjnym w swej klasie.

W 1982 roku FISA wprowadziła nową grupę w Rajdowych Mistrzostwach Świata.Regulamin zezwalał na niemal dowolne modyfikacje w samochodach, dopuszczał napęd na obie osie, a głównym zadaniem było uatrakcyjnienie widowiska poprzez wprowadzenie nieziemsko szybkich pojazdów.

W związku z planem startu w światowym cyklu przez Skodę, zaczęto opracowywać nową rajdówkę oznaczoną kodem 130 Rapid H, która bazowała na Skodzie 130 Rapid. Nie zdążyła jednak wyjechać na światowe trasy, ponieważ w 1986 roku grupę B wycofano z powodu serii śmiertelnych wypadków.

Jakim samochodem jest obecnie Skoda 130 RS? Zdecydowanie kultowym, unikatowym, niepowtarzalnym, z duszą. Oryginalne fabryczne modele, które zachowały się w odpowiednim stanie można policzyć na palcach jednej dłoni. Większość stoi w muzeach jako eksponaty dla pasjonatów.

Pojedyncze sztuki należą do prywatnych właścicieli i rzadko kiedy wyjeżdżają z ciepłego garażu. Niektórzy z nich jednak startują w rajdach historycznych lub wybranych rundach krajowych sprawiając ogromną radość miłośnikom rajdów. Ustawione bokiem do zakrętu tylnonapędowe, klasyczne coupe powoduje bezwarunkowy uśmiech na twarzy każdego kibica.

Poleć
Udostępnij
0
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Rajdowe legendy: Skoda 130 RS

Rajdowa legenda z Mlada Boleslav - Skoda 130 RS (1975-1982). Wyposażona w czterocylindrowy silnik z dwoma gaźnikami Webera o pojemności 1289 cm³ i mocy 145 KM umieszczony w bagażniku. Czterostopniowa skrzynia biegów, napęd na tylną oś, masa 750 kg. Wrażenia podczas jazdy gwarantowane.

Rajdowe legendy: Skoda 130 RS (slajd 1 z 6)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego

Reklamy
Koniec bloku reklamowego