CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej3.484.353.961.66
Średnio4.394.594.201.84
Najdrożej4.694.894.592.09

Renault 4 - francuskie auto dla ludu

18 sie 14 15:40
Udostępnij
0
Skomentuj

Ten samochód już fabrycznie nie był idealny, głównie z powodu niedopracowanych detali oraz niskiej jakości wykonania. Miał jednak swój urok, który potrafił zjednać liczne rzesze miłośników.

Lekkie jak piórko drzwi trzeba było wyczuć podczas zamykania, gdy intuicyjnie trafiało się w szparę w drzwiach od wewnątrz, a przy tym kierownica była wyjątkowo cienka. Światła z lewej, kierunkowskazy włączane dźwigienką z prawej strony, ssanie, a do tego lewarek skrzyni biegów w kształcie rączki od parasolki. I to wszystko – wnętrze Renault 4 w pełnej okazałości. Czterocylindrowy silnik wydaje lekko gardłowe, ale wysokie dźwięki, a przyjemnie resorujące napędzane przednie koła wprawiają auto w ruch.

Wiekowe Renault 4 wcale nie jest stresujące podczas jazdy. Trzeba jednak pamiętać o tym, że nie powinno się go wykorzystywać w taki sam sposób, jak współczesnych, małych samochodów. Owszem, nadal potrafi być żwawą maszyną, która pozwala kierowcy na wiele, ale wolniej. Nie należy zatem gonić Renault 4 do granicznych prędkości obrotowych.

Wprawdzie pomiędzy kolejnymi sygnalizacjami świetlnymi w mieście potrafi dotrzymać kroku innym samochodom, ale lepiej nie konkurować z innymi kierowcami. Warto także pamiętać, że podczas jazdy na zakrętach płaskie siedzenia nie dają nawet najmniejszego podparcia i aby się w nich utrzymać, trzeba mocno napiąć mięśnie.

Z drugiej strony, rzadko kiedy będziemy próbowali dynamicznej jazdy po krętych drogach, bo miękko zestrojone zawieszenie na to nie pozwoli. Nadwozie zaczyna się mocno przechylać i mamy wrażenie, że auto zaraz się przewróci. Kiedyś cieszyliśmy się, że wreszcie udało się sprzedać nasze zużyte Renault 4. Jednak po latach, gdy samochód stał się już klasykiem, okazało się, że użytkowanie kolejnego egzemplarza ponownie daje mnóstwo frajdy.

Renault 4 - plusy i minusy

Prowadzenie Renault 4 jest bardzo łatwe. Jeżeli zadba się o samochód, to użytkowanie go nie będzie dużo kosztować. Renault 4 było mało wymagające w eksploatacji. Niestety, po 7-9 latach samochód mógł już nadawać się na złom. Trzeba się pogodzić z tym, że samochody na wieczność budowały inne firmy.

W Renault 4 jakość blach była bardzo słaba, a zabezpieczenie antykorozyjne prawie nie istniało. Poza tym podwozie było cieniutko polakierowane. Rdza w dalszym ciągu jest poważnym problemem pojazdu.

O ile jednak wymiana podłogi nie sprawia kłopotu, to już remont zardzewiałych elementów zawieszenia pochłania mnóstwo czasu, a poza tym potrzeba sporych umiejętności. Coraz rzadziej można spotkać elementy wnętrza w dobrym stanie.

Renault 4 - Części zamienne

Cały czas udaje się znaleźć części karoserii dobrej jakości i w przystępnej cenie. Za przedni błotnik trzeba zapłacić około 100 zł. Jednak maska czy drzwi są trudniej dostępne.

