CENY PALIW
Pb95Pb98ONLPG
Najtaniej4.194.324.091.96
Średnio4.544.754.402.12
Najdrożej4.894.994.852.45

Renault 5 Alpine: Dziadek hot hatchy

13 gru 12 14:48
Udostępnij
0
Skomentuj

W czasach świetności Renault 5 Alpine zachwycało przyspieszeniem i efektownym wyglądem. A dziś? Dziś nic się nie zmieniło, nadal kusi tym samym

Gdy w 1972 roku w sprzedaży pojawiło się Renault 5, kierowcy zachwycali się nowoczesnym nadwoziem typu hatchback oraz przestronnością, jaką udało się wygospodarować w tak małym autku.

Przyszłość pokazała jednak, że to nie wszystko, na co było stać tego malucha. Oto 6 lat po premierze zadebiutowała usportowiona odmiana Alpine. Alufelgi, usztywnione zawieszenie, no i… ten 93-konny silnik w aucie ważącym około 850 kg.

Jak na tamte czasy pozwalało to na osiąganie setki w niesamowitym tempie, bo poniżej 10 s. Szczerze mówiąc, ta frajda z przyspieszania pozostała do dziś. Przecież także teraz nie każde auto może się pochwalić takim wynikiem. Do tego dochodzi jeszcze radość podróżowania kultowym klasykiem.

Zakręty w dalszym ciągu pokonuje się perfekcyjnie, ale trzeba się oczywiście pogodzić z obniżeniem komfortu resorowania w porównaniu ze słabszymi wersjami, których układ jezdny był bardziej miękko zestrojony.

Sportowiec z lat siedemdziesiątych

Jazda tym autem daje niezapomniane wrażenia także dzięki sportowemu wydechowi. Charakterystyczny dźwięk, jaki wydaje, sprawia, że chciałoby się jak najdłużej przyspieszać. A jest to możliwe aż do prędkości niemal 180 km/h. Oczywiście jeszcze więcej wrażeń daje wersja turbo.

Jednak w tym przypadku trzeba pamiętać, że dobre przyspieszenie uzyskuje się przy utrzymywaniu pojazdu na wysokich obrotach. Jeżeli jednak poszukujemy takiego pojazdu, warto zwrócić uwagę na stan turbiny.

Nie wiemy przecież, w jaki sposób używał pojazdu poprzedni właściciel. Jeżeli niewłaściwie obchodził się ze sprężarką, to może ona być w złym stanie. Inny element, który może być w nie najlepszej kondycji, to zawieszenie. Na naszych drogach potrafiło się szybko zużyć.

Poza tym, niestety, poważnym i dość częstym problemem jest korozja. Niemal każda część karoserii może być zaatakowana przez rdzawy nalot. Poza tym w silniku zdarzają się awarie gaźników, pomp paliwa i wody, a czasami zrywa się linka sprzęgła.

O części zamienne może być trudno

W przypadku tego samochodu trzeba się liczyć z tym, że nie będzie łatwo o dostępność części. Wprawdzie wiele z nich pasuje od słabszych odmian, ale to nie poprawia sytuacji. Wśród ogłoszeń nie będzie także łatwo znaleźć używane podzespoły.

Niektórzy użytkownicy mają dwa samochody: jeden z nich służy do jazdy, a drugi pełni rolę dawcy podzespołów. Ratunkiem nie będzie w tym przypadku ASO Renault.

Wprawdzie można zamówić niektóre części, ale po pierwsze, są one produkowane na zamówienie, więc czas oczekiwania to kilka miesięcy, a po drugie – skoro na zamówienie, to cena będzie odpowiednio wysoka.

Jeżeli komuś uda się znaleźć zadbany egzemplarz i będzie go w dalszym ciągu szanował, to nie powinien mieć problemów z użytkowaniem nawet podczas codziennej jazdy, bo wówczas samochód odwdzięcza się w miarę bezawaryjną eksploatacją. A wtedy frajda z jego posiadania jest murowana.

Poleć
Udostępnij
0
gazeta
W tym tygodniu w sprzedaży: Nowy Auto Świat Classic 1/2017 już w sprzedaży, a w nim m.in. auta marzeń lat 70. (od Opla Manty i VW Scirocco po Lamborghini Countacha LP400), Fiat 500 obchodzący swoje 60. urodziny oraz porównanie samochodów z obu stron żelaznej kurtyny.
Nie udało się dodać załącznika.
Nie udało się dodać więcej załączników, usuń któryś z już dodanych
Poczekaj chwilę - trwa dodawanie załączników.

Komentarz został wysłany.

Przepraszamy Twój komentarz nie może zostać wysłany

Wkrótce pojawi się w serwisie. Zachęcamy do dalszej dyskusji. Wystąpił błąd i nie można zapisać komentarza.

 
No photo









Wpisz, jak chcesz się przedstawić
lub zaloguj się

Z kategoriiZobacz więcej »

Pokaż więcej
Foto: Auto Świat

Renault 5 Alpine: Dziadek hot hatchy

Protoplasta hot hatchy nawet po kilkudziesięciu latach prezentuje się atrakcyjnie.

Renault 5 Alpine: Dziadek hot hatchy (slajd 1 z 5)

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego
Foto: Auto Świat

Reklamy
Koniec bloku reklamowego