Większego kłopotu nie ma z elementami mechanicznymi. Za kompletne sprzęgło trzeba zapłacić minimum 280 zł, a komplet tarcz hamulcowych to wydatek ok. 115 zł. Czasami zdarzają się oryginalne części ze starych zapasów. Specjaliści mają także małe części, tylne lampy, kierunkowskazy, reflektory, jak również galanterię, zawieszenie i elementy układu napędowego. Gorzej jest, niestety, z dostępnością tapicerki, siedzeń i obić drzwi. Wnętrze było wyjątkowo tanio wykończone, dlatego nie dziwi szybkie zużywanie się większości jego części.

Renault 4 - historia

Renault 4 zaprezentowano w 1961 r. W pierwszym roku produkcji oferowano je w wersji L, z trzecim okienkiem z boku i chromowanym wykończeniem. Rzadkością było Renault 4 Super z dzieloną klapą bagażnika. W 1967 r. zastosowano nową deskę rozdzielczą, a w 1968 inny grill i zderzaki oraz 4-biegową skrzynię zamiast 3-biegowej.

W 1969 r. R4 otrzymało przednią oś od Renault 6, natomiast w 1972 r. moc wzrosła do 34 KM, i zmieniono instalację elektryczną z 6- na 12-woltową. Trzy lata później zastosowano plastikową atrapę chłodnicy, a zbiornik paliwa powiększył się z 26 do 34 litrów. Kolejnej modyfikacji auto doczekało się w 1977 r., gdy wprowadzono dwuobwodowy układ hamulcowy, klejoną przednią szybę i 3-punktowe pasy bezpieczeństwa.

W 1978 r. zaprezentowano odmianę GTL z silnikiem o pojemności 1100 ccm. W 1983 r. nowością były tarczowe hamulce z przodu w modelu GTL oraz inna deska rozdzielcza. Produkcję R4 zakończono w 1992 roku.

Poleć
Udostępnij
0

Polecamy także:

gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 2/2017 już w sprzedaży a w nim megatest Porsche Turbo. Porównanie japońskiego wojownika i Kung Fu Pandy oraz liftbacki z lat osiemdziesiątych XX wieku. Na koniec klasyk, który zmienił historię.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Komentarze (15)

No photo
No photo ~fanfan Użytkownik anonimowy
~fanfan :
No photo ~fanfan Użytkownik anonimowy
najzabawniejsza w tym aucie była dżwignia zmiany biegów w kształcie parasola....a skrzynia biegów była przed silnikiem. Tłumik był umieszczony nad lewym, przednim kołem...a tylne koła były przesunięte względem siebie z racji dwóch drążków skrętnych położonych obok. Zawieszenie całkowicie bezobsługowe (z przodu także drążki skrętne biegnąca wzdłużnie do osi auta. W sumie zabawne i bardzo "wierne" auto. :)
21 sie 14 08:35 | ocena: 100%
Liczba głosów:11
100%
0%
| odpowiedzi: 3
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~edek Użytkownik anonimowy
~edek :
No photo ~edek Użytkownik anonimowy
Bardzo dużo tych aut jeszcze jeździ w Chorwacji. Bardzo się podały moim dzieciakom, porobiły sobie pare fotek właśni z R4 czy starymi Zastawami. Renault 4 produkowane też było w byłej Jugosławi. Ma swój urok i pasuje do śróziemnomorskiego krajobrazu tylko patre c jak z za krzata wyskoczy żandarm Lusi de Fune. ;).
21 sie 14 11:02 | ocena: 100%
Liczba głosów:7
100%
0%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~MotoHistoryk Użytkownik anonimowy
~MotoHistoryk :
No photo ~MotoHistoryk Użytkownik anonimowy
Warto wspomnieć, że produkcja R4 było rozważana w PRL. Autko przegrało z Fiatem 126, tylko dla tego, że Włosi zaoferowali korzystniejsze warunki ( m.in: brali w rozliczeniu produkowane w Bielsku silniki do produkowanych u siebie 126-stek).
19 sie 14 21:36 | ocena: 100%
Liczba głosów:8
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~as Użytkownik anonimowy
~as
No photo ~as Użytkownik anonimowy
do ~fanfan:
No photo ~fanfan Użytkownik anonimowy
21 sie 14 08:35 użytkownik ~fanfan napisał
najzabawniejsza w tym aucie była dżwignia zmiany biegów w kształcie parasola....a skrzynia biegów była przed silnikiem. Tłumik był umieszczony nad lewym, przednim kołem...a tylne koła były przesunięte względem siebie z racji dwóch drążków skrętnych położo
Taki sam system zmiany biegów był w pierwszej wersji Renault 5. Miałem taki samochodzik - wygladało to pokracznie, ale działalo bardzo sprawnie.
21 sie 14 10:11 | ocena: 100%
Liczba głosów:9
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Docent Użytkownik anonimowy
~Docent :
No photo ~Docent Użytkownik anonimowy
Tytuł jak zwykle o czym innym. Jeśli chodzi o 4, to takie auta jeszcze z powodzeniem można spotkać i będzie można prawie na całym świecie. Mam nadzieję, że Twingo nowej generacji przyjmie się w PL lepiej od pierwszego modelu, bo to już czas na takie auta.
21 sie 14 08:43 | ocena: 78%
Liczba głosów:9
78%
22%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~ren Użytkownik anonimowy
~ren :
No photo ~ren Użytkownik anonimowy
miałem to auto....wspominam z łezką w oku
21 sie 14 08:27 | ocena: 83%
Liczba głosów:6
83%
17%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~zx spectrum Użytkownik anonimowy
~zx spectrum :
No photo ~zx spectrum Użytkownik anonimowy
Renault 5 dziś może być uważany za malucha. W czasach produkcji, pamiętam kategoriowano go jako kompakt i do tego sporych rozmiarów
21 sie 14 11:03 | ocena: 100%
Liczba głosów:2
100%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Grzegorz Użytkownik anonimowy
~Grzegorz :
No photo ~Grzegorz Użytkownik anonimowy
Droga przez mękę po zakupie skody, szczególnie używanej i wyprodukowanej po 2006 r..
21 sie 14 13:19 | ocena: 67%
Liczba głosów:3
67%
33%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
~Adrian
No photo ~Adrian Użytkownik anonimowy
do ~fanfan:
No photo ~fanfan Użytkownik anonimowy
21 sie 14 08:35 użytkownik ~fanfan napisał
najzabawniejsza w tym aucie była dżwignia zmiany biegów w kształcie parasola....a skrzynia biegów była przed silnikiem. Tłumik był umieszczony nad lewym, przednim kołem...a tylne koła były przesunięte względem siebie z racji dwóch drążków skrętnych położo
Najlepsze było,że można było jechać na 3 kołach w razie braku zapasu:-)))
21 sie 14 11:07 | ocena: 80%
Liczba głosów:5
80%
20%
| odpowiedzi: 1
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:
No photo
No photo ~..... Użytkownik anonimowy
~.....
No photo ~..... Użytkownik anonimowy
do ~edek:
No photo ~edek Użytkownik anonimowy
21 sie 14 11:02 użytkownik ~edek napisał
Bardzo dużo tych aut jeszcze jeździ w Chorwacji. Bardzo się podały moim dzieciakom, porobiły sobie pare fotek właśni z R4 czy starymi Zastawami. Renault 4 produkowane też było w byłej Jugosławi. Ma swój urok i pasuje do śróziemnomorskiego krajobrazu tylk
On jeździł Citroenem 2 cv.....
7 gru 15 18:17
Liczba głosów:0
0%
0%
odpowiedz oceń: -1 +1
Link do tego komentarza:

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Renault 4

W ciągu 31 lat produkcji powstało ponad 8 mln egzemplarzy tego populkarnego w wielu krajach modelu. Jednak największym powodzeniem cieszył się w rodzimej Francji.

Renault 4 - francuskie auto dla ludu (slajd 1 z 11)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: auto świat classic / Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego